Prețurile produselor vândute de retailerii online Shein, Temu și Amazon Haul ar putea crește pentru cumpărătorii americani, după ce președintele Statelor Unite, Donald Trump, a eliminat o scutire fiscală care permitea livrarea fără taxe vamale a pachetelor de valoare mică din China, au declarat analiști și experți din industrie, citați de Reuters.
Retailerii de modă rapidă Shein și Temu, care vând o gamă variată de produse, de la jucării la smartphone-uri, au crescut rapid pe piața americană, parțial datorită scutirii ”de minimis”, care le permitea să mențină prețurile scăzute. Potrivit unui raport al comitetului congresional american pentru China din iunie 2023, Shein și Temu reprezentau împreună peste 30% din totalul coletelor livrate zilnic în SUA sub această scutire.
![Planurile Agista: Tranzacții în sănătate, extinderea Centrokinetic și securitate cibernetică; perspectivele industriei de private equity în 2025](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33210/21922302/2/dragos-darabut-senior-investment-manager-agista.jpg?width=151)
Decizia lui Trump de a elimina scutirea ”de minimis” face parte din strategia sa de impunere a unor tarife comerciale suplimentare de 10% asupra Chinei, alături de taxe de 25% asupra importurilor din Canada și Mexic, care au fost amânate pentru o lună. Aproape jumătate dintre pachetele expediate sub această scutire proveneau din China, potrivit aceluiași raport.
”Pentru companii precum Temu și Shein, aceasta este o problemă foarte mare, deoarece scutirea ‘de minimis’ era una dintre pârghiile folosite pentru a menține prețurile reduse și pentru a asigura livrarea rapidă a produselor în SUA”, a declarat Juozas Kaziukenas, CEO al firmei de analiză e-commerce Marketplace Pulse.
Shein și Temu nu au oferit un comentariu imediat, însă Shein a declarat anterior că sprijină reformarea acestei scutiri comerciale.
Impactul asupra retailerilor și pieței e-commerce
Aaron Rubin, CEO al companiei de software pentru gestionarea depozitelor ShipHero, estimează că eliminarea scutirii ”de minimis” va reduce marjele de profit cu aproximativ cinci puncte procentuale pentru retailerii care se bazau pe această facilitate. Având în vedere că marjele e-commerce sunt în mod obișnuit de 10-15%, impactul ar putea fi semnificativ.
Pe lângă Shein și Temu, scutirea era folosită și de retailerii mai mici, care ar putea fi afectați și mai mult, având mai puține resurse financiare pentru a absorbi costurile suplimentare.
Amazon, care a lansat Amazon Haul în noiembrie pentru a permite cumpărarea de produse ieftine din China, ar putea fi afectat de această măsură, potrivit analistului CFRA Arun Sundaram. Cu toate acestea, Haul este încă o parte mică a afacerii Amazon, iar retailerul american vinde deja produse similare, dar la prețuri mai mari, pe platforma sa principală.
”Dacă eliminarea scutirii ‘de minimis’ afectează în mod disproporționat companii precum Temu și Shein, acest lucru ar putea fi un avantaj pentru Amazon”, a adăugat Sundaram.
Strategii de adaptare pentru Shein și Temu
Temu, subsidiară a gigantului chinez de e-commerce PDD Holdings, și Shein, cu sediul în Singapore și planuri de listare la bursă în Londra în acest an, au început deja să ia măsuri pentru a contracara impactul noilor restricții. Acestea includ diversificarea lanțurilor de aprovizionare, deschiderea de depozite în SUA și colaborarea cu mai mulți vânzători americani.
”Ridicarea scutirii ‘de minimis’ nu va afecta 100% din produsele vândute de Shein și Temu în SUA”, a spus Kaziukenas, subliniind că, deși impactul va fi vizibil, nu va însemna sfârșitul dominanței celor două platforme pe piața americană.
![ULTIMA ORĂ Renault a reușit să blocheze planurile de fuziune dintre Honda și Nissan](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33217/21923377/1/nissan-honda.jpg?width=151)
Shein a început deja să își diversifice rețeaua de furnizori, adăugând producători din Brazilia și Turcia, deși majoritatea produselor sale sunt încă fabricate în China.
Profesorul Sheng Lu, expert în industrie textilă la Universitatea din Delaware, estimează că eliminarea scutirii ”de minimis” ar putea duce la o ușoară creștere a prețurilor produselor Shein și Temu în SUA, însă principalul impact va fi resimțit de retailerii mici și mijlocii, care sunt mai dependenți de furnizorii chinezi și au mai puține resurse pentru a-și adapta lanțurile de aprovizionare.