Segmentul de QSR (quick-service restaurant) și apetitul românilor pentru restaurantele care activează pe acest segment crește de la an la an, spune, pentru Profit.ro, Gabriel Melniciuc, CEO al lanțului de restaurante Spartan. Doar în 2023, segmentul de QSR a crescut cu 124%.
„Noi suntem o piață în curs de maturare. Eu nu cred că s-a maturizat încă piața, cum este spre exemplu în Spania, unde trebuie să dai mult mai mult din coate ca să prinzi un spațiu bun, ca să atragi atenția clientului. În România e mult mai ușor și încă facil să faci lucrul ăsta.
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
8 noiembrie - Maraton Black Friday
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Românii au un apetit pentru noutate. De fiecare dată când se deschide un brand nou, românul e dispus să-l încerce. Dar, odată cu concurența, românii au ridicat și așteptările și își doresc calitate. Caută altceva, nu mai sunt atenți doar la preț, deși pentru anul 2025 puterea de cumpărare va reprezenta un impediment pentru piață”, spune acesta.
Piața de HoReCa se va confrunta și în 2025 cu multiple confruntări, de la lipsa forței de muncă, atragerea și retenția clienților, și până la menținerea prețurilor.
CITEȘTE ȘI FOTO Aro-Palace Brașov, celebrul hotel proiectat de nepotul lui Ion Creangă, intră în familia gigantului Hyatt„În primul rând va fi puterea scăzută de cumpărare a românilor. De anul viitor, am sentimentul că va atinge maximul de scădere. Mai e o chestie care se întâmplă la noi și mai puțin ca în alte piețe și aici vorbim de concurența neloială prin nefiscalizare.
Cu asta e foarte greu să te bați. Cineva care plătește salarii cu 20% mai mai mult ca tine în piață îți ia oamenii, mai ales pe cei buni. N-ai cum să-i păstrezi. Dar ca buget de salarii, la finalul anului descoperi că e cu 20% sub tine, că a cheltuit cu 20% mai puțin pe salariu. Asta e o concurență neloială.
CITEȘTE ȘI FOTO CFR a făcut probe pentru circulația trenurilor cu viteza de 176 km/h pe o cale ferată modernizată Sighișoara – Teiuș – CoșlariuSe întâmplă de mulți ani și nu știm încă cine, dacă îi încurajează cineva sau doar au descoperit metoda asta de fraudare. Dar se întâmplă în QSR, e foarte ușor de demonstrat”, explică Gabriel Melniciuc.
Un alt impediment, adaugă el, îl reprezintă lipsa forței de muncă calificate, pentru că din ce în ce mai mult românii aleg să plece din țară.
„Veniturile din România se apropie de cele din afara țării, astfel că ar trebui să asistăm la un moment dat la o întoarcere a lor acasă. Cel puțin așa mi-aș dori”, precizează acesta.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ - PLANUL FISCAL pe 7 ani al României, forma finală: Guvernul promite ajutoare de stat noi pentru industrie de peste 2 miliarde de euroApoi, provocarea vine din retenția clienților, proces tot mai dificil de realizat.
„E foarte greu să-ți păstrezi clienții aproape. Tot ceea ce înseamnă materie prima s-a scumpit, chiriile la fel, salariile e normal să crească. Dar, toate lucrurile astea generează acea scădere a puterii de cumpărare și îi pierdem, dispar cu totul din QSR. Avem o responsabilitate să facem tot ceea ce e posibil să-i ținem în această industrie. E important să stea aici, pentru că după aceea o să-i aducem și mai greu.
Și pentru asta noi am construit o platformă de câțiva ani de zile cu produse accesibile. La noi se poate mânca și cu 8 lei. Simțim că suntem obligați să-i ținem aici. Dacă noi le arătăm acum că suntem aproape de ei când le e greu, probabil când vom depăși această perioadă - majoritatea specialiștilor estimează că din 2026 o să începem să creștem - oamenii nu vor uita”, mai spune CEO-ul Spartan.
CITEȘTE ȘI Antreprenor român care a preluat un restaurant la Milano reclamă că nu găsește angajați dornici de muncă: Un bucătar mi-a refuzat 4 000 de euro!„E un proces de loializare prin sacrificarea marjelor până la limita de supraviețuire doar ca să-i ții acolo”, subliniază el.
Din 2026, adaugă Gabriel Melniciuc, puterea de cumpărare ar urma să intre pe o traiectorie de creștere.
„Bineînțeles că vom avea alte provocări atunci, precum concurența. Brandurile locale pot concura cu giganții internaționali doar oferind calitate. Un lucru e cert - nu poți să te bați în prețuri cu ei. Un start-up în WSR din România nu se poate bate în prețuri. Noi am ajuns la acea putere încât să zicem că avem capacitatea de a negocia cu furnizorii și putem să susținem anumite prețuri.
Dar, pentru un start-up, indicat este să ridice calitatea pe cel mai înalt standard pe care îl au în firmă. Și apoi ce mai poate să facă un start-up este să ofere servicii excepționale. Iar dacă investesc în pregătirea angajaților e mult mai ușor. Când ai puțini angajați la început, să-i alegi pe sprânceană și să și investești tu ca firmă în pregătirea lor. Astfel au toate șansele să se poată lupta cu giganții precum McDonald’s”, mai spune acesta.
CITEȘTE ȘI Tranzacție - Mihai Simiuc, care a preluat, după 5 ani, de la gigantul Unilever brandul frufru, intră în acționariatul Life BoxRețeaua de restaurante Spartan are aproximativ 1.000 de angajați, dintre care circa 20% sunt muncitori străini. În 2025, compania vrea să mai aducă încă 30 de muncitori din Sri Lanka.
„Noi am încercat să prioritizăm angajatul român și am avut lucrul ăsta în ADN-ul nostru, să oferim beneficii mai mari, o stabilitate, să le subliniem faptul că noi le plătim toate taxele la stat și vor primi o pensie de la noi în acord cu salariul negociat. Și din cauza asta am reușit să ne păstrăm românii. N-a fost nevoie să investim și să aducem foarte mulți străini. Dar pentru anul viitor o să mai aducem cel puțin 30 de angajați din Sri Lanka. Cam ăsta ar fi deficitul. Fiecare locație deschisă generează un număr de 15-20 de locuri de muncă”, precizează Gabriel Melniciuc.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Gigant deținut de un magnat britanic cu legături strânse cu Familia Regală cumpără în România primele sale două mall-uri plus un pachet de parcuri retail. Tranzacție de 100 milioane euroÎn România, Spartan are acum 69 de restaurante, dintre care 38 sunt în franciză și vrea să ajungă la 100 de locații în următorii 3 ani.
„Problema anul viitor o să fie în zona de prețuri. A ajuns QSR-ul să se bată la prețuri cu restaurantele à la carte și e sensibilă diferența de prețuri între cele două, care nu e mare și atunci oamenii preferă să meargă înspre à la carte. Acum nu cred că vor mai putea ține mult nici à la carte prețurile la nivelul ăsta”, mai spune CEO-ul Spartan.