Lantmännen Unibake România, unul dintre liderii pieței de panificație din România, furnizor McDonald’s și al altor jucători din industria HoReCa, a deschis în primăvară o nouă linie de producție la fabrica de lângă București și se pregătește acum să lanseze încă una, ca parte a unei investiții de peste 100 de milioane de euro, anunțată de Profit.ro, cel mai mare proiect greenfield derulat până în prezent de compania suedeză Lantmännen, din care face parte.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
“Am construit noua fabrică pe amprenta unei clădiri existente, dar cum destinația ei era aceea de depozit a trebuit să o demolăm. Acum clădirea are o amprentă de circa 15.000 mp și o suprafață desfășurată de peste 25.000 mp.
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
8 noiembrie - Maraton Black Friday
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Am instalat prima linie nouă de produse la sfârșitul anului trecut, iar în luna mai 2024 am făcut recepția clădirii și am început producția. A doua linie din cele 3 ale proiectului este în curs de instalare, cu teste în decembrie și pornirea producției în ianuarie 2025”, spune pentru Profit.ro Viorel Ognean, Managing Director Lantmännen Unibake România.
Cu două linii de producție operaționale - cea anterioară și cea nouă - Lantmännen Unibake România estimează că va finaliza anul cu o cifră de afaceri de peste 30 de milioane de euro, față de 24 de milioane de euro în 2023.
Pentru anul viitor, previziunile indică un rulaj de 50 de milioane de euro, iar la finalizarea întregului proiect, când întreaga fabrică va avea în total 4 linii de producție, să fie depăsită borna de 100 de milioane de euro pe an în privința vânzărilor.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Primul interviu - Raionul de Pește se extinde la nivel național și internațional, vizând parteneriate locale, dar și francizarea afacerii“În 1996 aveam o cifră afaceri undeva la 6 milioane de euro, cu 60 de angajați. Acum avem 220 de angajați, iar la finalul proiectului nostru vom avea peste 500 de angajați”, detaliază Ognean strategia pentru unitatea care va deservi în continuare atât piața internă cât și cea internațională.
Față de planurile inițiale, costurile totale ale proiectului de pe platforma din orașul Pantelimon, de lângă București, sunt mai mari, în principal ca urmare a creșterilor de preț la materiale și manoperă.
De asemenea, proiectul înregistrează o întârziere de câteva luni, dată de blocarea anumitor constructori sau furnizori de soluții, care au antrenat în cascadă noi costuri și întârzieri ale altor etape ale proiectului.
CITEȘTE ȘI Subway este implicat într-un nou proces, cu acuzația că ar înșela "grosolan" clienții“Este cea mai importantă investiție greenfield a noastră și una dintre investițiile mari din ultima perioadă din România, într-o industrie în care se vorbește mult prea mult de importuri. În realitate însă, partea de importuri este nu minoritară, mult minoritară. Producția locală este cea care domină consumul. Sunt în industria asta de 8 ani și în fiecare an noi am avut între 15 și 40% export”, spune Ognean.
Materia primă principală (făina) a provenit în acest an exclusiv din România, ca și alte produse, precum uleiul și zahărul. Au fost importate diverse ingrediente speciale, maia sau drojdie.
Managerul remarcă o reglare a prețurilor materiilor prime și vorbește despre presiunile unor retaileri pentru scăderea prețurilor de achiziție:
CITEȘTE ȘI FOTO Fondatorul Fryday, concurent în România cu McDonald’s, KFC și Burger King: Nu există workaround-uri. Ori joci ca ei, ori stai acasă, ori nu te apuci de treaba asta. Jucătorii internaționali sunt prioritizați de mall-uri!“În acest an a fost, aș zice, o reglare a prețurilor materiilor prime. Față de vârful istoric de acum un an și jumătate da, prețurile au scăzut, dar față de unde eram acum 4 ani se vinde sus. Mai mult, este o presiune din partea unor retaileri să coborâm prețurile. Și eu întreb: da, coborâm cota parte a materiilor prime, care au scăzut, dar cu creșterile salariale ce facem?”
Pe de altă parte, Ognean îi acuză pe jucătorii din domeniu care își promovează produsele sub eticheta “Această pâine nu a fost anterior congelată” de manipulare și spune că un consumator educat va fi reticent la o astfel de reclamă, pentru că se referă la un produs cu mulți conservanți, care să îi asigure un termen lung de valabilitate.
În ianuarie, Profit.ro a relatat că suedezii de la Lantmännen și-au alimentat compania deținută local cu încă 50 milioane lei, prin aport în numerar.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Hello Donuts se duce cu gogoși românești în Republica Moldova și Ungaria. Constantin Puiu, proprietar: Discutăm atragerea unui investitor. Pregătim și prima unitate stradalăProiectul Lantmännen este finanțat cu 90 de milioane de euro de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).
După cum a relatat Profit.ro în septembrie 2022, compania de panificație a început în România proiectul anunțat atunci ca fiind cea mai mare investiție greenfield la nivel de grup.
Lantmännen Unibake produce în România chifle pentru McDonald’s și alți jucători din industria HoReCa. Un alt canal de vânzare este retailul – toate marile lanțuri internaționale prezente în România cumpără produsele Unibake și le revând fie sub marcă proprie fie sub brandul producătorului.
CITEȘTE ȘI FOTO Hello Donuts s-a extins către retailul mare. Constantin Puiu, proprietar: Piața de gogoși e plină la momentul ăsta de produse din PoloniaLantmännen Unibake operează 36 de brutării în întreaga lume, având o cifră de afaceri de 1,1 miliarde de euro și 6.000 de angajați, în peste 20 țări.
Grupul Lantmännen, din care face parte, este o cooperativă agricolă, lider în nordul Europei în agricultură, utilaje, bioenergie și produse alimentare. Compania este deținută de 18.000 de fermieri suedezi, are 10.000 de angajați și operațiuni în peste 20 de țări. Cifra de afaceri anuală a grupului Lantmännen este de 4,8 miliarde de euro.