Creșterea prețurilor la materiile prime, la furnizorii de servicii, dar și cu personalul pune în continuare, în România, presiune pe afacerile din HoReCa, o industrie în care oricum era dificil de supraviețuit chiar și în condiții normale de piață. Multe dintre aceste afaceri au fost închise în ultimii ani, iar cei care au reușit să supraviețuiască au făcut-o diminuându-și cu mult marjele de profit.
„Pare că în 2024 consumatorii au început să aibă o tendință mai mare de a găti acasă decât de a ieși în oraș. Asta probabil pentru că și prețurile au luat-o cumva un pic razna. Și noi ne străduim să menținem niște prețuri acceptabile pentru clienții noștri. De la finalul anului 2023 - începutul anului 2024 am avut creșteri masive de prețuri la furnizori. Cu aproape de 50% a fost la un momentul dat, la un anumit produs.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Carnea de porc, spre exemplu, este la maxim de preț din ultimii ani, iar pe partea de bacon a fost chiar foarte mare diferența. Am rămas șocați. Iar la alte produse, scumpirile au fost cu cel puțin 15%.
Am crescut și noi prețurile, pentru că asta e tendința, dar am încercat să menținem niște prețuri decente totuși, micșorând marja noastră”, spune, pentru Profit.ro, Alexandra Lascăr, Managing Partner al lanțului de restaurante de fast-food Uncle John.
Până la finalul anului, prețurile în cadrul restaurantelor Uncle John nu vor mai suferi alte modificări, chiar cu riscul ca marja de profit să nu mai fie aceeași ca cea din trecut.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ CONFIRMARE Casa Rusu, unul dintre cei mai mari producători de mobilă ai României, intră direct în procedură simplificată de insolvență, care în unele cazuri poate însemna chiar faliment„Dar nu ne putem duce nici cu prețurile sus foarte mult, pentru că probabil de aceea și trendul consumatorilor este de a rămâne în case mai mult și să gătească. Părerea mea este că ar trebui să se mai oprească un pic creșterile acestea, pentru că altfel nu cred că vom mai avea clienți. Vedem diminuarea de clienți în restaurante.
Cred că asta este cea mai mare provocare - a menține prețurile într-un ritm de creștere decent pentru clienții noștri. Nu avem o strategie de volum, ci aplicăm o strategie de diferențiere prin produsele noastre de calitate și de la ferme din România și încercăm să ne creștem unii pe alții. Și asta e o provocare pentru că furnizorii pot și ei să greșească, să aibă lipsă de personal”, mai spune Alexandra Lascăr.
Lipsa de personal este, de asemenea, o altă provocare majoră a industriei HoReCa, multe dintre afaceri fiind nevoite să aducă muncitori străini pentru a suplini lipsa de personal.
CITEȘTE ȘI IKEA își urcă vânzările în România: A fost o decizie de afaceri înțeleaptă„Pui anunț de angajare și nu sună nimeni în condițiile în care treci acolo salariu, treci program. Pur și simplu nu ai apeluri. Cel puțin tineretul a găsit alte metode de câștig sau cel puțin speră la un câștig mult mai ușor prin platformele de social media, prin diverse alte activități.
Noi avem angajați din toate țările. Avem 90% străini și 10% români pe partea de bucătărie. Pe partea de casă, aici procentul e invers, 90% români, 10% străini. E mai complicat la partea de casă.
Cam în această direcție cred că ne vom duce, în avea numai angajați din alte țări, din păcate. Nu mai avem nici școlile de meserii care erau odată. Nu văd în viitor o îmbunătățire din acest punct de vedere, să găsim personal în țara noastră”, afirmă aceasta.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO - TED’s Coffee discută cu fonduri de investiții o extindere agresivă. Posibilă vânzare a pachetului majoritarDe altfel, adaugă ea, e și mai scump pentru un business din HoReCa să apeleze la muncitori străini, dat fiind faptul că trebuie să le ofere acestora și cazare și există și riscul totodată ca ei să plece.
„Noi trebuie să le oferim și cazare. Nu suntem obligați prin lege, dar cam ăsta e trendul și trebuie să mergi, să te conformezi. E o sumă destul de mare și plus taxele și toate costurile de a-i aduce, mai e și riscul să-ți plece, iar tu ai plătit deja o anumită sumă pentru a-i aduce și dacă-ți pleacă, e pur și simplu pierderea ta. În medie, un muncitor străin este egal cu doi muncitori români.
Dar, nu avem de ales. Chiar suntem în imposibilitatea de a avea cu cine să lucrezi. Adică nu există alternative. Într-adevăr, ei pot să lucreze mai mult și atunci cumva aici reușim să mai diminuăm costurile. E mai bine pe partea asta pentru că știi că te bazezi pe el. Sunt și momente când poate mai încearcă să se mai sustragă, dar, în general, eu chiar sunt mulțumită de colegii noștri străini. Chiar au multe calități, sunt oameni tare calzi, plăcuți.
Eu, cel puțin, n-aș avea ceva rău de spus despre ei. Se adaptează. Acum, probabil depinde și peste cine dai, dar dacă li se explică și dacă ai răbdare cu ei și sunt tratați respectuos, noi nu am avut probleme”, precizează Alexandra Lascăr.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE FOTO City Grill cumpără un mare lanț local de restaurante. Iese în afara BucureștiuluiDespre piața HoReCa, ea afirmă că, în pofida tuturor acestor provocări, este în creștere și în continuă dezvoltare, iar calitatea va face diferența între cei care rezistă și cei care, cel mai probabil, vor ajunge să dispară.
„Secretul aș spune că este tocmai această calitate a produselor noastre. Clienții vin la noi pentru că găsesc în cazul unui fast-food un alt gust și niște ingrediente sănătoase. Cred că asta este și păstrarea bunului simț în ceea ce înseamnă prețuri. Poate mai puțin la noi, dar rămânem cu clienți, rămânem pe piață. Adică au fost niște alegeri pe care le-am făcut pentru a putea reuși să ne menținem. Adică nu am exagerat nici cu prețuri, ingredientele le păstrăm calitative și proaspete, așa cum au fost de la început”, mai spune aceasta.
Lanțul de restaurante de fast-food Uncle John, deținut de către antreprenorii Dan Ioan, Alexandru Lascăr, Kanabe Robert și Marius Preodișteanu, numără în prezent 8 unități, dintre care 6 sunt proprii (5 în București și una în Pitești) și două în franciză (Pitești).
Primul restaurant Uncle John a fost inaugurat în 2016, în București, iar din 2018 a început să se extindă și în sistem de franciză.
Recent, Profit.ro a anunțat planul de expansiune la rețelei, fiind vizate deschidere a circa 10 francize anual.