Familia franceză Wertheimer este cea care a investit în afacerea de parfumuri a lui Gabrielle Chanel, în urmă cu un secol, iar acum deține cel de-al doilea brand de lux ca mărime din lume, arată WWD.
Chanel este unul dintre cele mai cunoscute branduri de lux din lume, însă familia care deține brandul de 20 de miliarde de dolari rămâne învăluită în mister, scrie G4Media.ro.
Frații Alain și Gérard Wertheimer sunt rar fotografiați. Este mai probabil să îi întâlniți pe miliardari pe o pistă de curse de cai decât la un eveniment de modă, dar, atunci când participă la show-urile Chanel, stau în rândul trei sau patru.
Totuși, destinul familiei lor este legat de al doilea cel mai mare brand de lux din lume de aproape un secol, incluzând episoade dramatice, cum sunt cele explorate în recenta serie Apple TV+, „The New Look.”
Totul a început în 1924, anul în care a fost creată Société des Parfums Chanel. Gabrielle „Coco” Chanel, activă în afaceri din 1910, căuta parteneri pentru a-și dezvolta afacerea de parfumuri, impulsionată de succesul parfumului No.5, lansat cu trei ani mai devreme.
Théophile Bader, cofondatorul magazinului Galeries Lafayette, i-a prezentat-o pe Chanel fraților Paul și Pierre Wertheimer la o pistă de curse în Deauville, Franța, unde Chanel își deschisese prima butic în 1912, câștigând rapid o clientelă pentru linia sa sportivă din jerseu, un material revoluționar folosit anterior doar pentru lenjeria bărbătească.
Tatăl lor, Ernest Wertheimer, investise în producătorul de cosmetice Bourjois la sfârșitul secolului XIX, având resursele logistice pentru a produce și distribui produsele Chanel la nivel global. Wertheimerii și familia Bader erau ambele familii evreiești din Alsacia, având puternice legături culturale și lingvistice.
Conform termenilor parteneriatului, Wertheimerii dețineau 70% din companie, reprezentanții lui Bader 20%, iar Chanel însăși 10%. Această distribuție a dus rapid la conflicte, iar din 1928, Chanel a început să conteste termenii acordului prin proceduri legale.
CITEȘTE ȘI Expansiunea retailerilor continuă în România. Timișoara este în top, cu cea mai mare dezvoltare comercială din RomâniaSituația a culminat în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. În timpul războiului, Wertheimerii au fugit în New York, iar Chanel și-a închis casa de modă, lăsând deschis doar un magazin de parfumuri.
Pentru a-și proteja activele de jefuirea nazistă, Wertheimerii au încheiat un acord cu industriașul francez și constructorul de avioane Félix Amiot, prin care acesta urma să dețină temporar afacerile lor.
În această perioadă, Chanel, care avea o relație cu ofițerul nazist Hans Günther von Dincklage, a încercat să recupereze afacerea de parfumuri folosind legile care interziceau evreilor să dețină afaceri în Franța, un proces cunoscut ca „arizare.”
Această perioadă a fost subiectul serialului „The New Look”, care detalia activitățile de război ale lui Christian Dior și Coco Chanel.
Între timp, Wertheimerii produceau No.5 într-o fabrică din New Jersey, alimentând furia creatoarei. Însă, după război, Amiot a returnat proprietatea Chanel și Bourjois către Wertheimeri.
După moartea lui Paul Wertheimer în 1948, Pierre a cumpărat acțiunile fratelui său și a încheiat o nouă înțelegere cu Chanel. În 1954, a achiziționat și restul de 20% de la asociații lui Bader. A fost o mișcare strategică, iar în anii ce au urmat, Chanel a creat semnăturile brandului, precum geanta matlasată, costumul din tweed și pantofii cu două tonuri.
O schimbare generațională urma să deschidă un nou capitol pentru casă.
CITEȘTE ȘI Romcim a finalizat construcția parcului eolian care alimentează direct fabrica de ciment din Medgidia. Proiectul, finanțat cu 30 de milioane de lei din PNRRPierre Wertheimer a decedat în 1965, lăsând afacerea în mâinile fiului său Jacques. Acesta avea doi băieți, Alain și Gérard, însă lipsa abilităților de afaceri a lui Jacques a dus la promovarea lui Jacques Helleu ca director artistic, care a revoluționat publicitatea Chanel.
În ciuda dificultăților, Jacques a menținut marca Chanel pe linia de plutire. În 1983, cu numirea lui Karl Lagerfeld ca director de creație, brandul a cunoscut o perioadă de creștere rapidă, logo-ul Chanel devenind un simbol iconic al luxului.
În 1996, după moartea tatălui lor, Alain și Gérard Wertheimer au devenit coproprietari ai Chanel, ajungând în topul celor mai bogați oameni din Franța.
Acum, la 75 și 73 de ani, ei își împart responsabilitățile, Alain locuind în New York, iar Gérard în Elveția. Între timp, fratele lor vitreg, Charles Heilbronn, conduce biroul de familie, Mousse Partners, o entitate extrem de discretă.
Chanel deține și controlează branduri precum Eres și Orlebar Brown, specializate în îmbrăcăminte de baie, și are pachete majoritare în afaceri cu tricotaje și argintărie, plus o serie de podgorii.
Alain și Gérard conduc și Wertheimer et Frère, grajdul de cai de curse al familiei. Spre deosebire de alți magnați francezi, frații Wertheimer sunt extrem de discreți. „Suntem o familie foarte discretă, nu vorbim niciodată,” a spus Gérard în 2002.
În 2018, compania a publicat pentru prima dată rezultate financiare consolidate. Acum, Chanel are peste 36.500 de angajați, iar după moartea lui Lagerfeld în 2019, au început să apară speculații despre viitorul companiei.
Cu toate acestea, frații Wertheimer rămân la conducere, inclusiv în căutarea unui nou designer, după plecarea lui Virginie Viard. Toți ochii sunt acum pe următoarea generație, cu Nathaniel Wertheimer și Arthur Heilbronn ca potențiali succesori.