Populația Danemarcei a început să boicoteze produsele gigantului american Coca-Cola.
Carlsberg, care îmbuteliază marca americană în Danemarca, senalează mișcarea, prezentând-o ca fiind un semn de protest la adresa politicii externe a lui Donald Trump.

„Volumele noastre de Coca-Cola sunt în ușoară scădere în Danemarca”, a declarat pentru Financial Times directorul executiv al Carlsberg , Jacob Aarup-Andersen.
„Există un boicot al consumatorilor în jurul mărcilor americane”, scrie Hotnews.ro.

Amenințările repetate ale președintelui SUA de a prelua teritoriul danez Groenlanda, posibil prin forță, au înfuriat mulți danezi, la fel ca și criticile administrației sale la adresa Copenhagăi.
Vicepreședintele JD Vance a acuzat Danemarca că nu este „un bun aliat”, în ciuda faptului că forțele daneze au luptat alături de trupele americane în Afganistan și în alte părți ale lumii, suferind pierderi comparabile cu cele ale SUA în raport cu mărimea populației lor.
„Danezii sunt furioși. Își amintesc cum cadavrele acelor soldați danezi s-au întors acasă în sicrie, iar acum simt dovada lipsei de respect pentru jertfa lor. Putem înțelege de ce apelurile la boicotarea [mărfurilor americane] au succes”, a declarat un oficial danez pentru FT luna trecută.
Într-o discuție cu investitorii, publicată marți, în urma rezultatelor producătorului danez de bere pe primul trimestru, Aarup-Andersen a declarat că brandurile locale mai mici câștigă cotă de piață față de brandurile americane ca urmare a boicotului.
„Respectăm pe deplin deciziile oamenilor”, a spus el, adăugând că firma nu este nici pentru, nici împotriva unui boicot. Dar a adăugat că Coca-Cola și Pepsi sunt „ambele produse de lucrătorii berăriilor daneze din fabricile de bere daneze, așa că, din perspectiva noastră, acestea sunt, de asemenea, mărci daneze”.

Vânzările mărcii locale Jolly Cola au crescut vertiginos, deoarece danezii au respins băutura acidulată americană în favoarea unei opțiuni autohtone. Lanțul de supermarketuri Rema a declarat că vânzările mărcii locale au crescut de 13 ori în martie, față de anul precedent.
Un naționalism similar al mărcilor a cuprins Canada, unde consumatorii furioși de amenințările lui Trump de a anexa țara și de a impune tarife punitive au dus la boicotarea unor mărfuri americane.
Coca-Cola, care este emblematică pentru SUA pentru consumatorii din întreaga lume, a fost ținta altor boicoturi în ultimii ani.
Vânzările mărcii au scăzut în țările majoritar musulmane după izbucnirea războiului din Gaza, deoarece consumatorii au protestat împotriva mărcilor americane ca urmare a conflictului Israel-Hamas.
Coca-Cola nu a răspuns imediat solicitărilor de comentarii.
Comentariile Carlsberg au venit în contextul în care producătorul danez de bere a raportat o scădere mai mare decât se aștepta a volumelor vânzărilor de produse organice, de 2,3%, în primele trei luni ale anului. Vânzările globale au crescut cu 17,4%, ajungând la 20,1 miliarde de coroane daneze (2,3 miliarde de lire sterline) în aceeași perioadă, după ce au fost impulsionate de achiziția companiei britanice de băuturi răcoritoare Britvic.
Coca-Cola a anunțat, de asemenea, rezultatele sale marți. Veniturile nete ale companiei au scăzut cu 2% în primul trimestru, ajungând la 11,1 miliarde de dolari, dar a declarat că se așteaptă ca consecințele schimbărilor în „dinamica comerțului global” să fie gestionabile în acest an.