Luna ianuarie este una atipică pentru comercianți. Activitatea comercială de retail scade brusc comparativ cu decembrie, luna cadourilor. Schimbarea anului de asemenea contează, unele modele de produse fiind sensibile la anul de producție. Există și categorii de servicii care pot fi mai ieftine în ianuarie.
Goana după cadouri s-a terminat și încep promoțiile și reducerile dictate de condițiile tipice de piață perioada imediat următoare.
Campaniile de reduceri forțate de împrejurări sunt denumite de obicei “winter sales” și au o promovare în general mai sIabă, din cauza îmrejurărilor care forțează lichidarea stocurilor.
Câteva categorii de produse și servicii sunt de obicei mult mai ieftine în ianuarie, concluzie desprinsă din analizarea promoțiilor din ianuarie 2024.
Îmbrăcăminte de iarnă
Motivul cel mai probabil al reducerilor: Retailerii încearcă să elibereze stocurile pentru colecțiile de primăvară.
Produse vizate: Geci, paltoane, pulovere groase, ghete de iarnă, căciuli, fulare, mănuși.
Așteptări de reduceri: minus 20-30%, dar pot ajunge până la 70% spre finalul lunii.
Electrocasnice și electronice
Motivul cel mai probabil al reducerilor: Magazinele lichidează modelele mai vechi, lansate în anul precedent, înainte de apariția celor noi.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ FOTO Tarifele de referință RCA vor crește pentru toți șoferii din România
Produse vizate: Televizoare, mașini de spălat, frigidere, laptopuri, telefoane (modele din generația anterioară), accesorii.
Așteptări de reduceri: între 10% și 50%.
Mobilier
Motivul cel mai probabil al reducerilor: Modelele din anul anterior sunt scoase din stoc, iar comenzile noi sunt pe drum.
Produse vizate: Canapele, mese, dulapuri, saltele, scaune.
Așteptări de reduceri: Între 15% și 50%, mai ales pentru mobilier modular și piese de mari dimensiuni. Prețurile scad mult în promoțiile tip „clearance” în magazinele mari de mobilă.
Articole de fitness și echipamente sportive
Motivul cel mai probabil al reducerilor: Inovația în rândul produselor de fitness este redusă. Iar comercianții intră în concurență pentru așa-numitele “new year’s resolution”, sau “anul ăsta mă apuc de slăbit”.
Produse vizate: Benzile de alergare, bicicletele staționare, gantere, kettlebells, saltele de yoga.
Așteptări de reduceri: Între 20% și 40% pentru echipamente mari și accesorii fitness.
Pachete turistice pentru iarnă
Motivul cel mai probabil al reducerilor: Se încheie perioada de vârf din sărbători (decembrie – începutul lui ianuarie), iar cererea scade.
Produse vizate: Vacanțe de schi, city-break-uri în orașe europene, cazare la cabane montane.
Așteptări de reduceri: Discounturi de 10-30% pentru pachetele de iarnă.
Produse de sărbători (pentru anul următor)
Motivul reducerilor: Cererea pentru decorațiuni de Crăciun scade drastic după sărbători.
Produse vizate: Ornamente de brad, instalații luminoase, ambalaje pentru cadouri, decorațiuni.
Reduceri tipice: Discounturile ajung la 50-80% spre finalul lunii.