Directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANCP), Paul Anghel, recomandă consumatorilor să acorde o atenție deosebită în această perioadă la comercianții și piețele online care nu au sediul în Uniunea Europeană, având în vedere că luna decembrie aduce diverse cadouri, de la produse cosmetice, bijuterii, până la confecții textile și încălțăminte.
„Atenție la comercianții și piețele online care nu au sediul in Uniunea Europeană! Dacă operatorul economic care administrează site-ul de pe care achiziționează produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană capacitatea autorităților de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată. Să utilizeze cardul pentru a face plata atât în magazine, cât și online. Astfel câștigă timp, va ține cheltuielile sub control având mereu acces la extrasul de cont din aplicația băncii, se va bucura de extra avantaje precum cashback și discount-uri, iar în unele situații, precum cazurile de fraudă, își va putea recupera suma plătită”, a scris duminică Paul Anghel, pe pagina sa de Facebook.
În cazul produse cosmetice, acesta sfătuiește consumatorii să fie atenți la o serie de detalii care să îi certifice faptul că produsele cumpărate sunt de calitatea dorită, nu sunt periculoase pentru sănătate, iar informarea/etichetarea lor respectă prevederile legale în vigoare.
Astfel, consumatorii trebuie să achiziționeze produse cosmetice numai din magazine sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanță fiscală), de care vor avea nevoie în cazul unei reclamații.
„În plus, atenționez asupra faptului că produsele originale nu se vând în afara lanțurilor de distribuție cum ar fi tarabele sau persoane fizice care le comercializează „cu sacoșa”; să fie atenți la prețuri, deoarece prețurile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranță din filiere paralele; să verifice dacă ambalajului corespunde, din punctul de vedere al calității, valorii produsului. Sunt șanse mari ca un produs așa-zis „de lux”, ambalat într-o cutie de carton/plastic banală, să fie de fapt o contrafacere; să examineze cu atenție eticheta, o calitate proastă a tipăririi acesteia putând ascunde o contrafacere”, avertizează directorul general al ANPC.