Fondul american de investiții Cerberus Capital Management și partenerul său regional Revetas Capital sunt deschiși spre ideea vânzării complexului hotelier Radisson din București, însă o tranzacție de peste 200 de milioane de euro, cum se prefigurează a fi aceasta, poate constitui o problemă, deoarece piața imobiliară din România e prea fragilă pentru tranzacții de o asemenea anvergură, spun pentru Profit.ro mai multe surse din piața imobiliară.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Vânzarea complexului hotelier Radisson din centrul Bucureștiului, anunțată în premieră de Profit.ro, a marcat o bornă în 2017, fiind cea mai mare tranzacție imobiliară cu un singur activ realizată vreodată în România.
Cerberus și Revetas au plătit atunci 169,2 milioane de euro companiei israeliene Elbit Imaging pentru complexul Radisson.
3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Acum, la circa 8 ani distanță, se reiau discuțiile despre o posibiliă tranzacționare la un preț care se estimează că va depăși pragul de 200 de milioane de euro.
La această valoare ar rămâne, în continuare, cea mai mare tranzacție cu un singur activ încheiată vreodată în România și ar urca pe locul 4 în clasamentul celor mai mari tranzacții din istorie, care includ și vânzările de portofolii imobiliare.

De altfel, celelalte 3 tranzacții mai mari sunt toate cu portofolii. Este vorba despre cumpărarea portofoliul de birouri al CA Immo de către Pavăl Holding cu 377 de milioane de euro, cumpărarea portofoliului de birouri al NEPI Rockcastle de către AFI Europe cu circa 300 milioane de euro și cumpărarea portofoliului de parcuri de retail al Mitiska de către M Core cu 219 milioane de euro.
Sursele Profit.ro spun că, deși există o deschidere din parte celor doi proprietari pentru a vinde Radisson, deocamdată nu este inițiată o discuție reală cu vreun potențial cumpărător. Condițiile de vânzare sunt restrictive, în sensul în care prețul de peste 200 de milioane de euro reprezintă deocamdată o piedică pentru piața locală, mai spun sursele.
Piața imobiliară din România este considerată a fi încă prea fragilă pentru tranzacții de o asemenea mărime.

Cu alte cuvinte, Cerberus ar trebui să identifice un cumpărător de talia sa. De altfel, intrarea în România a Cerberus, unul dintre marile fonduri americane – care administrează active în valoare de circa 65 de miliarde de dolari, a pus România pe harta marilor investitori ai lumii.
Atakan Turhan, noul director general al Radisson Blu Hotel București și Park Inn by Radisson București Hotel & Residence, a declarat, în exclusivitate pentru Profit.ro, că „dacă proprietarii primesc oferta potrivită, este posibil să vândă hotelul în următorii ani.“
Situat pe Calea Victoriei, complexul Radisson Blu Hotel, București și Park Inn by Radisson Bucharest Hotel & Residence are peste 650 de camere și apartamente și este cel mai mare hotel de cinci stele din România. Complexul urmează să se extindă cu încă 200 de camere în urma unei investiții de 24 de milioane de euro.
Radisson este prezent în România cu brandul său de lux Radisson Blu, care operează câte un hotel de 5 stele în București, Cluj-Napoca și Brașov, plus brandul Park Inn by Radisson, care are un hotel lipit de Radisson Blu din București.

Anul trecut, grupul hotelier a încheiat un parteneriat cu dezvoltatorul imobiliar Grand Development, fondat de Ionuț Nicolescu, pentru a deschide lângă Brașov un resort cu vile de 5 stele tot sub brandul Radisson Blu. În plus, urmează să mai fie afiliate rețelei și alte hoteluri din Mamaia, Timișoara și București.
Profit.ro a anunțat recent că Radisson Hotel Group este interesat să se extindă în România cu brandul său de lifestyle premium Radisson RED, sens în care negociază deja cu dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe deschiderea unui hotel lângă kilometrul 0 al Bucureștiului.
Grupul hotelier are, la nivel internațional, 10 branduri distincte și peste 1.460 de hoteluri în operare sau în dezvoltare.
Cerberus și Revetas au mai avut în proprietate comună și complexul de birouri The Landmark, din centrul Bucureștiului, pe care l-au vândut anul trecut fraților indieni Raj și Alok Gupta într-o tranzacție evaluată la 70 de milioane de euro. Complexul Radisson a rămas singura proprietate imobiliară comună a celor doi investitori pe piața românească.
Contactați de Profit.ro, reprezentanții Revetas Capital nu au răspuns până la publicarea acestui articol.
Cerberus a fost fondat în 1992 de Steve Feinberg și William Richter. Feinberg, care are o avere estimată de revista americană Forbes la 5 miliarde de dolari, a condus consiliul consultativ de informații (President's Intelligence Advisory Board) în primul mandat al președintelui american Donald Trump.

Revetas Capital este un fond oportunist înființat de Eric Assimakopoulos în 2012 cu scopul gestionării de active distressed și subevaluate din Europa Centrală și de Est.
Cerberus are în administrare active imobiliare în valoare de 17 miliarde de dolari la nivel global, fiind prezent direct în 19 țări. De asemenea, a investit peste 28 de miliarde de dolari în achiziționarea de credite neperformante din 26 de țări.
Piața hotelieră din România se află într-o perioadă de creștere accelerată, atingând în 2024 un record de peste 25 de milioane de nopți de cazare, cel mai mare nivel din ultimii 30 de ani, susținut de un număr tot mai mare de turiști străini și de o cerere ridicată pentru hoteluri moderne, potrivit unui raport de piață realizat de compania de consultanță imobiliară Colliers.
Investițiile semnificative în noi hoteluri și interesul tot mai mare al brandurilor internaționale consolidează poziția României de piață cu potențial ridicat, pregătită pentru o creștere sustenabilă pe termen lung, arată brokerii.

În 2024, pe piață au fost adăugate peste 400 de camere în hoteluri internaționale, inclusiv primul hotel de 5 stele Swissotel din Poiana Brașov (64 de camere, cu planuri de extindere).
Pentru 2025-2026, sunt anunțate aproximativ 15 noi hoteluri, care vor adăuga peste 2.000 de camere. Majoritatea vor aparține brandurilor consacrate, precum Marriott, Hilton și Accor, însă și noi lanțuri hoteliere, precum Ascott Hotels (The Crest Collection) și Corinthia, recent deschis, vor intra pe piața din București cu proiecte noi.