Mediul de afaceri din România se situează pe ultimul loc în Uniunea Europeană în funcție de nivelul integrării tehnologiilor digitale, potrivit Comisiei Europene, care recomandă companiilor românești să exploateze mai bine avantajele oferite de rețelele de socializare, de comerțul online și de aplicațiile de tip cloud.
Ediția din 2016 a Indicelui Economiei și Societății Digitale (DESI), elaborat de Comisia Europeană, clasează România pe ultima poziție la nivel european în ceea ce privește integrarea tehnologiei digitale de către companii, cu un scor de 0,2 puncte, în coborâre cu un loc față de ediția anterioară.
"O economie cu adevărat digitală este cea în care companiile profită din plin de posibilitățile și beneficiile oferite de tehnologiile digitale atât în vederea îmbunătățirii eficienței și productivității, cât și pentru atragerea de clienți și realizarea vânzărilor. Din acest punct de vedere, România are încă un drum lung de parcurs", se arată în raportul Comisiei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
România a obținut un scor general de 0,35 puncte la ediția din acest an a DESI, în urcare de la 0,32 puncte în anul precedent, însă creșterea nu a fost suficientă pentru ca țara să avanseze de pe ultima poziție a clasamentului, unde se menține pentru al treilea an consecutiv, în pofida progreselor înregistrate la capitole precum conectivitate și utilizarea internetului.
"Față de anul trecut, un procent mai important din populație este abonat la rețele în bandă largă și datorită calității ridicate a acestora, însă nivelul scăzut al competențelor digitale și al încrederii utilizatorilor pare a fi o piedică în calea dezvoltării economiei digitale a țării. Pe de altă parte, întreprinderile din România ar trebui să exploateze mai bine avantajele oferite de rețelele de socializare, de comerțul online și de aplicațiile de tip cloud", se arată în raport.
Danemarca (0,68 puncte), Olanda (0,673 puncte), Suedia (0,672 puncte) și Finlanda (0,669 puncte) continuă să domine clasamentul DESI, în timp ce media europeană se situează la 0,52 puncte. Scorul maxim este de 1 punct și nu a fost obținut de niciuna dintre statele membre UE.
Deși în urcare ușoară față de ediția anterioară, procentul companiilor din România care utilizează tehnologii precum schimbul electronic de informații (ERP) sau rețelele de socializare este printre cele mai scăzute din UE. Astfel, 22% dintre companiile românești folosesc tehnologiile ERP în relația cu clienții și alte companii, comparativ cu 36% dintre firmele din UE.
Totodată, rețelele de socializare sunt utilizate de 6,5% dintre companiile din România, față de 18% la nivelul UE, iar rata de utilizare a serviciilor de cloud (5,7%) rămâne una dintre cele mai mici din Uniune, chiar dacă a crescut de la 2,8% în anul precedent.
De asemenea, doar 7,4% dintre IMM-urile românești vând produse sau servicii online (16% la nivelul UE), iar procentajul celor care vând online în alte state membre este și mai redus, de numai 1,9% (7,5% în UE). Vânzările online au o contribuție scăzută, de 4,9% din cifra de afaceri a companiilor.
"Dacă nu vor profita de oportunitățile comerțului online, întreprinderile din România vor avea dificultăți în a concura în economia digitală globală", potrivit documentului.
Indicele Economiei și Societății Digitale este calculat pe baza a peste 30 de indicatori, structurați în jurul a cinci dimensiuni: conectivitatea, capitalul uman, utilizarea internetului, integrarea tehnologiei digitale și serviciile publice digitale.
În martie, indicele va fi actualizat pentru a include comparații între statele membre și unele dintre cele mai digitalizate țări din lume (Japonia, SUA și Coreea de Sud), potrivit unui comunicat al Comisiei Europene.