Antreprenorul Octavian Pătrașcu vine în piața românească, urmare a unei achiziții din Germania, cu un “super-app“, după care va permite plăți în sistem de tip Revolut, dar și tranzacționare de acțiuni, derivate și criptomonede.
NAGA Group este noua entitate care deschide investitorilor români o cale de investire la BVB. Nu este vorba despre un broker clasic, ci de un fintech ce pune la dispoziția clienților o platformă în care se pot tranzacționa multiple instrumente financiare.
Lansată în deceniul trecut sub numele de CAPEX, compania condusă de antreprenorul Octavian Pătrașcu a realizat o achiziție în Germania a unui furnizor de cotații internaționale care deja intermediază activitatea de tranzacționare a 2,1 milioane utilizatori.
Numită după un celebru ardei iute, NAGA Group are 40% din clienți în țările din Golful Persic, 30% de utilizatori în Germania, restul fiind în alte zone de operare precum Vietnam, Africa de Sud, Columbia, Chile și țări europene.
Compania vizează și atragerea investitorilor români lansând oferta comisioanelor zero pentru investițiile în acțiuni listate la BVB.

“Cred că Bursa de Valori București este o bursă foarte bună, a crescut destul de mult“, spune Pătrașcu menționând că oferta nu țintește numai piața locală, ci și atragerea clienților săi deja existenți către investițiile în acțiuni românești. “Punem astfel România pe harta de business a lumii.“
Practic, NAGA nu operează un pool, ci redirecționează ordinele de tranzacționare în sistemul BVB prin intermediul unui broker local, Swiss Capital. Costurile cu comisioanele Bursei și ale Depozitarului Central sunt suportate de fintech, însă acestea surmontează terțe cheltuieli de marketing care ar fi mai puțin eficiente decât oferta apetisantă a comisioanelor zero.
“Pierdem bani cu România“, spune CEO-ul Pătrașcu, răspunzând la o întrebare a Profit.ro. Nu există sumă minimă de deschidere a contului și nici nu se percepe taxă de inactivitate.

Obiectivul este acela de a atrage publicul românesc poate inițial interesat doar de acțiunile locale, pentru ca apoi clienții, descoperind funcțiile platformei, să utilizeze și alte servicii sau să-și deschidă apetitul pentru investiții în piețele externe și produse financiare mai sofisticate.
Pătrașcu afirmă că NAGA are avantajul de a oferi un “super-app“ care oferă acces atât la tranzacționarea speculativă, la investițiile în acțiuni, dar și cele în criptomonede, însoțite de serviciul propriu de plăți care se lucrează în zona de tehnologie și dezvoltare și care ar urma să fie lansat la sfârșitul acestui an. “Tot ce ține de bani să ai în platforma noastră.“

Este un contrast cu ceea ce se întâmplă în momentul de față într-o piață fragmentată, în care unele platforme oferă doar tranzacții de derivate, brokeri precum Saxo Bank și Interactive Brokers sunt axați pe investițiile în acțiuni, iar Binance sau Crypto.com oferă exclusiv tranzacționare de criptomonede în condiții greu de accesat, cu o interfață greoaie.
NAGA va merge mai mult spre modelul Revolut care oferă servicii de plăți, dar și acces la tranzacționarea în piețele financiare. Este ceea ce Pătrașcu mizează că va fi viitorul în serviciile financiare. Platforma ar urma să remunereze cu dobândă banii neutilizați (pentru început în dolari și euro), și, de asemenea, clienții vor putea avea acces la împrumuturi în baza portofoliilor deținute.

Pătrașcu este absolvent al ASE, are master în afaceri internaționale, dar și studii de drept. A deținut la un moment dat 2% în Markets.com – companie care a fost cumpărată pentru 350 milioane dolari – și a avut și o investiție în trade.com, de unde a avut un exit care i-a permis să dezvolte afacerile sale din România TVP Family Office și CAPEX.
NAGA a devenit ținta de achiziție, fiind atractivă prin faptul că sunt inovatori, oferă o tehnologie bună și au dezvoltat și comunitate de social trading.
Oportunitatea de cumpărare a venit în condițiile în care capitalizarea a devenit scăzută și compania a avut nevoie de cash. Într-o tranzacție pentru care a atras 31 milioane de dolari, din care 25 milioane dolari de la investitori români, Pătrașcu a reușit să facă o fuziune cu distribuție inversă de acțiuni în care partea CAPEX a fost de 75% și cea a NAGA de 25%.
Între investitorii de la care a obținut finanțare se numără și Horia Manda, cu plasamente în Bittdefender și Patria Bank.

NAGA Group avea probleme în Germania, unde extinderea prea rapidă le-a creat dificultăți operaționale în gestionarea multitudinii de clienți.
Pe de altă parte, cumpărătorul român avea experiență în scalarea mai multor bugete mici, în contextul activității pe multiple piețe și știau să fie 100% digitali în gestiunea clienților. NAGA a oferit avantajul furnizării unei singure tehnologii, ceea ce a dus la o economie anuală de 5 milioane dolari, la care s-a adăugat altă impact pozitiv de 5 milioane dolari din optimizarea departamentelor, serviciilor și angajaților.
“A fost o fuziune bună. Ne-am îndeplinit targetul“, rezumă CEO-ul Pătrașcu.
Sunt condițiile în care NAGA a reușit să fie pe break-even în anii de dezvoltare, deși, de regulă, companiile de fintech tind să aibă pierderi în primii ani ai dezvoltării tehnologiei. În anii 2018-2024, cumpărătorul CAPEX a generat venituri de 160 milioane dolari.
NAGA Group este listată pe piața de capital din Germania unde trebuie să îndeplinească anumite condițiile de reglementare, de adecvare a capitalului care sunt în echivalent 6-8 milioane euro. “Va trebui să blocăm foarte mulți bani“, spune Pătrașcu, care are undeva sub 50% din acțiuni.
Alți acționari importanți sunt Apeiron Group din Germania care investește coordonat cu celebrul investitor din Silicon Valley Peter Thiel și Fosun International din China. 30% este free-float, în cea mai mare parte investitori germani.
Antrepreonorul român care a realizat achiziția spune că inițial a fost primit cu rezervă de investitorii germani și a avut contre și chiar fluierături în AGA de fuziune de la persoane care nu erau obișnuite ca cineva din Europa de Est să preia controlul unei companii germane care avea notorietate mai mare decît cumpărătorul și intermedia un volum de 230 miliarde euro.
Pătrașcu spune că a dat explicații fiecărui investitor în parte și, treptat, aceștia au câștigat încrederea.

După fuziune, NAGA este o companie cu 400 de angajați, având birouri în Cipru, Germania, Abu Dhabi, Vietnam, Columbia și București. Fotografia de final de an 2024 arată volume intermediate de 224 miliarde euro, venituri de 62,3 milioane euro și un EBITDA pozitiv, de 8,1 milioane euro.
Compania vizează pentru viitor existența unei subscrieri lunare la aplicație care să dea posibilitatea tranzacționării cu comision zero. “Eu cred că aici se duce viitorul trading-ului“, spune Pătrașcu, ce nu poate oferi indicații despre cuantumul acestui abonament și afirmă că întâi sistemul va fi testat într-o țară unde are licență.

NAGA este într-o piață competitivă, care are nevoie de cheltuieli de marketing. Astfel, acolo unde eToro a alocat câte 10 dolari pentru a câștiga expunere, concurentul româno-german a încercat să vină cu o contrapondere de 1 dolar.
În acest efort de popularizare, NAGA a avut contract de sponsorizare încă din anul 2020 cu echipa de fotbal Juventus Torino, în timp ce mai recent, cu un ordin de mărime de 2-3 milioane euro, fintech-ul a devenit sponsor și al clubului german Borussia Dortmund.
Într-o mutare recentă, NAGA și-a asociat numele de fostul boxer american Mike Tyson. În acest scop a fost contractată o firmă de publicitate din New York ce a făcut filmări timp ce 4 ore cu multiplul campion mondial.

Departamentul de cercetare dezvoltare al companiei lucrează la versiunea 2.0 a platformei NAGA, cu care compania vizează să ajungă la 5 milioane de utilizatori, folosind exact avantajul unei “super-app“ care să ofere oportunități de trading și plăți pe mai multe piețe. Aceasta este accesibilă direct din aplicația Telegram. “Suntem în pole position“, spune despre această cursă competitivă Pătrașcu, afirmând că au avantajul că sunt mai mici decât Revolut, ceea ce aduce flexibilitate. “Noi putem să ne mișcăm mult mai repede.“
Compania are o direcție de dezvoltare principală pentru țările din Golf unde valoarea medie a clientului este de 7.000-8.000 de euro, față de 3.000 de euro în Europa și aici NAGA vede o piață foarte dinamică și pro-business. Spre exemplu, întâlnirea solicitată cu șeful autorității de reglementare a pieței de capital din Abu Dhabi, solicitată de Pătrașcu în vederea autorizării, a fost programată la doar o săptămână.

NAGA este acum la capitolul lansării activității din România, unde o miză importantă este pentru românii din diaspora care vor să investească în acțiuni de la BVB și acum descoperă aplicația. Societatea va oferi servicii de asistență unu la unu clienților români. “Nu am avut target“, spune despre business-ul pentru București Pătrașcu. “Avem deja venituri.“
Cu servicii de furnizare în care aproximativ 70% din clienți utilizează dispozitivele mobile, NAGA are clienți la nivel internaționali care sunt interesați în primul rând de acțiuni precum Tesla sau de contractele pe indicii DAX40 din Germania și Dow Jones Industrial Average din SUA.
O poveste este pregătită și pentru vânzarea ofertei românești: este o piață emergentă, care a crescut, unde acțiunile sunt subevaluate și sunt cele mai mari dividende din Europa. “Mulți investitoti caută dividende“, rezumă CEO-ul NAGA.