Soluționarea alternativă a litigiilor bancare a avut cel mai bun an de la introducerea acestui sistem în 2016, cu aproape 1.000 de negocieri încheiate cu succes între bănci și consumatori.
Băncile au acceptat să intre în 1.077 de negocieri cu consumatorii, anul trecut, dintre care 989 s-au încheiat cu o soluție agreată de părți. Spre comparație, în 2023 au fost încheiate 574 de hotărâri, din 758 de dosare constituite.
Centrul a primit anul trecut aproape 3.600 de cereri de la consumatori, dintre care 2.644 de cereri s-au adresat băncilor, iar 924 de cereri s-au adresat IFN-urilor. Au fost și 4 cereri primite de la persoane juridice, în condițiile în care acestea au devenit admisibile din 2020.
Doar o instituție financiară nebancară a acceptat să intre în procesul de negociere.
Între 2016 și 2024, aproximativ 4.300 de negocieri dintre consumatori și bănci s-au încheiat cu împăcarea părților.
Negocierile s-au încheiat în 15 zile, în medie, anul trecut - limita legală e de 90 de zile -, mult mai rapid decât un litigiu în instanța de judecată.
De la începutul anului 2025 consumatorii au trimis 450 de cereri, cu 100 mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut, în urma cărora s-au format până acum 60 de dosare de negociere, arată Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.
Valoarea totală a sumelor obținute ca rezultat în negocierile consumatori-bănci a fost de 14,3 milioane euro în perioada 2016-2024.
Suma medie s-a redus de la circa 5.000 de euro, în 2023, la puțin peste 3.000 de euro în 2024, pe fondul creșterii ponderii negocierilor care se încheie cu beneficii de până la 1.000 de euro la 35% din total. Beneficiile cu valori de peste 10.000 de euro reprezintă 4% din totalul hotărârilor, pondere în scădere în ultimii ani.
Păunescu mai arată că de la instanțele de judecată au ajuns la CSALB 167 de litigii anul trecut, care s-au încheiat pe cale amiabilă. Numărul cazurilor începute în instanță, dar soluționate amiabil cu ajutorul conciliatorilor CSALB, a ajuns la aproximativ 670, începând cu 2021.
În timp ce numărul negocierilor la CSALB a crescut, cel al rezolvărilor directe a scăzut constant în ultimii trei ani. Anul trecut, 301 cereri trimise către CSALB au fost rezolvate fără intervenția unui conciliator, dar după sesizarea Centrului, față de 555 în 2023 și 592 în 2022. Acestea sunt cereri rezolvate fără implicarea unui conciliator, dar în care comercianții propun consumatorilor o rezolvare directă a problemelor pe care aceștia din urmă le pot avea, mai informează CSALB.