Nicio instituție din România nu știe cu exactitate cine deține o poliță RCA și nici câte accidente au asigurații la activ. Este motivul pentru care Poliția nu poate ridica automat talonul șoferilor fără asigurare, deși legea îi permite, dar este și sursa unor abuzuri suferite de clienți ai asigurătorilor.
Informațiile din baza de date a instituției care emite carnetele de conducere și certificatele de înmatriculare nu coincid cu cele din sistemul CEDAM, gestionat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), arată un document emis de Ministerul Finanțelor Publice. Acesta este motivul pentru care autoritățile se află în imposibilitatea de a aplica o lege veche de zece ani care ar putea reduce semnificativ procentajul autovehiculelor care circulă fără asigurare .
“Din cauza numărului foarte mare al operatorilor care completează RCA și a erorilor inerente în cazul completării manuale, au existat neconcordanțe între informațiile din CEDAM și cele ale DRPCIV (nr: Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Autovehiculelor), în principal diferențe determinate de completarea eronată a unui caracter din seria de șasiu. Neconcordanțele între cele două baze de date și riscul aplicării unei sancțiuni unei persoane care deține asigurare RCA valabilă au reprezentat argumente ale imposibilității aplicării pe scară largă, în mod automatizat, a sancțiunilor prevăzute de legea 432/2006, respectiv suspendarea certificatului de înmatriculare pentru proprietarii de vehicule fără polița RCA”, arată documentul consultat de Profit.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cu alte cuvinte, deși ar putea suspenda automat taloanele mașinilor neasigurate, autoritățile nu iau această măsură din considerente tehnice.
“ A existat o perioadă când această lege s-a aplicat. Până să intrăm în Uniunea Europeană, legea a funcționat pentru că UE a stat cu ochii pe noi. Efectele ei s-au văzut atunci clar, prin creșterea numărului de mașini asigurate. Ce s-ar întâmpla dacă s-ar aplica acum? Gândiți-vă că, dacă doar 5% dintre automobilele neasigurate și-ar face RCA ar însemna venituri suplimentare de 30 de milioane de euro pentru asigurători. În plus, ar scădea presiunea pe Fondul pentru Victimele Străzii și, în timp, ar scădea și contribuțiile asigurătorilor. Aceasta înseamnă, până la urmă, prețuri mai mici pentru client. “, explică un fost director de companie.
Bază de date nouă cu istoricul șoferilor
Documentul mai arată că Ministerul Afacerilor Interne, împreună cu ASF, încearcă să construiască o bază de date comună care să conțină informații exacte despre șoferii din România. Despre acest proiect a vorbit, într-un interviu pentru Profit.ro, și Mișu Negrițoiu, președintele ASF.
"Sistemul CEDAM nu funcționează perfect. Nu funcționează perfect pentru că acest sistem, care este în funcțiune de ani de zile, a fost externalizat la un moment dat. Noi l-am internalizat și vrem să îl dezvoltăm, împreună cu Ministerul de Interne. Vrem să upgradam sistemul. Avem o colaborare, discutăm cu Ministerul de Interne să vedem ce date să introducem”, spune Negrițoiu. ASF intenționează nu numai să verifice acuratațea datelor din CEDAM, ci și să completeze sistemul cu informații noi.
CITEȘTE ȘI Paradoxul taxării fără venituri: apar obligații noi, deși anomalia a fost recunoscută prin amnistie“Trebuie să vedem ce date să introducem pentru a ajunge la o individualizare (nr: a tarifelor practicate de asigurători pentru polița RCA). Este vorba de date cu caracter personal și, de aceea, poate fi mai dificil”, a spus seful Autorității. Profit. ro a arătat că ASF a propus asigurătorilor mai multe soluții pentru individualizarea polițelor. Autoritatea propunea, printre altele, ca societățile să ia în calcul vechimea carnetului de conducere.
Probleme mari cu sistemul bonus/malus
Faptul că baza de date CEDAM nu funcționează așa cum trebuie este certificat de numarul din ce în ce mai mare al situațiilor în care șoferii nu sunt încadrați în categoria de risc potrivită. O cercetare de tip mystery shopping realizată de ASF arată că există categorii de clienți care plătesc cu până la 50% mai mult decât ar trebui pentru o asigurare deoarece că nu le este aplicată reducerea aferentă sistemului bonus/malus.
Invers, doar doi dintr- o sută șoferi care solicită o poliță RCA sunt penalizați prin preț, în timp ce rezultatele asigurătorilor arată că în jur de opt dintr-o sută de șoferi asigurați fac cel puțin un accident pe an. De altfel, trei dintre cele mai mari societăți de asigurare dactive pe segmentul RCA utilizează direct baza de date a Poliției pentru a verifică informațiile din CEDAM.
Sistemul CEDAM este o baza de date care ar trebui să cuprindă istoricul șoferilor care au sau au avut, la un moment dat, o asigurare RCA.
Prin consultarea bazei de date, asigurătorii văd dacă un anumit șofer are RCA valid și dacă are accidente la activ. În funcție de aceste informații, clientul este încadrat într-o anume categorie de risc și îi este oferit un bonus (dacă nu a avut daune) sau îi este aplicată o majorare de preț dacă are daune la activ.