Ultima fabrică de panouri solare din Franța, Photowatt, va fi închisă.
Uzina de la Bourgoin-Jallieu (Isère) a fost cumpărată de EDF în 2012, sub presiunea guvernului de atunci. Carbon, un startup care intenționează să construiască o mega fabrică de panouri fotovoltaice la Fos-sur-Mer, a depus o ofertă pentru acest amplasament în septembrie.
Cu toate acestea, negocierile au eșuat la sfârșitul lunii noiembrie, după ce sindicatele Photowatt au respins preluarea propusă ca fiind prea fragilă, potrivit Le Figaro.
În lipsa unui cumpărător, EDF Renouvelable a aruncat prosopul, în timp ce situl pierdea între 20 și 30 de milioane de euro pe an. Comitetul social și economic (CSE) al Photowatt a fost convocat pentru o reuniune care va avea loc pe 4 februarie. Aceasta va marca începutul procesului de informare-consultare cu sindicatele, arată G4Media.
Condițiile de sprijinire a angajaților în cauză nu au fost încă definite, acestea variind de la redistribuirea în cadrul grupului EDF la concedierea voluntară, măsuri de sprijin și pensionare.
Prețul concurenței chineze
Photowatt plătește prețul concurenței chineze, care a crescut constant de-a lungul anilor. Prima ofensivă a avut loc la începutul anilor 2010, după ce Comisia Europeană a renunțat la barierele la intrarea pe piața panourilor solare, preferând să se concentreze pe scăderea prețurilor pentru consumatori. Industria europeană a fost anihilată.
CITEȘTE ȘI Reuters: Ceasul ticăie pentru București. România poate fi retrogradată la „junk”Lovitura de grație a fost dată de decizia SUA de a bloca importurile de panouri chinezești în 2023, cu consecința imediată de a vedea această producție abandonată pe Bătrânul Continent.
Cu toate acestea, Franța visează să redevină un producător de panouri solare. Două proiecte de mega-uzine sunt în curs de dezvoltare: Carbon și Holosolis în Hambach, Moselle.
Având în vedere că instalarea de panouri solare în Franța crește în fiecare an, guvernul dorește să direcționeze o parte din aceste cheltuieli către producătorii francezi și europeni. Chiar dacă, în cele din urmă, panourile în sine nu reprezintă decât 15-20% din costul unei instalații, acestea sunt totuși un activ strategic.