Operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, Transgaz, a solicitat Comisiei Europene, săptămâna aceasta, un grant de 224 milioane euro pentru prima fază a proiectului de dezvoltare pe teritoriul României a gazoductului Bulgaria-România-Ungaria-Austria (BRUA), proiect conceput inclusiv pentru exportul în Uniunea Europeană al gazelor naturale care vor fi extrase din apele teritoriale românești ale Mării Negre.
"Având în vedere oportunitatea creată prin lansarea celui de-al doilea apel în cadrul căruia pot fi depuse aplicații pentru finanțarea proiectelor de interes comun prin mecanismul Conectarea Europei - CEF ENERGY 2015, Transgaz a depus în data de 12.10.2015 la Comisia Europeană, Agenția Executivă pentru Inovare și Rețele (INEA), documentația aferentă pentru proiectul „Dezvoltarea pe teritoriul României a Sistemului Național de Transport Gaze Naturale pe coridorul Bulgaria–România–Ungaria–Austria, Faza 1”, a anunțat Transgaz.
Proiectul prevede dezvoltarea sistemului național de transport gaze naturale pe un traseu de aproximativ 500 km, cu direcționare din zona de sud-est spre vestul țării, care va oferi posibilitatea transportului de gaze și din alte surse decât cele actuale, asigurându-se astfel creșterea securității livrărilor de gaze în România și regiunile adiacente, arată Transgaz.
"Presiunile necesare transportului gazelor naturale pe acest culoar vor fi asigurate de trei stații de comprimare, cu capacitatea funcționării în regim de flux bidirecțional. Valoarea investiției este estimată la aproximativ 500 milioane de euro. Prin programul de finanțare al Comisiei Europene se va putea deconta maximum 50% din costurile eligibile. Aplicația va fi evaluată de către specialiști agreați de Comisia Europeană, rezultatele acesteia fiind comunicate spre sfârșitul lunii ianuarie 2016", mai spune Transgaz.
Alternativă la Nabucco
În planul de dezvoltare al Transgaz până în anul 2024 se arată că proiectul BRUA s-a impus ca necesitate în a doua parte a anului 2013, după eșecul proiectului de gazoduct Nabucco, pentru asigurarea unor capacități de transport adecvate între punctele de interconectare transfrontalieră între România și Bulgaria și Ungaria, în scopul creșterii gradului de interconectivitate la nivel european, precum și pentru asigurarea unor capacități de transport pentru valorificarea gazelor naturale din Marea Neagră pe piețele central-europene.
În iunie anul acesta, acționarii Transgaz, la care Ministerul Energiei deține 58,51% din acțiuni, au aprobat declanșarea de către societate a procedurilor necesare emiterii de obligațiuni corporative în valoare de maximum 500 milioane lei, pentru finanțarea proiectului BRUA, în completarea banilor care urmau să fie ceruți de la Comisia Europeană. La acea dată, reprezentanții Transgaz spuneau că obligațiunile ar putea fi lansate în toamna acestui an, ceea ce nu s-a întâmplat până acum.
Transgaz a obținut deja un grant de 965.000 dolari din partea United States Trade and Development Agency (USTDA), instituția americană de stat însărcinată cu promovarea intereselor economice și comerciale ale companiilor din SUA în țările în curs de dezvoltare, pentru finanțarea validării studiilor de fezabilitate necesare pentru construirea conductelor care vor prelua de la țărm gazele ce vor fi extrase din zăcămintele offshore din Marea Neagră.
Studiile care trebuie validate se referă la proiectele a două coridoare de transport al viitoarei producții de gaze naturale din zăcămintele din Marea Neagră de la țărm, respectiv coridorul sudic, pe direcția Podișor–Corbu–Hațeg–Horia, și coridorul central, pe direcția Isaccea–Onești–Coroi–Hațeg–Horia. Scopul este ca gazele din Marea Neagră să poată nu doar să fie preluate de la țărm în sistemul național de transport, ci și tranzitate mai departe în UE, pe coridorul Bulgaria–România–Ungaria–Austria.
Intră și rușii în ecuație
Compania rusă de petrol și gaze Lukoil a anunțat, miercuri, descoperirea unui zăcământ important de gaze naturale în sectorul românesc al Mării Negre, estimările preliminare, care urmează a fi confirmate de forajul de evaluare, indicând prezența de resurse de gaze în cantitate care poate depăși 30 miliarde de metri cubi.
Descoperirea a fost făcută pe perimetrul offshore Trident din apele teritoriale românești ale Mării Negre. Concesiunea este deținută de Lukoil Overseas Atash BV, care are și statut de operator al perimetrului, cu 72% din drepturi, în parteneriat cu PanAtlantic Petroleum (18%) și Romgaz (10%).
Asta după ce, în 2012, compania americană ExxonMobil și OMV Petrom au anunțat că au descoperit, tot în Marea Neagră, un zăcământ de gaze naturale estimat preliminar la 42-84 miliarde de metri cubi.
În 2014, Transgaz a încheiat un acord cu OMV Petrom și Exxon privind conectarea dezvoltării de gaze naturale din perimetrul offshore din Marea Neagră Neptun Deepwater, concesionat de cele două companii, la sistemul național de transport de gaze naturale operat de Transgaz. Prin acordul cu OMV Petrom și Exxon, Transgaz și-a asumat proiectarea și dezvoltarea unui program de investiții de aproximativ 1,5 miliarde euro în mai puțin de 4 ani, precizează administratorii societății.
"În baza acordului de cooperare semnat în cursul anului 2014 cu ExxonMobil și OMV Petrom, Transgaz desfășoară o colaborare continuă cu reprezentanții parților implicate, cu scopul informării reciproce privind planurile de dezvoltare și alinierii graficelor de implementare. De asemenea, sunt în fază avansată negocieri în vederea încheierii unor noi acorduri de cooperare și cu alți concesionari care dețin licențe de explorare și exploatare în Marea Neagră", se arată în ultimul raport semestrial al Transgaz.