Producătorul suedez de baterii Northvolt a ajuns la un acord pentru vânzarea diviziei sale de baterii destinate industriei grele către Scania, unul dintre clienții și partenerii săi, au anunțat cele două companii. Tranzacția face parte din eforturile Northvolt de restructurare și reducere a costurilor, după ce compania s-a confruntat cu dificultăți financiare, relatează Reuters.
Deși Northvolt nu a menționat numele Scania în declarația sa oficială, producătorul suedez de camioane a confirmat pentru Reuters că este cumpărătorul unității. Scania a precizat că această achiziție se va integra în divizia sa de soluții energetice, care furnizează motoare și componente pentru sectoare precum construcții, agricultură și generarea de energie, scrie News.ro.

Problemele financiare ale Northvolt și vânzările de active
Northvolt a fost considerat anul trecut unul dintre principalii candidați ai Europei pentru dominarea pieței de baterii pentru vehicule electrice (EV), însă, în noiembrie 2023, compania a fost nevoită să ceară protecție împotriva falimentului în SUA (Chapter 11), din cauza dificultăților în producție și a eșecurilor în atragerea de noi finanțări.
Vânzarea diviziei Northvolt Systems Industrial vine după alte cesionări de active către Norsk Hydro și Volvo Cars, într-o încercare de reducere a proiectelor secundare și de concentrare a resurselor pe uzina sa de baterii din nordul Suediei.
Potrivit unui memoriu intern al Northvolt, citat de Reuters în decembrie, compania intenționa să vândă această divizie până la sfârșitul anului 2024 și se afla în negocieri avansate cu o companie industrială importantă.

Impactul tranzacției și viitorul diviziei
Cele două companii nu au dezvăluit valoarea tranzacției, dar Northvolt a declarat că divizia își va continua activitatea, iar comenzile pentru 2025 vor fi onorate conform planului.
Divizia vândută produce pachete de baterii utilizate din 2019 în echipamente precum instalații de foraj și utilaje de construcții, inclusiv stivuitoare. Aceasta a fost una dintre puținele unități profitabile ale Northvolt.
Unitatea are aproximativ 300 de angajați și își desfășoară activitatea în principal în Gdansk, Polonia, având clienți de renume, precum Epiroc (producător suedez de echipamente miniere) și grupul finlandez Konecranes (specializat în soluții de manipulare a materialelor).
Scania a declarat pentru Reuters că această achiziție îi va permite să aibă acces la o echipă de specialiști cu experiență și la un portofoliu solid de sisteme de baterii produse în Gdansk pentru industrii precum construcțiile și mineritul.
Implicarea Scania în salvarea Northvolt
Scania este unul dintre cei mai mari clienți ai Northvolt și a oferit anul trecut companiei un împrumut de 100 de milioane de dolari pentru a sprijini procedurile de restructurare.
Cu toate acestea, Reuters nu a putut confirma dacă tranșele a doua și a treia ale împrumutului, reprezentând jumătate din sumă, au fost efectiv plătite.

Chiar dacă fondurile au fost virate, Northvolt se confruntă cu o lipsă acută de lichidități. În ianuarie, Reuters a raportat că rezervele financiare ale companiei ar putea fi epuizate până la sfârșitul lunii februarie.
În plus, Scania a fost implicată direct în operațiunile zilnice ale fabricii de baterii Northvolt din nordul Suediei, ajutând la îmbunătățirea calității celulelor produse.
Finalizarea tranzacției depinde de aprobările autorităților de reglementare și de semnarea acordurilor definitive.