Furnizorii de energie electrică din România au inclus în facturile aferente consumului din luna octombrie 2024 al clienților casnici și noncasnici noua contribuție CfD, anunțată în premieră de Profit.ro, însă Parlamentul tocmai a decis ca facturile respective să fie stornate și reemise fără noua taxă, relevă datele analizate de Profit.ro. Aceasta va reapărea în facturi din luna mai a anului viitor, adică va fi facturată din nou de la 1 aprilie 2025, din momentul eliminării actualelor prețuri finale plafonate.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Contribuția CfD este destinată finanțării mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferență (CfD) pentru tehnologiile energetice cu emisii reduse de carbon, o nouă schemă de subvenționare a investițiilor în unități de producție de energie regenerabilă. Ea a fost introdusă prin hotărâre de guvern adoptată în aprilie.
Ulterior, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a aprobat metodologia de determinare și colectare a acesteia și stabilit oficial valoarea ei pentru anul în curs, în care banii colectați vor fi destinați exclusiv acoperirii cheltuielilor OPCOM și Transelectrica cu administrarea mecanismului de sprijin.
Valoarea contribuției CfD a fost stabilită la 0,000128 lei/kWh plus TVA (0,000152 lei/kWh cu tot cu taxă), ea fiind facturată de către furnizori din 1 octombrie 2024 și apărând în facturile aferente consumului lunii trecute, emise începând cu noiembrie 2024. După cum se poate vedea, la un consum lunar de aproape 300 kWh, cuantumul contribuției CfD este de 5 bani:
Numai că, foarte recent, într-o ședință comună a Comisiilor de Industrii și Economică ale Camerei Deputaților dedicată dezbaterii unui proiect de lege de aprobare a unui OUG fără legătura cu contribuția CfD, membrii celor 2 Comisii au decis să introducă în acel draft, de modificare a Legii energiei, prevederi potrivit cărora contribuția CfD ar urma să fe deocamdată eliminată, urmând să fie reintrodusă la primăvară. Prevederile menționate au fost adoptate astăzi de către plenul Camerei Deputaților, în calitate de cameră decizională.
Astfel, contribuția CfD a fost introdusă în legislația primară, sub forma: ″Ministerul de resort (al Energiei – n.r.) (...) elaborează, în colaborare cu ANRE, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Ministerul Finanțelor Publice, mecanismele, precum și cadrul legal primar și secundar pentru realizarea de investiții prin contracte pentru diferență, care includ: (...) - colectarea contribuției CfD, definită la art. 2 pct. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024 privind aprobarea cadrului general pentru implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferență pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon, de către furnizorii de energie electrică, respectiv de producătorii de energie electrică cu drept complementar de furnizare, în facturile consumatorilor finali începând cu 1 aprilie 2025″.
CITEȘTE ȘI FOTO Wallberg încheie un acord de finanțare cu Banca Transilvania pentru construcția celei de-a patra clădiri rezidențiale din ansamblul XCity Towers din Timișoara″(...) este important să se stabilească o anumită dată în lege pentru colectarea acesteia, astfel încât să se poată armoniza prevederile HG nr. 318/2024 prin care se stabilește în sarcina ANRE elaborarea unei metodologii de colectare (...) cu prevederile exprese limitative ale OUG nr. 27/2022, care își produce efectele până la data de 31 martie 2025 inclusiv, privitoare la componentele ce pot intra sub incidența prețului final plafonat și care pot fi facturate de furnizorii de energie electrică″, este justificarea amendamentului la Legea energiei.
Un altul stipulează că facturile emise deja cu CfD, adică cele trimise de furnizori în noiembrie, pentru consumul lunii octombrie, ″se stornează și se refacturează fără a include contribuția CfD″, iar ″veniturile neîncasate pentru perioada dintre data de 1 octombrie 2024 și până la data intrării în vigoare a legii pentru aprobarea prezentei ordonanțe de urgență, respectiv cheltuielile realizate în perioada de la data intrării în vigoare a legii pentru aprobarea prezentei ordonanțe de urgență până la data de 31 martie 2025″ de către Transelectrica și OPCOM în administrarea schemei CfD ″se recuperează în anul 2025, începând cu data de 1 aprilie 2025, în condițiile stabilite prin reglementările Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei″.
CITEȘTE ȘI Angajații din industria de apărare anunță cinci zle de proteste săptămâna viitoareDupă cum a relatat Profit.ro, în discuțiile cu ANRE, furnizorii de energie și-au arătat nemulțumirea față de faptul că noua contribuție CfD a fost introdusă în condițiile menținerii plafoanelor de preț final.
″(...) având în vedere că, pe perioada aplicării OUG nr. 27/2022 (...), prețul final facturat al energiei electrice se stabilește prin raportare strictă la prevederile ordonanței, introducerea unei noi componente în preț nu se poate realiza în absența amendării în acest sens a OUG nr. 27/2022 și a modificării prețului final plafonat al energiei electrice prevăzut de aceasta. Prin urmare, propunem ca aplicarea contribuției CfD să intervină după încetarea perioadei de aplicare a schemei de sprijin prevăzute de OUG nr. 27/2022, respectiv începând cu data de 1 aprilie 2025″, a spus unul dintre marii furnizori din piață la dezbaterile cu Autoritatea.
Un altul a evidențiat că ″introducerea contribuției CfD (parte componentă a prețului final) prin intermediul furnizorului de energie electrică ar trebui să aibă în oglindă și o creștere corespunzătoare a valorii componentei de furnizare (din prețul final plafonat – n.r.), pentru acoperiea costurilor generate cu dezvoltarea sistemelor informatice pentru implementarea modificărilor de natură legislativa, cu gestionarea contractului cu OPCOM/contrapartea centrală, plus costuri operaționale″.
ANRE le-a răspuns că nu poate interveni în domeniul legislativ al Parlamentului și Guvernului, adică nu poate modifica legi, OUG-uri și HG-uri. Legislația aprobată de Autoritate stipulează că furnizorii au obligația ″să evidențieze separat, în factura de energie electrică transmisă consumatorilor, valoarea contribuției CfD și să precizeze temeiul legal și elementele componente ale acesteia, respectiv perioada, cantitatea de energie electrică și contribuția CfD″.
CITEȘTE ȘI FOTO Ungaria depășește România la rezerve de aur, pentru prima oară în istoria modernăPrima licitație pentru selectarea investitorilor în regenerabile ale căror proiecte vor beneficia de subvenție CfD a fost deja lansată și vizează proiecte fotovoltaice cu o capacitate de 500 MW și proiecte eoliene onshore de 1.000 MW, anticipându-se că evaluarea ofertelor se va face până la jumătatea lunii decembrie a acestui an.
Schema de sprijin CfD este menită să asigure constanța veniturilor în etapa de exploatare a unui proiect de investiții în producția de energie verde. Astfel, în esență, investitorului îi este garantat un preț de vânzare a energiei după începerea producției, intitulat "preț de exercitare", preț care să-i asigure un anumit nivel minim de rentabilitate. În cazul în care prețul de vânzare real de pe piață, calculat ca preț de referință într-un interval dat, este mai mic decât cel de exercitare, investitorul are dreptul să fie compensat prin plata diferenței. Există și varianta ca prețul de referință să fie mai mare decât cel de exercitare, iar în acest caz investitorul este obligat să returneze diferența.
Tehnologiile eligibile pentru subvenție sunt, potrivit legislației în vigoare, eolianul (onshore și offshore), fotovoltaicul, energia hidro, energia nucleară, hidrogenul și instalațiile de stocare a energiei. CfD-urile sunt luate în calcul de mult timp ca formă de subvenționare a proiectului construirii reactoarelor 3 și 4 de la centrala nucleară Cernavodă, ele stând de exemplu la baza finanțării proiectului Hinkley Point C din Marea Britanie.
CITEȘTE ȘI FOTO Mici românești, retrași de la vânzare din magazinele din Germania, din cauza unei contaminări periculoasePrincipala sursă de finanțare a eventualelor diferențe de preț datorate investitorilor în baza schemei este reprezentată de un grant european nerambursabil de 3 miliarde de euro din Fondul de Modernizare. Guvernanții speră ca banii europeni să fie suficienți pentru a acoperi costurile cu necesarul de plăți asumat de statul român pentru acest mecanism de sprijin și să nu fie nevoie ca acestea să fie suportate și de consumatorii români pe facturile lor de curent, cum se întâmplă în prezent cu sprijinul acordat producătorilor de energie regenerabilă prin intermediul celebrelor certificate verzi.
Banii de la UE nu acoperă însă și cheltuielile administrative ale OPCOM și Transelectrica cu mecanismul de sprijin CfD, potrivit Deciziei Comisiei Europene de aprobare a ajutorului de stat.