Municipiul Cluj-Napoca face pași concreți pentru a deveni în scurt timp primul oraș din România care va avea o fabrică de producție a hidrogenului.
Finanțarea va fi asigurată din fonduri europene, iar finalizarea este estimată pentru sfârșitul anului 2026 – începutul lui 2027.
Consiliul Local a aprobat, la finalul anului trecut, studiul de fezabilitate pentru acest proiect, iar fabrica va fi amplasată în incinta depoului Companiei de Transport Public (CTP) de pe strada Plevnei.

Coordonatorul proiectului, profesorul Bogdan Varga de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, a declarat pentru Cluj24 că s-a obținut recent avizul de racordare la rețeaua electrică, iar în prezent se lucrează la caietul de sarcini pentru licitație.
„În acest moment elaborăm caietul de sarcini pentru a începe procedura de licitație publică. Zilele trecute s-a obținut avizul de racordare pentru alimentare cu energie electrică pentru locația de pe strada Plevnei și în acest moment definitivăm documentația pentru caietul de sarcini.
Am estimat 18 luni de la momentul semnării contractului pentru punerea în funcțiune a acestei stații. Dacă toate lucrurile se aliniază, la finalul anului 2026, începutul anului 2027 vom avea prima moleculă de hidrogen produsă efectiv în locație”, a arătat profesorul.
Fabrica va avea o capacitate de producție de 1.024 kg de hidrogen pe zi, cu o putere de 2,3 – 2,5 MW.

Hidrogenul va putea fi utilizat atât pentru flota de autobuze pe hidrogen pe care municipalitatea intenționează să o achiziționeze, cât și de către Regia Autonomă de Termoficare Cluj-Napoca, care dorește să utilizeze hidrogenul pentru producerea agentului termic și de alți utilizatori interesați, cum ar fi posesorii de autovehicule pe hidrogen.
„Estimăm o capacitate de producție de 1.024 kilograme de H2 în 24 de ore, în jur de 2,3 până la 2,5 MW ca putere. Aceasta va deservi, pe lângă flota de autobuze care tot în cadrul acestui proiect mai larg municipalitatea dorește să le achiziționeze, respectiv o parte din hidrogenul produs va merge către Regia de Termoficare, care la rândul ei are o strategie de utilizare a hidrogenului pentru producere de agent termic, iar o parte din hidrogen va fi disponibil pentru cei care doresc să achiziționeze asemenea tipuri de autovehicule”, a declarat Bogdan Varga.
Cluj-Napoca ar putea marca o nouă premieră la nivel național
Potrivit coordonatorului proiectului, la acest moment, Cluj-Napoca este cel mai avansat oraș din România în implementarea unei rețele de transport public pe bază de hidrogen. În timp ce Galațiul a aplicat la finanțare europeană pentru achiziția de autobuze cu hidrogen, acolo proiectul este încă în fază incipientă, neexistând studii și avize pentru construcția unei fabrici.

„În țară, la acest momentul, Clujul este în cea mai avansată stare. Cei din Galați intenționează de asemenea să achiziționeze autobuze cu hidrogen și au aplicat la finanțarea Comisiei Europene pentru acest tip de proiecte.
Din nefericire, în Galați, din cunoștințele mele, nu au trecut la faza de studii și avize necesare pentru punerea în funcțiune a uzinei. Acolo e un proiect mai complex pentru că doresc să îl coopteze și cu fabrica de oțel”, a mai explicat acesta.

UTCN, partener în hub-ul de cercetare Ro-HydroHub
Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) face parte din HUB-ul regional de cercetare pentru tehnologiile care folosesc hidrogen Ro-HydroHub, alături de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice și Izotopice Râmnicu Vâlcea (ICSI) și Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București (UNSTPB).
Acest proiect ambițios are o valoare de 130 de milioane de euro, iar finanțarea provine din fonduri europene.
„La Cluj, ca universitate suntem parteneri în proiectul național Ro-HydroHub, un proiect de 130 milioane de euro care are drept scop cercetarea soluțiilor de mobilitate cu hidrogen, producție, stocare și așa mai departe. Este un ecosistem din care face parte universitatea, iar municipalitatea este beneficiarul acestor cunoștințe”, a afirmat Bogdan Varga.

Cluj-Napoca face pași concreți pentru a deveni primul oraș din România cu o fabrică de producție a hidrogenului. Finanțarea va fi asigurată din fonduri europene, iar finalizarea este estimată pentru sfârșitul anului 2026 – începutul lui 2027.
Consiliul Local a aprobat, la finalul anului trecut, studiul de fezabilitate pentru acest proiect, iar fabrica va fi amplasată în incinta depoului Companiei de Transport Public (CTP) de pe strada Plevnei.
Fabrica de hidrogen, funcțională de anul viitor
Coordonatorul proiectului, profesorul Bogdan Varga de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, a declarat pentru Cluj24 că s-a obținut recent avizul de racordare la rețeaua electrică, iar în prezent se lucrează la caietul de sarcini pentru licitație.
„În acest moment elaborăm caietul de sarcini pentru a începe procedura de licitație publică. Zilele trecute s-a obținut avizul de racordare pentru alimentare cu energie electrică pentru locația de pe strada Plevnei și în acest moment definitivăm documentația pentru caietul de sarcini.

Am estimat 18 luni de la momentul semnării contractului pentru punerea în funcțiune a acestei stații. Dacă toate lucrurile se aliniază, la finalul anului 2026, începutul anului 2027 vom avea prima moleculă de hidrogen produsă efectiv în locație”, a arătat profesorul.
Capacitate de producție de 1 tonă de hidrogen/zi
Fabrica va avea o capacitate de producție de 1.024 kg de hidrogen pe zi, cu o putere de 2,3 – 2,5 MW. Hidrogenul va putea fi utilizat atât pentru flota de autobuze pe hidrogen pe care municipalitatea intenționează să o achiziționeze, cât și de către Regia Autonomă de Termoficare Cluj-Napoca, care dorește să utilizeze hidrogenul pentru producerea agentului termic și de alți utilizatori interesați, cum ar fi posesorii de autovehicule pe hidrogen.

„Estimăm o capacitate de producție de 1.024 kilograme de H2 în 24 de ore, în jur de 2,3 până la 2,5 MW ca putere. Aceasta va deservi, pe lângă flota de autobuze care tot în cadrul acestui proiect mai larg municipalitatea dorește să le achiziționeze, respectiv o parte din hidrogenul produs va merge către Regia de Termoficare, care la rândul ei are o strategie de utilizare a hidrogenului pentru producere de agent termic, iar o parte din hidrogen va fi disponibil pentru cei care doresc să achiziționeze asemenea tipuri de autovehicule”, a declarat Bogdan Varga.
Cluj-Napoca ar putea marca o nouă premieră la nivel național
Potrivit coordonatorului proiectului, la acest moment, Cluj-Napoca este cel mai avansat oraș din România în implementarea unei rețele de transport public pe bază de hidrogen. În timp ce Galațiul a aplicat la finanțare europeană pentru achiziția de autobuze cu hidrogen, acolo proiectul este încă în fază incipientă, neexistând studii și avize pentru construcția unei fabrici.

„În țară, la acest momentul, Clujul este în cea mai avansată stare. Cei din Galați intenționează de asemenea să achiziționeze autobuze cu hidrogen și au aplicat la finanțarea Comisiei Europene pentru acest tip de proiecte. Din nefericire, în Galați, din cunoștințele mele, nu au trecut la faza de studii și avize necesare pentru punerea în funcțiune a uzinei. Acolo e un proiect mai complex pentru că doresc să îl coopteze și cu fabrica de oțel”, a mai explicat acesta.
UTCN, partener în hub-ul de cercetare Ro-HydroHub
Amintim de asemenea că Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) face parte din HUB-ul regional de cercetare pentru tehnologiile care folosesc hidrogen Ro-HydroHub, alături de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice și Izotopice Râmnicu Vâlcea (ICSI) și Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București (UNSTPB). Acest proiect ambițios are o valoare de 130 de milioane de euro, iar finanțarea provine din fonduri europene.

„La Cluj, ca universitate suntem parteneri în proiectul național Ro-HydroHub, un proiect de 130 milioane de euro care are drept scop cercetarea soluțiilor de mobilitate cu hidrogen, producție, stocare și așa mai departe. Este un ecosistem din care face parte universitatea, iar municipalitatea este beneficiarul acestor cunoștințe”, a afirmat Bogdan Varga.
Investiție de peste 71 milioane de lei fără TVA
Consiliul local Cluj-Napoca a aprobat în luna octombrie a anului trecut documentația tehnico-economică și indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Stație producere și alimentare hidrogen”. Acesta propune construirea unei noi capacități în instalații de electroliză pentru o stație de producere hidrogen verde și alimentare cu hidrogen.

Caracteristici tehnice și parametri specifici:
- Capacitate operațională suplimentară instalată pentru energie din surse regenerabile capacitatea electrolizoarelor pentru producția de hidrogen: 2.5 MW
- Cantitatea de hidrogen verde generat anual în funcție de necesități: 153.30 Tone/an
- Energia electrică din RES utilizată anual de electrolizor pentru producerea de hidrogen verde: 9506,85 Mwh/an
- Media costului de producere al hidrogenului pe perioada de 25 de ani: 69.05 lei/kg
- Plaja de funcționare: 10-100%
- Valoarea totală a investiției: 71.835.779,34 lei fără TVA
- Rata internă de rentabilitate a capitalului investit (RIR): 4.03 %
- Perioada de recuperare a capitalului investit: 18.99 ani
Transport în comun 100% nepoluant la Cluj-Napoca
Noua fabrică de hidrogen face parte din strategia municipalității de a achiziționa autobuze pe hidrogen și de a avea o flotă de transport public 100% ecologică până în 2028. Pe lângă beneficiile asupra mediului, acest proiect plasează Cluj-Napoca în avangarda orașelor europene care investesc în soluții sustenabile pentru transportul urban.

Dacă toate termenele sunt respectate, Cluj-Napoca va deveni primul oraș din România cu o fabrică de hidrogen funcțională și un sistem de transport public bazat pe acest combustibil nepoluant.
Amintim că un autobuz cu hidrogen a fost testat pe străzile municipiului Cluj-Napoca în vara anului trecut.