Dacia rămâne cel mai valoros brand românesc, în pofida unei scăderi de 5% a valorii de brand, ajungând la 1,1 miliarde euro, potrivit unui nou raport al Brand Finance, liderul mondial în evaluarea valorii brandurilor.
Pe locul doi, eMAG își revine după doi ani consecutivi de scădere, cu o creștere a valorii brandului de 8%, ajungând la 893 milioane euro.
Banca Transilvania își păstrează poziția a treia, cu o creștere de 34%, atingând 856 milioane euro.

Acestea sunt urmate de DIGI (574 milioane euro) și Dedeman (494 milioane euro).
Împreună, primele 5 branduri însumează mai mult de jumătate din valoarea totală a primelor 50 de branduri.
Banca Transilvania este de asemenea cel mai puternic brand românesc, cu un rating de elită AAA+. Pentru al patrulea an consecutiv, brandul își păstrează poziția în topul celor mai puternice zece branduri bancare la nivel global și este cel mai puternic brand bancar din Europa.
Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance România, comentează: „Chiar dacă Dacia își menține titlul de cel mai valoros brand românesc, nu putem spune că brandurile vechi, tradiționale, domină în fața celor din 'noua economie'. Brandurile noi, apărute în ultimele trei decenii, domină clasamentul atât ca număr, cât și ca valoare totală a brandurilor.”

Sectorul de retail prezintă o evoluție variată, cu brandurile de top eMAG și Dedeman revenind pe creștere, iar valoarea totală a sectorului crescând cu 5%.
Dedeman rămâne cel mai valoros brand deținut integral de acționari români, cu o ușoară creștere de 2% a valorii de brand, ajungând la 494 milioane euro și menținându-și poziția a 5-a.
În categoria aglomerată a retailului farmaceutic, brandurile Catena și Farmacia Tei au înregistrat creșteri de două cifre, în timp ce Help Net a scăzut în valoare de brand.
În contrast cu decelerarea economiei românești în ansamblu, cu o creștere a PIB-ului de doar 0,9% în 2024, valoarea colectivă a celor mai valoroase 50 de branduri românești a crescut cu 4,8% față de anul trecut, ajungând la 7,3 miliarde euro.

Această creștere reconfirmă faptul că afacerile bazate pe branduri continuă să prospere chiar și în condiții economice dificile, care par să nu se încheie; continuarea posibilă a războiului declanșat de invazia rusă în Ucraina și schimbările majore din peisajul comerțului global pot duce la perturbări imprevizibile.
Brandurile noi – create și dezvoltate de antreprenori și companii private în ultimii 35 de ani – reprezintă peste 72% (ca număr de branduri) și 62% din valoarea totală a brandurilor din clasamentul celor mai valoroase 50 de branduri românești.
Lista celor mai valoroase branduri a înregistrat o rată scăzută de schimbare de-a lungul anilor, cu puține branduri intrând sau ieșind anual din top 50.
Totuși, clasamentul din acest an a fost mai dinamic, patru branduri reușind să își facă loc în jumătatea inferioară a clasamentului: Asirom pe locul 38, Erbașu pe locul 42, ZUZU pe locul 48 și Kober pe locul 49.

Unele companii au ieșit de pe listă
Inevitabil, pentru fiecare nouă intrare, un alt brand părăsește clasamentul. Astfel, patru branduri de anul trecut, respectiv Agricover, ALRO, DERO și Mobexpert, nu se mai regăsesc în lista din acest an.
Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance România, comentează: „Nu este o surpriză că jumătatea superioară a clasamentului este ocupată de branduri mai consacrate, în timp ce jumătatea inferioară este mai dinamică și are mai multe șanse să adăpostească brandurile mari ale viitorului. Cu toate acestea, pentru majoritatea brandurilor, fie că urcă sau coboară în clasament, extinderea limitată în afara pieței locale rămâne un factor restrictiv pentru creșterea valorii brandului.”
Pe lângă analiza brandurilor individuale, raportul Brand Finance România 50 clasifică și cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, luând în calcul companiile care operează mai multe branduri pe piață. Aceste portofolii includ peste 40 de branduri locale bine cunoscute, cele mai valoroase dintre ele regăsindu-se și în clasamentul principal al celor 50 de branduri de sine stătătoare.
Lista celor 10 portofolii de top a rămas practic neschimbată din 2017, cu o singură modificare anul acesta: portofoliul de branduri cosmetice Farmec a cedat locul 10 rețelei de servicii medicale MedLife.

În fiecare an, Brand Finance, liderul mondial în evaluarea valorii brandurilor, analizează 6.000 dintre cele mai mari branduri ale lumii și publică peste 100 de rapoarte, clasificând branduri din toate sectoarele și țările. Cele mai valoroase și puternice branduri românești sunt incluse în raportul Brand Finance România 50 2025.
Valoarea brandului este înțeleasă ca beneficiul economic net pe care un proprietar de brand l-ar obține prin licențierea brandului pe piața liberă. Puterea brandului este eficiența performanței brandului în măsurile intangibile în raport cu competitorii săi.
Brand Finance este cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand, cu prezență pe toate continentele. Cu sediul principal în Londra, are birouri în peste 20 de țări, oferind servicii pe toate continentele. În fiecare an, elaborează peste 5.000 de evaluari de brand, fundamentate pe cercetare proprie de piață, și publică aproximativ 100 de rapoarte cu clasamente de brand în toate sectoarele si pe toate continentele.
Compania monitorizează anual și reputația și percepțiile asupra brandurilor prin Global Brand Equity Monitor, un studiu care include cercetare proprie de piață pentru mai mult de 5.000 de branduri, cu peste 150.000 de respondenți in 38 de țări și 31 de sectoare economice.