Compania de tip joint-venture NOVO deținută de Volvo și Northvolt va fi preluată integral de constructorul auto suedez, după cum au anunțat cele două companii. NOVO, care deține un centru de cercetare și proiectul fabricii din Gothenburg, a fost înființată în 2022.
Fabrica de baterii care se află în plin proces de construcție în Suedia, în Gothenburg, va fi preluată complet de Volvo, care până acum deținea 50% din acțiuni. Tranzacția de vânzare a acțiunilor Northvolt a fost anunțată de cele două companii, fără să fie publicată vreo sumă privind valoarea acțiunilor.
Gigafabrica este construită de NOVO Energy, o companie creată de Volvo și Northvolt în 2022, având ca scop producția de baterii necesare mărcilor Volvo și Polestar. Investiția anunțată la acel moment a fost de 30 de miliarde de coroane suedeze, aproximativ 2,6 miliarde euro.
În perioada 2022 – 2024, NOVO a construit propriul centru de cercetare și dezvoltare pentru proiectarea bateriilor. Startul construcției propriu-zise a fost dat doar la începutul lui 2024, când compania avea circa 250 de angajați și plănuia să ajungă la aproximativ 3.000 de persoane angajate. Planul prevede intensificarea recrutărilor în acest an, având în vedere că în 2026 ar trebui să înceapă producția primelor baterii destinate mașinilor Volvo Cars. Capacitatea proiectată pentru fabrica de baterii din Gothenburg este de 50 GWh.
Imediat după aprobarea primită din partea autorităților de concurență, Volvo va deveni unic proprietar al fabricii NOVO din Gothenburg. Tranzacția în temeiul contractului de cumpărare de acțiuni este supusă aprobării atât din partea Curții de Falimente din Statele Unite ale Americii, unde sunt depuse documentele pentru insolvența Northvolt, cât și a Inspectoratului Produselor Strategice din Suedia, ambele părți fiind responsabile pentru îndeplinirea cerințelor prealabile convenite.
Volvo Cars nu estimează ca preluarea integrală a NOVO Energy să afecteze celelalte investiții sau proiecte planificate ale Volvo Cars privind fluxul de numerar. Cele două companii au precizat că la momentul semnării tranzacției nu există pretenții restante între cele două părți.
Volvo Cars și Northvolt au decis, de asemenea, să încheie un acord pentru o posibilă colaborare viitoare în America de Nord, privind oportunități viitoare de aprovizionare, fără să ofere mai multe detalii.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Românii au cumpărat noul Duster de toți banii: peste 80% din mașinile vândute sunt versiunile cele mai scumpe. Aproape jumătate sunt 4x4Northvolt a trecut în 2024 prin momente dificile, odată cu cererea de protecție împotriva falimentului depusă în SUA, celebrul Capitol 11, ca urmare a problemelor financiare cu care s-a confruntat. Între timp, CEO-ul Peter Carlsson a demisionat, declarând că, la momentul respectiv, compania avea nevoie de 1,2 miliarde dolari pentru a-și continua activitatea.
Între timp, a apărut public și informația referitoare la cauza acestei insolvențe. Este vorba despre anularea unui contract de baterii în valoare de 2 miliarde de euro, încheiat cu BMW, ca urmare a imposibilității Northvolt de a onora la timp aceste baterii de care compania germană avea nevoie.
După declararea insolvenței, Northvolt s-a angajat să continue activitatea, să livreze baterii către clienți, îndeplinindu-și obligațiile față de furnizori și față de angajați. S-a anunțat că Northvolt Ett, gigafabrica de baterii din Skelleftea, Suedia, și Northvolt Labs din Vasteras, Suedia vor rămâne operaționale, pe măsură ce Northvolt își intensifică producția pentru a îndeplini angajamentele față de clienții săi.
CITEȘTE ȘI VIDEO INEDIT în România - Un tramvai o ia la vale, vatmanul și călătorii încearcă să oprească cu mâinileNorthvolt Germany și Northvolt North America, subsidiare ale Northvolt AB cu proiecte în Germania și Canada, finanțate separat, funcționează în afara procesului de insolvență, ca unități cheie ale poziționării strategice a Northvolt.
Northvolt a fost fondată în 2016 de Peter Carlsson, fost angajat Tesla, conturându-se la acel moment într-unul dintre cele mai de succes start-up-uri din zona de producție de baterii. În toti acești ani a atras investiții de mai multe miliarde de la diferite companii auto, investitori instituționali și alte entități.