Dacă mobilitatea viitorului va fi autonomă, electrică și partajată, atunci Europa trebuie să facă un salt de calitate și să compenseze timpul pierdut spre deosebire de China și Statele Unite prin crearea propriei platforme tehnologice securizate de gestionare a datelor, independentă geopolitic de Big Tech și durabilă din punct de vedere energetic.
A2A, Universitatea Politehnică din Milano și MOST (Centrul Național pentru Mobilitate Durabilă, susținut din fonduri PNRR) încearcă să facă acest lucru, iar pe 22 ianuarie, la Brescia, au lansat un experiment prin punerea pe drumuri publice a unui Fiat 500e care poate fi reîncărcat prin inducție și fără șofer, ceea ce, în cel mult doi, trei ani, ar trebui să ducă la primul serviciu de car sharing cu conducere autonomă din Europa, potrivit Rador Radio România.
Cum va funcționa
„Potențialul conducerii autonome combinat cu cele de car sharing – a spus CEO-ul A2A, Renato Mazzoncini – pot favoriza eficiența călătoriei, fluiditatea traficului, un transport mai sigur și mai durabil și un progres în decarbonizarea orașelor”. În special, aceasta este viziunea partenerilor de proiect, factorii legați de dezechilibrele de cost și limitele structurale ale car sharing-ului tradițional, cauzate de nealinierea dintre locația vehiculelor și fluxurile de trafic care intră și ies din centrele locuite, vor fi ocolite: „Utilizatorul – a clarificat președintele MOST, Ferruccio Resta – nu va mai trebui să ajungă la vehicul, deoarece vehiculul însuși, în mod autonom, va ajunge la utilizator și operatorii nu vor mai avea nevoie de un număr mare de mașini pentru a extinde serviciul, deoarece la sfârșitul călătoriei mașinile se vor repoziționa singure în puncte strategice ale orașului”.
„Acest experiment – a afirmat profesorul Sergio Matteo Savaresi de la Politehnica din Milano – reprezintă un pas fundamental înainte către noi modele de mobilitate durabilă, colectând și valorificând ani de experiență dobândiți de Politehnica din Milano în domeniul competițiilor pe pistă a mașinilor autonome, la 1.000 Miglia ediția 2023 și 2024 și, de asemenea, în domeniul încărcării wireless a vehiculelor electrice”.
Pentru anul viitor, un 500e albastru va face naveta între sediul A2A, în via Lamarmora, și amplasamentul fabricii de transformare a deșeurilor în energie, parcurgând traseul din Via Malta în modalitate de conducere autonomă (chiar dacă la bord, cel puțin deocamdată, va mai exista un pilot pentru a garanta siguranța maximă). O încălcare a codului rutier este autorizată de Ministerul Infrastructurii și Transporturilor și a Primăriei din Brescia în baza directivelor decretului ministerial „Smart Road”.
Rolul tehnologiei Made in Italy
Dar proiectul demonstrează și nivelul de complexitate atins de hi-tech made in Italy. Soluția dezvoltată datorită colaborării dintre echipa de cercetare și dezvoltare A2A și grupul de lucru AIDA (Artificial Intelligence Driving Autonomous) al Departamentului de Electronică, Informație și Bioinginerie de la Politehnica din Milano, integrează o configurație de hardware avansată, compusă din senzori de ultimă generație, servicii de networking și unități de calcul, cu algoritmi de Inteligență Artificială proiectați să imite comportamentul unui șofer uman, asigurând standarde înalte de precizie și siguranță în timpul conducerii. Vehiculele pot funcționa la viteze reduse (până la 30 km/h), se pot livra utilizatorilor, se pot parca sau se pot îndrepta către un alt client sau o stație de încărcare, reducând semnificativ riscurile și simplificând gestionarea serviciilor.
CITEȘTE ȘI FOTO Cele trei mașini electrice produse la Craiova, expuse în fața Ministerului Mediului. Ministrul anunță: Programul Rabla poate fi modificat. Mai mulți bani pentru mașini electrice și fără motoare diesel în Rabla ClasicDe ce experimentul va avea loc la Brescia
Și, vorbind despre centrele urbane, dacă Brescia a fost aleasă pentru prima milă a experimentului din motive clare dimensionale (tonajul mediu facilitează operațiunile de conducere autonomă), din 2026 provocarea va fi să se extindă la dimensiunea metropolitană cu o flotă de cel puțin 30 de mașini. Tehnologia Made in Italy pentru o mașină care ajunge singură la posibilul utilizator, permite să conducă până la destinație și, apoi, să pornească din nou autonom spre o parcare, o stație de încărcare sau un client nou: practic un car-à-porter sau, dacă se preferă, un mobile delivery.