Înmatriculările de autoturisme noi din UE au scăzut masiv în august, potrivit datelor ACEA, care anunță scăderi mari piețe auto din regiune, Germania, Franța, Italia și Spania. Segmentul de mașini electrice a avut cel mai mare declin, de aproape 50%.
Luna agust a adus o scădere de 18,3% pe piața de autoturisme noi din Uniunea Europeană, cu un volum total de 643.637 unități înmatriculate, o scădere de peste 140.000 de unități față de anul trecut. Marile piețe au contribuit decisiv la acest rezultat: Germania, cu -27,8%, Franța, cu -24,3%, Italia, cu -13,4%, și Spania, cu -6,5%. România a fost parte din această scădere, așa cum a transmis deja fosta DRPCIV, cu o scădere de peste 22% și un volum total de 9972 autoturisme.
După opt luni, piața auto încă mai are o creștere ușoară, de 1,4%, față de 2023, cu un total de 7,2 milioane de autoturime, grație rezultatelor pozitive din primele luni ale anului, așa cum se întâmplă și în România, care înregistrează în acest moment un avans de 8 procente față de perioada similară din 2023, cu 106.534 autoturisme.
Cea mai mare problemă semnalată de cifrele ACEA este pe segmentul de vehicule electrice, acolo unde scăderea a fost în august uriașă, de 43,9%, cu un total de 92.627 autoturisme electrice, față de 165.204 unități în urmă cu un an, adică o diferență de peste 80.000 de autoturisme.
Două dintre cele mai mari piețe auto ale Europei, Franța și Germania, au înregistrat pierderi foarte mari pe acest segment, din cauze asemănătoare: -68,8% în Germania și -33,1% în Franța.
Cota BEV-urilor a scăzut rapid, de la 21% în 2023, la 14,4% în acest an, fiind a patra scădere consecutivă din acest an. O altă alertă este cea din segmentul PEHV, care a scăzut și el cu 22,3%, în timp ce mașinile cu combustie (benzină plus diesel) au scăzut cu doar un punct, de la 45,1% la 44,3%.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Chinezii au cumpărat pachetul majoritar la Leoni, cu fabrici în RomâniaSingurul segment cu creștere este cel al hibridelor, care au luat treptat locul mașinilor diesel și pe benzină, pe care, de altfel, se bazează. În august, numărul lor a fost 201.552 unități, cu 6,6% mai multe, fiind raportate creștere pe cele mai multe piețe, inclusiv în România, unde cele 4.670 de vehicule înmatriculate includ atât hibride, cât și PHEV (este singura țară care raportează în acest mod).
Cota de piață a hibridelor la nivel european a urcat la 31,3%, apropiindu-se de cea a motoarelor pe benzină (33%). Cota de piață a mașinilor diesel a scăzut la 11,2%.
După primele opt luni ale anului, vehiculele electrice au ajuns la un total de 902.011 unități, în scădere cu 8,3%, cu un minus de peste 80.000 de vehicule înmatriculate. Segmentul PHEV are o scădere de 5 procente, cu 501.266 unități, iar cel al hibridelor o creștere de 21%, cu 2,13 milioane de unități înmatriculate, cu peste 400.000 mai multe decât în 2023. Mașinile cu benzină au scăzut cu 3 procente, iar cele diesel, cu aproape 10%.
În România, segmentul BEV a scăzut cu 29%, la 6.877 unități, în timp ce hibridele au crescut cu aproape 40%.