Companiile aeriene din întreaga lume au transportat un volum record de mărfuri în 2024, ajutate de comerțul online, chiar dacă rentabilitatea acestei activități a scăzut ușor comparativ cu 2023, a anunțat Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni (IATA), informează AFP.
Potrivit IATA, volumul traficului aerian de marfă a crescut cu 11,3% anul trecut comparativ cu 2023 și pare bine poziționat pentru 2025, chiar dacă sectorul urmărește cu atenție declarațiile comerciale ale noului președinte american Donald Trump, scrie Agerpres.
Calculat în tone transportate pe kilometru (CTK), volumul transportului aerian de marfă a depășit cu 0,5% maximumul istoric atins în 2021, în plină pandemie de Covid-19, când cererea de transport aerian de marfă și tarifele au explodat.
Deși capacitățile de transport aerian de marfă au crescut într-un ritm inferior cererii, cu 7,4% în ritm anual, randamentul calculat în tone pe kilometru s-a erodat anul trecut cu 1,6% dar rămâne totuși cu 39% peste nivelul din 2019, a precizat IATA.
'Traficul aerian de marfă a fost marele câștigător din 2024, în condițiile în care companiile aeriene nu au transportat niciodată atât de multă marfă', a declarat directorul general de la IATA, Willie Walsh. Potrivit acestuia, acest dinamism are la bază 'un comerț online deosebit de solid și diversele constrângeri la adresa transportului maritim', o aluzie la atacurile care au vizat navele comerciale care traversează Marea Roșie.
Chiar dacă, în termeni de volum, traficul aerian nu reprezintă decât o mică parte din mărfurile transportate la nivel mondial (mai puțin de 1%), în termeni de valoare este vorba de mai mult de o treime, potrivit Organizației Aviației Civile Internaționale (OACI). Este vorba în special de telefoane mobile, componente electronice, produse farmaceutice sau mărfuri care rămân proaspete o perioadă limitată, cum sunt florile.
CITEȘTE ȘI Microsoft își urcă veniturile, dar bate în retragere cu jocurile și Xbox-ulPentru 2025, 'fundamentele economice par să anunțe un nou an bun pentru traficul aerian de marfă', estimează Willie Walsh, IATA prognozând o creștere de 5,8%.
Cu toate acestea, sectorul 'va trebui să se adapteze la evoluțiile geopolitice', subliniază directorul general de la IATA, potrivit căruia 'prima săptămână a administrației Trump a demonstrat voința sa de a utiliza taxele pe import' ca un instrument de presiune. Potrivit lui Willie Walsh, asta 'riscă să aibă un dublu impact asupra traficului aerian de marfă, stimulând inflația și reducând schimburile comerciale'.
IATA reprezintă aproximativ 340 de companii aeriene din întreaga lume, echivalentul a 80% din traficul aerian mondial.