Ironia sorții pentru a doua cea mai mare companie auto din lume, Volkswagen, în acest sfârșit de an, pe piața din SUA, acolo unde vânzările de mașini electrice au fost puternic afectate de schimbările importante în rândul preferințelor clienților.
Conform cifrelor publicate de autoritățile americane, în luna octombrie, s-a înregistrat o creștere ușoară a vânzărilor de mașini complet electrice, de 5 procente, volumul înmatriculărilor fiind de 101.400 vehicule.
Aproape jumătate dintre acestea au fost vândute de liderul Tesla, care a depășit 45.000 de vehicule în octombrie, în pofida faptului că a scăzut cu 1,8%, iar locul al doilea, Chevrolet, s-a situat la o distanță uriașă, cu numai 7.500 vehicule electrice înmatriculate.
Ford a reușit să-și conserve locul 3, cu aproximativ 6.700 de vehicule, depășind astfel Hyundai și Honda.
O situație mai puțin fericită a fost înregistrată însă de Volkswagen, care, teoretic, are un avantaj major în ofensiva de mașini cu propulsie exclusiv electrică, cu o gamă destul de mare de modele și o forță importantă de marketing.
Cu toate acestea, pare că propunerile germanilor pentru segmentul electric nu s-au sincronizat foarte bine cu preferințele americanilor, pentru că volumul vândut în octombrie a fost de numai 92 de unități.
Cu aceste cifre, Volkswagen a fost depășită de mai multe branduri care au investiții mult mai modeste în propulsia electrică, dar printre acestea se regăsește și Fisker, o marcă aflată deja în faliment și care în acest moment își lichidează practic stocurile de autombile. Fisker a vândut în octombrie, potrivit cifrelor raportate de autorități, 110 vehicule, mai multe decât VW, Jeep sau Dodge.
Volkswagen vinde pe piața din SUA mai multe modele pe care europenii le au de asemenea la dispoziție. Principalul produs este ID.4, SUV-ul care reprezintă și cel mai bine vândut model BEV al VW la nivel global. De asemenea, a fost lansat noul ID.7, o mașină introdusă cu întârziere pe piața americană, dar care reprezintă o speranță pentru marca germană.
Nu în ultimul rând, ID.Buzz, vehiculul electric care readuce în actualitate celebrul Bulli, reprezintă o propunere unică pentru clienții americani, pe segmentul van-urilor de pasageri.
Piața de automobile electrice (BEV) a pierdut în octombrie, în SUA, foarte puțin din cota de piață, raportat la octombrie 2023, ajungând la 7,6% din totalul înmatriculărilor, față de 7,7% în urmă cu un an.
Nu este o pierdere mare, poate fi una conjuncturală, dar arată însă destul de clar că și americanii se confruntă cu o stagnare a cererii pe anumite segmente electrice, după ce în 2021 vânzările de BEV au crescut cu 90%, iar în 2022 și 2023 au crescut cu aproximativ 50%.
CITEȘTE ȘI RECORD MONDIAL Chinezii au lansat mașina cu 2.300 km autonomie - FOTOPe lângă cele două modele Tesla, care domină vânzările de vehicule electrice din SUA, cele mai vândute mașini sunt Hyundai Ioniq, Chevrolet Eqionox și Honda Prologue.
Analiștii susțin că piața are nevoie de mașini electrice mai accesibile pentru a putea fi deblocată, în condițiile în care prețul mediu de tranzacție în luna octombrie, pentru segmentul EV, a fost de 57.000 de dolari, acesta fiind cu 8.790 de dolari peste prețul mediu al mașinilor cu benzină.
Chiar dacă diferența dintre cele două tipuri de propulsie a scăzut, ea rămâne în continuare prea mare pentru a putea susține vânzările în creștere.