Conferințele Paris Automotive Summit, desfășurate în paralel cu Salonul Auto din capitala Franței, au ca invitați speciali pe cei doi CEO ai companiilor franceze de automobile, Renault și Stellantis. Dacă Luca de Meo, de la Renault, a tras un semnal de alarmă privind pericolul viitoarelor limitări ale CO2 din 2025, Carlos Tavares a spus exact contrariul: orice întârziere a aplicării acestor limite va trage în jos industria europeană.
Carlos Tavares a reușit să stârnească noi antipatii în industria auto, din cauza poziției sale față de iminentele reglementări ale UE, care vor obliga constructorii auto să vândă și mai multe vehicule electrice sau hibrid, în detrimentul celor cu combustie. De anul viitor, orice depășire a emisiilor medii calculate de UE va fi plătită cu sume grele, pe care Luca de Meo le-a estimat la circa 5 miliarde de euro, pe industrie, dacă nu se va face nimic.
Iată însă că Tavares se arată complet liniștit față de această situație, ci dimpotrivă, cere menținerea legislației UE, care va intra în vigoare la 1 ianuarie.
„Aici, în Europa, regulamentele par să fie din nou dezbătut. Nu este momentul să ezităm. Dezbaterea s-a încheiat. Indecizia și paralizia vor pune în pericol și mai mult clima noastră, dar ne vor pune la încercare companiile. Este timpul să rămânem pe curs. Cele mai valoroase active în acest moment sunt stabilitatea regulilor și capacitatea noastră de a ne executa planurile. Trebuie să rămânem rezilienți și să ne aliniem împreună interesele pentru a gestiona ecuația globală complexă cu echilibrul corect de R&D, CapEx, tehnologie și mix de vânzări pentru a aduce cât mai multe vehicule cu energie curată pe drumuri cât mai curând posibil. Mașinile electrice de astăzi primesc toată atenția și pe bună dreptate ar trebui să o facă, deoarece sunt mașini care se conduc incredibil, cu comenzi vocale instantanee, în liniște, călătorie lină, produse cu adevărat superioare”, a transmis Tavares participanților la Summit-ul parizian. El a amintit că Stellantis are 40 de modele complet electrice și unele dintre acestea au o autonomie record în segmentul lor, de peste 700 km.
Este evident că șeful Stellantis a ajuns la concluzia rațională că o amânare a reducerii emisiilor va face neprofitabile investițiile companiei pe care o conduce în propulsia electrică, pentru că piața va prefera în continuare, inevitabil, mașinile cu combustie, dacă acestea vor rămâne mai ieftine decât cele electrice.
Tavares a mai spus că o întârziere a introducerii a acestor reglementări va duce la o prelungire a întârzierilor tehnologice ale Europei, față de China.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Dezvăluire inedită - Cât combustibil consumă Umbrărescu pe zi după ce a adus sute de muncitori și utilaje pe Autostrada Ford pentru muncă non-stop„Orice întârziere a obiectivelor UE privind emisiile pentru 2025 va însemna doar că producătorii de automobile europeni vor rămâne mai departe în urma rivalilor lor din China”, a mai spus Tavares. El a punctat și faptul că Europa poate fi competitivă la costurile de producție ale mașinilor electrice, dacă face eforturi în acest sens.
„Este foarte clar că, dacă vrei să lupți împotriva chinezilor, trebuie să ai aceeași structură de costuri și, la finalul zilei, cu aceeași structură de costuri vei putea să concurezi cu ei și să înțelegi unde sunt ei. Putem găsi aceeași structură de cost nu forte departe de Europa. În două ore de zbor în jurul Europei, poți găsi aceeași competitivitate ca în China, ceea ce înseamnă că China nu este singura soluție. Nu este știința rachetelor”, a spus Tavares.
CITEȘTE ȘI Corespondență din Paris - Luca de Meo, șeful Renault: Sunt îngrijorat pentru 2025. Ne vor forța să facem lucruri pe care n-ar trebui să le facem. Să tăiem producția de mașini cu combustie!Șeful Stellantis a mai subliniat că întreg procesul de transformare a mașinilor este o adevărată cursă care poate face mașinile și companiile mai bune.
„Singura chestiune care se pune este dacă vrei să concurezi sau nu vrei. Dacă vrei să concurezi, vei avea o șansă. E greu, trebuie să te antrenezi. E dificil, dar ai putea să câștigi. Dacă nu vrei să concurezi, vei deveni mai sărac și stilul tău de viață nu va mai fi protejat. Asta este chestiunea-cheie. Nu este vorba despre tehnologie, ci despre minte”.
El a făcut apel și la obligația industriei de a contribui la salvarea planetei, o problemă mult mai mare față de cea care înseamnă accelerarea vânzărilor de mașini electrice mai intens, "cu 25% față de de 10 - 15%", cât ar fi o creștere organică.
CITEȘTE ȘI Unul dintre cei mai mari producători auto din Europa suspendă munca în mai multe fabrici„Da, 2025 va fi un an greu, dar ce este un an greu în comparație cu faptul că planeta noastră este în flăcări?”, a mai întrebat retoric Tavares.
Luca de Meo, CEO Renault Group, a spus într-o intervenție înaintea lui Tavares că presiunile puse de reglementările UE asupra industriei auto „ne vor forța să facem lucruri pe care n-ar trebui să le facem. Să tăiem producția de mașini cu combustie”.