Războiul comercial declanșat de administrația Trump a devenit cel mai mare factor de incertitudine pentru companiile aeriene americane de la pandemia COVID încoace. În lipsa unei clarități privind comportamentul consumatorilor într-un context economic tot mai fragil, operatorii aerieni întâmpină dificultăți în realizarea unor prognoze de afaceri precise, relatează Reuters.
Delta Air Lines și Frontier Airlines și-au retras estimările privind rezultatele financiare pe întregul an, în timp ce United Airlines a prezentat investitorilor două scenarii diferite pentru veniturile sale, scrie News.ro.

”Aceasta reflectă o lipsă de convingere”, a declarat Brian Mulberry, manager de portofoliu la Zacks Investment Management, companie care deține acțiuni la United.
Potrivit unui sondaj realizat de Reuters, economiștii se așteaptă ca politica tarifară agresivă a SUA să provoace o încetinire semnificativă a economiei americane în acest an și în 2026. Probabilitatea unei recesiuni în următoarele 12 luni a crescut la 45%, cel mai ridicat nivel din decembrie 2023, de la 25% în luna precedentă.
Deoarece cheltuielile pentru călătorii urmează de obicei dinamica generală a economiei, o eventuală recesiune ar putea afecta serios veniturile companiilor aeriene.
Pentru a-și proteja profiturile într-un mediu economic nefavorabil, operatorii aerieni au început deja să reducă capacitatea de zbor și să gestioneze mai strict costurile. Cu toate acestea, incertitudinile actuale îi împiedică să ia măsuri radicale. Mulți din industrie consideră că situația actuală este ”auto-provocată” și ar putea fi rezolvată rapid dacă administrația Trump ar decide să pună capăt politicii tarifare.
Situația actuală diferă fundamental de cea din pandemie, când cererea de călătorii s-a prăbușit, iar companiile aeriene au trecut în mod automat la conservarea numerarului. În prezent, rezervările doar s-au redus ușor și ar putea reveni rapid dacă perspectiva economică generală se îmbunătățește. Din acest motiv, companiile aeriene ezită să adopte măsuri drastice, care ar putea avantaja concurența.

Piața internă din SUA este în prezent cea mai slabă din punctul de vedere al cererii, forțând operatorii să stimuleze pasagerii prin reduceri de prețuri. United a anunțat că venitul per unitate în segmentul intern – un indicator al puterii de stabilire a prețurilor – va fi negativ în trimestrul curent. Totuși, compania estimează o creștere de 8,2% a capacității în trimestrul al doilea, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut – cea mai mare creștere dintre marii operatori aerieni.
Andrew Nocella, director comercial la United, a declarat că, deși compania va elimina zborurile neprofitabile, va încerca totodată să echilibreze cota de piață cu randamentele financiare.
Gestionarea costurilor devine prioritară
Indicatorii economici mixti adâncesc dilema din industrie. Vânzările din retail și angajările au crescut peste așteptări în martie, chiar dacă încrederea în afaceri și consum a scăzut. Cheltuielile cu cardul pe gospodărie au crescut în martie, după o scădere în februarie, arătând că majoritatea americanilor continuă să cheltuiască.
Scăderea cererii de călătorie provine în special din rândul gospodăriilor cu venituri reduse, în timp ce clienții cu venituri mari continuă să călătorească, menținând cererea pentru serviciile premium. Atât United, cât și Delta au raportat o creștere anuală a veniturilor din cabinele premium în primul trimestru. Totuși, o înrăutățire a economiei ar putea pune în pericol această sursă profitabilă de venit.
”Există o probabilitate rezonabilă ca rezervările să se slăbească în perioada următoare”, a avertizat directorul executiv al United, Scott Kirby.
Reprezentanții industriei spun că perspectivele companiilor aeriene depind în mare măsură de piața muncii, care până acum a rămas solidă. Dar președintele Rezervei Federale, Jerome Powell, a avertizat miercuri că politicile tarifare ale administrației Trump riscă să alimenteze inflația și șomajul.
În fața incertitudinilor tot mai mari, companiile aeriene se concentrează pe ceea ce pot controla: reducerea costurilor. Acestea taie din zboruri în perioadele de vârf scăzut, retrag din flotă aeronave mai vechi și apelează la reducerea naturală a personalului.
”Ca manageri din aviație, suntem obișnuiți să facem față adversității. Dar în momentul de față, este greu de spus cum vor evolua lucrurile, mai ales că ne aflăm într-o situație oarecum auto-impusă,” a declarat CEO-ul Delta, Ed Bastian.