Nemulțumirile clienților modelelor Stellantis echipate cu motoarele 1.2 pe benzină s-au acutizat în ultima perioadă și s-au transformat într-un proces colectiv. Asociația formată din cei aproape 5.000 de clienți intenționează să facă plângere penală, dacă nu se ajunge la o înțelegere.
Peugeot Citroen (devenită ulterior Stellantis) a lansat motorul 1.2 PureTech în 2012, fiind introdus ulterior pe toate modelele construite pe platforma CMP, aparținând tuturor mărcilor grupului: Peugeot, Citroen, Opel și DS.
Motorul a avut un rol foarte clar, în conformitate cu noile norme de emisii introduse la acel moment, fiind caracterizat de o cilindree redusă, trei cilindri și o turbină. Practic, PSA s-a aliniat cu acest motor la tendințele industriei, toate companiile auto din Europa lansând în perioada respectivă motoare cu cilindree similară sau apropiată. Și aproape toate au înregistrat probleme de fiabilitate, din cauza tehnologiei noi, insuficient testate.
La PSA, lucrurile au început să se manifeste în primii ani de lansare a variantelor cu puteri mărite, iar numărul nemulțumirilor a crescut de la un an la altul, fiind acuzat că mașinile manifestă o serie de erori, cauzate de defecțiuni ale sistemului de distribuție, pierderi de ulei, probleme ale sistemului de frânare.
Acest lucru a condus la demararea unui proces colectiv prin intermediul unor case de avocatură specializate. Numărul celor care sunt deja înscriși în asociație a ajuns la circa 5.000 de persoane, iar alte 3.000 de proprietari de mașini Stellantis cu motorul 1.2 PureTech se află pe o listă de așteptare pentru înscriere în procesul colectiv.
Avocații au solicitat Stellantis negocieri pentru găsirea unei soluții amiabile, care să conducă la repararea sau înlocuirea motoarelor cu probleme, dar lucrurile pare că au trenat mai mult decât erau dispuși oamenii să aștepte.
În acest moment, potrivit avocatului, proprietarii sunt nemulțumiți de faptul că nu li se oferă nicio compensație financiară pentru problemele cu care se confruntă și pentru timpul în care mașinile au stat și vor sta neutilizate, în așteptarea unei reparații.
CITEȘTE ȘI Leapmotor lansează primul automobil hibrid în Europa, pentru a ocoli taxele vamaleCasa de avocatură Christophe Leguevaques a anunțat că urmează să aibă loc o adunare generală a asociației păgubiților pentru a stabili dacă vor depune și o plângere penală la Parchetul din Paris.
„Am încercat calea amiabilă pentru că pentru majoritatea șoferilor este o urgență. Vehiculul lor este oprit și Stellantis le cere să efectueze reparații majore – schimbarea motorului nu este puțin lucru! – fără a propune soluții satisfăcătoare”, au anunțat avocații.
„Am convocat o adunare generală a participanților la acțiunea colectivă pentru a confirma accelerarea procesuală pe care o recomandăm. Credem că acum este posibil să depunem plângere Parchetului Versailles pentru cel puțin infracțiunile de punere în pericol a vieții altor persoane, fraudă și manevre comerciale înșelătoare.
Mai mult, în funcție de rezultatele anchetei care vor demonstra existența unui sistem organizat de disimulare a riscurilor, am putea viza și infracțiunea de fraudă organizată”, se arată în mesajul avocaților.
CITEȘTE ȘI FOTO - PREMIERĂ după Revoluție: Statul apelează din nou la deținuți pentru a construi autostrăziAceștia au anunțat, de asemenea, că urmează să atragă în acest proces și clienți din alte țări europene, care să solicite despăgubiri direct companiei franceze. „Suntem în conversații cu clienții și asociațiile înregistrate ale consumatorilor din alte țări ale UE (inclusiv Spania, Italia și Belgia) pentru ca toate victimele europene să poată participa direct la procedurile penale în fața instanțelor franceze”.
Stellantis a vândut milioane de mașini echipate cu motoarele 1.2 Puretech, în Europa, iar o rechemare care să oblige la înlocuirea motorului ar fi un efort financiar uriaș pentru compania franco-italiană.