Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) are în pregătire achiziția unui nou pachet de 143 de trenuri electrice de scurt parcurs, de 160 și 200 de locuri, pentru 58 dintre acestea existând deja finanțare din fonduri europene, pe Programul Transport 2021 - 2027.
„Am reușit să înaintăm cu demararea noului proiect de achiziție de trenuri electrice de scurt parcurs, în condițiile în care Guvernul a aprobat recent Ordonanța de Urgență care actualizează cadrul de reglementare al Fondului pentru Modernizare. Colegii mei au finalizat studiul de fezabilitate pentru achiziția unui nou pachet de trenuri electrice de scurt parcurs – RE-R 2, 3 și 4 au primit numele de cod.
Practic, vorbim de un pachet de 143 de trenuri suplimentare față de cele 62 care sunt sub contract începând cu decembrie anul trecut. Din aceste 143 de trenuri, avem deja identificată sursa de finanțare prin fonduri europene, Programul Transport, pentru 58 de trenuri de 160 și de 200 de locuri.
Avem deja discuții cu colegii noștri care gestionează fondurile europene și vom aplica pentru atragerea unei noi surse de finanțare pentru o parte din aceste trenuri care încă nu sunt susținute financiar”, a declarat, pentru Agerpres, președintele ARF, Ștefan Roșeanu.
Contractul pentru cele 58 de trenuri cu finanțare asigurată va fi scos la licitație pe loturi.
„Mai departe vor face colegii mei o analiză finală pe strategia de achiziții dacă și în interiorul acestor două loturi majore de achiziție va mai exista vreo altă împărțire la unul din cele două pachete de trenuri. Ambele sunt de scurt parcurs, doar că la 160 de locuri e un număr mai mare de trenuri, practic e aproape de 40 de bucăți. Deci, am vorbit de o împărțire similară celei care a fost la achiziția primelor trenuri semnate anul trecut, unde am avut câte 20 de trenuri pe fiecare lot. Este una dintre opțiunile analizate sau rămânem cu toate într-un singur pachet.
Pentru ambele variante normal că există întotdeauna argumente pro și contra, de la deschidere de piață până la uniformitatea flotei și ușurința în asigura mentenanța”, a explicat Roșeanu.
CITEȘTE ȘI FOTO Continental lansează o nouă investiție în RomâniaPotrivit șefului Autorității, aceste trenuri, împreună cu celelalte 62 trenuri electrice de scurt parcurs contractate cu producătorul polonez PESA, vor permite ca în aproximativ trei ani, deci orizontul 2026 – 2027, să existe în jurul reședințelor de județ servicii regionale moderne, în cadență de o oră pe direcție.
„În acest moment, ARF are 119 trenuri contractate – rame de lung parcurs și rame de scurt parcurs – și acum vorbim de un pachet de încă 143 de trenuri care vizează completarea hărții pe rutele electrificate”, a precizat Roșeanu.
În plus, ARF ia în calcul și rutele neelectrificate și vrea să vadă ce tipuri de tren și câte garnituri sunt recomandate pentru acestea.
„Conform recomandărilor colegilor mei care au elaborat studiul, în perioada următoare vom elabora un studiu similar care să ia în vedere și rutele neelectrificate care deservesc reședințele de județ, pentru că, din păcate, avem 12 municipii reședință de județ pe zone în care liniile sunt complet neelectrificate și, cred, încă șapte sau opt municipii reședință de județ în care cel puțin una sau două direcții importante au astfel de linii.
CITEȘTE ȘI FOTO Grecii au adus al 3-lea TBM, după Varvara și Eleni, pentru a săpa al doilea cel mai lung tunel feroviar din România. "Este o capodoperă inginerească."Chiar lângă București avem ruta de Oltenița, avem ruta care este închisă acum de la Urziceni și ruta de Snagov, care sunt rute neelectrificate și unde nu există o perspectivă prea rapidă de electrificare. Și, atunci, pentru aceste rute trebuie să facem analizele în perioada următoare pentru a identifica necesarul de vehicule și, bineînțeles, care sunt și tehnologiile recomandate ca să permită, pe de o parte, depoluarea transportului în general, iar pe de altă parte să corespundă cerințelor finanțatorilor, în primul fondurile europene, care sunt cam cele mai restrictive”, a adăugat oficialul ARF.