Programul Rabla pentru mașini va fi lansat în 2025 cu unele modificări, ministrul Mediului, Mircea Fechet, confirmând informațiile Profit.ro conform cărora printre aceste schimbări este și eliminarea, din program, a mașinilor diesel.
„Înscrierea nu se va mai face așa cum se întâmpla până acum, printr-un dealer. Românii vor putea pur și simplu să intre în aplicația informatică și să-și genereze singuri voucherul, indiferent dacă discutăm despre motoare convenționale, mașini plug-in hybrid sau electrice”, a spus ministrul, la Antena 3.
De asemenea, din program este pregătită eliminarea mașinilor diesel.
„O altă propunere pe care am să o fac, și săptămâna aceasta vom demara procesul de aprobare a ghidului, este legată de finanțarea autoturismelor diesel. Consider că va trebui să finanțăm autoturisme din ce în ce mai prietenoase cu mediul, lucru pe care l-am făcut constant în ultimii ani. Din acest motiv propunerea mea va fi în sensul eliminării acestei categorii de motor termic, de altfel nici nu prea mai există multe modele noi care să folosească o astfel de tehnologie”, spune Fechet.
„În urma procesului de consultare publică lucrurile se mai schimbă uneori, însă chiar în această săptămână voi avansa cu ghidul privind finanțarea programului Rabla de anul acesta, urmând, odată cu aprobarea bugetului Adminstrației Fondului pentru Mediu, să demarăm efectiv programul. Asta înseamnă că nu vom ajunge în luna mai neapărat, cred că programul poate începe și mai devreme”, a mai adăugat Mircea Fechet.
O altă schimbare este legată de finanțarea unei sesiuni continue.
„O altă chestiune pe care am discutat-o cuproducătorii și importatorii de autoturisme din România este legată de finanțarea unei sesiuni continue. Nu o să mai avem sesiune de primăvară și toamnă. Practic, odată deschis programul, el va funcționa continuu până la epuizarea sumelor alocate, ceea ce generează o anumită predictibilitate de care au nevoie atât românii, cât și producătorii și dealerii de autoturisme”, a conchis Mircea Fechet.
„Ministerul Mediul nu va putea demara Programul Rabla mai devreme de luna mai”, au declarat surse din industria auto pentru Profit.ro, confirmând că programul are întârzieri cauzate de faptul că întreaga legislație trebuie refăcută în acest an, odată cu modificările substanțiale decise de ministrul Mediului, dar și din cauză că bugetul programului va trebui să fie aprobat de Ministerul de Finanțe.

Printre modificările anunțate se numără eliminarea mașinilor cu motoare diesel, unificarea celor două programe, Clasic și Plus, într-un singur program, modificarea condițiilor și limitelor de emisii pentru care se vor acorda tichete, dar și o majorare a valorii tichetelor pentru vehiculele hibride și electrice.
„Suma agreată în discuțiile de până acum este undeva între 7.000 – 7.500 de euro, ceva mai redusă față de propunerea făcută de industria auto, de 8.500 de euro, dar decizia finală va fi a celor de la minister”, a declarat reprezentantul unui importator auto pentru Profit.ro.

Noile acte normative care vor reglementa Programul Rabla 2025 urmează să fie puse în dezbatere publică, o procedură legală obligatorie, care trebuie să dureze 30 de zile, în condițiile în care astăzi, 3 martie, nu există un astfel de document.
Asta înseamnă că cel mai devreme ar putea încheia această etapă în luna aprilie, după care, în săptămânile următoare, adică în luna mai, să fie aprobate în guvern și să intre în vigoare.

Industria auto așteaptă cu nerăbdare un nou Program Rabla, care să stabilească noile condiții de subvenționare a achiziției de vehicule nepoluante. Reprezentanții Dacia au spus anterior că întârzierile și indeciziile în privința Rabla fac mai rău decât dacă s-ar anunța că nu mai există Rabla.
„Nimeni nu mai cumpără mașini, dacă oamenii stau în așteptare pentru că știu că va veni o subvenție”, a spus recent Mihai Bordeanu, director general al Dacia în România, arătând că o amânare nu face bine pieței auto.
Reprezentanții companiilor auto din România au transmis, prin intermediul APIA, că propun Guvernului o valoare de 8.500 de euro pentru tichetul Rabla acordat vehiculelor electrice, în 2025, urmând ca acesta să scadă la 7.500 în 2026 și la sume mai mici în anii următori, astfel încât subvenția să fie eliminată în 2030.