Primul tren nou produs de polonezii de la PESA, achiziționat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), este programat să sosească în România la sfârșitul semestrului I al anului viitor, pentru a intra în teste în vederea autorizării de circulație.
Echipele de proiect RE-R1 (rame regionale electrice) și RE-IR2 (rame interregionale electrice) ale Autorității sunt în fabrica PESA de la Bydgoszcz (Polonia) pentru a verifica stadiul producției celor 82 de trenuri contractate de la producătorul polonez, contracte semnate în decembrie 2023 și, respectiv, ianuarie 2024.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Producătorul (Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna - PESA - n. r.) a programat pentru sfârșitul semestrului I 2025 aducerea primului tren în România pentru testările în vederea autorizării de circulație. Trenurile vor fi predate spre exploatarea în serviciul public al României celor șase operatori sub contract pe 10 ani, după o metodologie care a ținut cont de cota de piață a fiecăruia", a declarat, marți, pentru AGERPRES, președintele ARF, Ștefan Roșeanu.
Pe 30 ianuarie 2023, reprezentanții Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) și ai producătorului polonez de material rulant Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA) au semnat contractul de achiziție a 62 de rame electrice regionale (RE-R).
Valoarea totală a proiectului este de 3,23 miliarde lei, fără TVA, iar finanțarea este asigurată din Programul Transport (PT) 2021 - 2027, cu cofinanțare de la bugetul de stat, scrie Agerpres.
Contractul este împărțit pe trei loturi, și anume: Lotul 1 - 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele București Nord - Ploiești Sud - Adjud, Iași - Pașcani - Suceava, Bacău - Pașcani; Lotul 2 - 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Brașov - Gheorgheni, Arad - Timișoara - Caransebeș, Huedin - Cluj - Bistrița; Lotul 3 - 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele București Nord - Ploiești Vest - Brașov, București Nord - Roșiori, București Nord - București Obor/Fundulea, Constanța - Fetești.
CITEȘTE ȘI FOTO - TAROM lansează o ofertă specială pentru călătorii interneDe asemenea, PESA a câștigat și licitația pentru achiziția a 20 de rame electrice destinate serviciilor publice obligatorii de transport feroviar de călători de mediu și lung parcurs RE-IR2, împreună cu serviciile de mentenanță pe o perioadă de 15 ani.
Ramele electrice RE-IR2 vor fi utilizate, în cadrul contractelor de servicii publice atribuite în baza HG 1.453/2022, pe următoarele rute: Cluj Napoca - Sighișoara - Brașov; Cluj Napoca - Alba lulia - Simeria- Târgu Jiu - Craiova; Brașov - Ploiești - Buzău - Focșani - Bacău - Pașcani - Iași/Suceava; Galați - Mărășești - Bacău - Pașcani - lași/Suceava; Galați - Brăila - Făurei - Fetești - Constanța (Mangalia); (Mangalia) - Constanța - Fetești - Brăila - Mărășești - Bacău - Pașcani - Iași/Suceava; (Giurgiu) București - Ciulnița - Călărași.
Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca - Oradea și Craiova- Calafat, după finalizarea electrificării, trenurile vor fi operate și pe următoarele rute de circulație: Oradea - Cluj Napoca - Sighișoara - Brașov; Cluj Napoca - Alba lulia - Simeria- Târgu Jiu - Craiova - Calafat.