O bună parte din piețele majore ale Europei au înregistrat creșteri chiar și de două cifre ale înmatriculărilor de automobile electrice, dând un semn clar de revenire a acestora, pe fondul ajustării de prețuri. În schimb, înmatriculările de automobile cu combustie au frânat, o tendință anticipată din cauza intrării în vigoare a noilor ținte de emisii.
Înmatriculările de mașini noi din UE au scăzut cu -2,6% în prima lună din 2025, având scăderi de câteva procente pe piețele mari, inclusiv Franța (-6,2%), Italia (-5,8%) și Germania (-2,8%), cu creșteri pe unele dintre piețe, cum este Spania (+5,3%). România face parte din lista țărilor cu scăderi, având în ianuarie un volum de 11.290 vehicule înmatriculate, cu 6,4% mai puține decât în urmă cu un an.
Lucrurile au mers, însă, bine pe segmentul electric, acolo unde așteptările erau deja ridicate, pentru ca acest segment să contribuie semnificativ la reducerea emisiilor medii ale producătorilor. Prețurile au început deja să scadă pe multe piețe, iar efectele s-au văzut în ianuarie, când cota de piață a vehiculelor electrice a urcat cu aproape 5 puncte procentuală față de ianuarie 2024, la 15%.
13 martie - Maraton Securitate energetică
25 martie - Eveniment Profit.ro IMM - Micii antreprenori, prinși în mijlocul tensiunilor economice și sociale
3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
Volumul de mașini complet electrice a crescut cu 34%, la 124.341 de unități, cu rezultate foarte bune pe trei dintre cele mai mari patru piețe din regiune, care reprezintă 64% din totalul segmentului: Germania (+53,5%), Belgia (+37,2%) și Olanda (+28,2%), cu un rezultat stabil în Franța (-0,5%).
România nu are, pentru moment, o poziție foarte bună pe segmentul electric, având o scădere mare, de 28,6% în ianuarie, anunțată deja de DGPCI, ca urmare a lipsei unui program Rabla mai consistent. Cu 1.164 de autoturisme electrice, România s-a situat la același nivel cu Luxemburg, o țară cu mai puțin de 700.000 de locuitori, dar a depășit totodată Polonia, care are o populație de 37 de milioane de persoane.

De asemenea, vehiculele cu propulsie hibridă au crescut simțitor, depășind mașinile pe benzină. Practic, motorizările cu combustie au coborât sub 40% cotă de piață, însumat, față de 48,7% în urmă cu un an. Înmatriculări de hibride au crescut cu 18,4%, având de asemenea un impact important pe marile piețe: Franța (+52,2%), Spania (+23,5%), Germania (+13,7%) și Italia (+10,6%). În total, au fost înmatriculate 290.014 de mașini hibride, în prima lună a anului, cu 34,9% cotă de piață.
Segmentul ceva mai exclusivist al PHEV pare că nu și-a găsit încă drumul către clienți și a încheiat luna ianuarie cu o scădere de -8,5%, respectiv un volum de 61.406 unități. Cota acestei propulsii a scăzut la 7,4% din vânzările totale de mașini din UE.
Mașinile cu benzină și diesel au fost afectate de noile ținte de emisii, fiind evident că producătorii le-au defavorizat în producție și în livrări, pentru a-și îmbunătăți media de emisii, iar acest lucru se va observa, cel mai probabil, pe tot parcursul anului.