Fabrica Tesla din Germania a produs anul trecut doar la jumătate din capacitate. Alte trei uzine BMW, Mercedes și VW au înregistrat rate reduse de utilizare

Auto/Transporturi   
Fabrica Tesla din Germania a produs anul trecut doar la jumătate din capacitate. Alte trei uzine BMW, Mercedes și VW au înregistrat rate reduse de utilizare

Scăderea masivă a vânzărilor de automobile din Europa în ultimii cinci ani, după pandemia de Covid, a făcut în așa fel încât industria auto europeană să ajungă la o supracapacitate de producție, care se traduce prin rate mici de utilizare a fabricilor existente. O analiză privind situația din Germania, cea mai mare țară producătoare de vehicule din Europa, arată cum au stat anul trecut cei mai mari constructori auto din acest punct de vedere.

Tesla, BMW, Mercedes și VW sunt mărcile care au avut în 2024 cele mai mici rate de utilizare în unele dintre uzinele pe care le au în Europa, pe teritoriul Germaniei.

Urmărește-ne și pe Google News
VIDEO&FOTO Erbașu lucrează la sub zero grade Celsius pe Autostrada Transilvania, pregătind și un pod de 1.650 metri peste lacul de acumulare CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Erbașu lucrează la sub zero grade Celsius pe Autostrada Transilvania, pregătind și un pod de 1.650 metri peste lacul de acumulare

O problemă reală pare să fie la Tesla, care a înregistrat scăderi foarte mari ale vânzărilor pe piața europeană și care s-au concretizat printr-o producție redusă a uzinei din Gruneheide, în apropiere de Berlin. Conform datelor Automobilwoche, Tesla a produs 216.400 vehicule anul trecut, ceea ce înseamnă că a avut o utilizare de numai 58% a uzinei, una dintre cele mai reduse din industrie.

Situația a generat inevitabil cheltuieli mari de personal și cu costurile fixe, care nu au fost susținute de veniturile operaționale potențiale. Tesla a vândut anul trecut, în Europa, 328.000 de vehicule, dintre care 210.000 au fost Model Y, cel care este fabricat în Germania, și 113.400 au fost Model 3, care este importat din China. Scăderea față de anul anterior, pentru Model Y, a fost de 18%, adică peste 45.000 de vehicule mai puțin. Capacitatea totală a uzinei Tesla din apropiere de Berlin este de aproape 380.000 de vehicule anual.

Și BMW a avut probleme cu una dintre uzinele sale, cea din Leipzig, acolo unde sunt fabricate modele de mici dimensiuni, Serie 1 și Serie 2, dar și MINI Countryman Electric. Capacitatea uzinei a fost majorată la 350.000 de vehicule anual, dar în 2024 a fost utilizată la o rată de numai 65%, adică 260.000 de vehicule. În același timp, în BMW uzina din Dingolfing, în care sunt produse unele dintre cele mai scumpe și luxoase modele, de la Seria 5, la Seria 7, Seria 8 sau electricul iX, rata de utilizare a fost de 72%.

Și pentru Mercedes au fost scăderi mari într-una din uzinele sale. Este vorba despre Rastatt, unde rata de utilizare s-a ridicat la numai 68%, după un declin de 40% al producției, volumul fiind de 204.300 de vehicule. Aici sunt fabricate modelele de mici dimensiuni, A Class, B Class, SUV-urile GLA și versiunile electrice EQA.

Pentru Volkswagen, cea mai mică rată de utilizare a fost în uzina principală din Wolfsburg, care este și cea mai mare pe care o are marca, cu o capacitate totală de 565.000 de vehicule anual. Anul trecut, fabrica a produs cu 32% mai puțin decât în 2023, situația care a și condus la tensiuni între conducere și sindicate. Rata de utilizare s-a ridicat la 72%, aproape de un nivel critic. În Wolfsburg sunt fabricate modelele Golf, Tiguan și Touran. În viitor vor fi produse aici modele electrice ale mărcii, care să permită creșterea volumului până la capacități apropiate de maxim.

Dacia Sandero începe anul în forță, pe primul loc în Europa. Dacia Duster, pentru prima dată lider în segmentul B-SUV CITEȘTE ȘI Dacia Sandero începe anul în forță, pe primul loc în Europa. Dacia Duster, pentru prima dată lider în segmentul B-SUV

Pentru comparație, uzina Dacia din Mioveni, Argeș, a avut în ultimii ani o rată de utilizare de peste 90%, iar uzina Ford Otosan din Craiova a depășit în 2024 pragul de 90% capacitate utilizată, după investițiile care au dus capacitatea totală la peste 270.000 de vehicule anual.

Conform analizei publicate de Automobilwoche, din 108 fabrici auto din Europa, 69 au avut o rată de utilizare mai mică de 80%, în 2024, adică sub nivelul de profitabilitate uzual din industria auto. Printre uzinele cu cele mai mari probleme de alocare industrială sunt în acest moment Mirafiori, din Italia, a mărcii Fiat, cu doar 17% rată de utilizare, și Villaverde, din Spania, care aparține tot grupului Stellantis. În prezent, un număr de 20 de fabrici auto din Europa au fost închise sau se află la un nivel extrem de redus de producție ca urmare a lipsei de alocare de modele, cum sunt Renault Flins, Ford Saarlouis, Fiat Cassino, Renault Novo Mesto, Stellantis Trnava.

viewscnt
Afla mai multe despre
tesla
vw
bmw
mercedes
uzina tesla
wolfsburg