Nume importante ale industriei auto chineze care începuseră vertiginos să se extindă pe piața din Germania, profitând de dimensiunile uriașe ale cele mai mari piețe auto din Europa, au încetinit și chiar au început să scadă în ultimele luni, pe fondul introducerii noilor tarife vamale și al eliminării în acest an a subvențiilor pentru mașini electrice, relevă analiza Profit.ro.
MG, o marcă deținută de gigantul chinez SAIC, care a ajuns într-un timp foarte scurt cel mai vândut brand chinezesc din Germania, a vândut în luna noiembrie 957 de autoturisme, cu 42,8% mai puține comparativ cu luna similară din 2023, având totodată un declin de 33,2% față de luna anterioară.
Nu este singura marcă din China cu astfel de rezultate, după ce Uniunea Europeană a aprobat valorile definitive ale tarifelor vamale suplimentare pe care autombilele electrice produse în China trebuie să le plătească la vânzarea pe teritoriul UE. SAIC este unul dintre grupurile chineze cu cel mai ridicat nivel al taxelor vamale, respectiv 35,3% tarif suplimentar, care se aplică la 10% taxa vamală generală pentru mașinile din China.
Smart, o marcă a Mercedes Benz, dar care este în prezent operată de Geely, a înregistrat de asemenea o scădere de 42,6%, având 768 de vehicule înmatriculate în noiembrie (-10,1% față de octombrie), fiind a doua cea mai mare marcă de mașini fabricate în China. Polestar, cu 208 autoturisme, și GWM, cu 195 autoturisme, au înregistrat de asemenea scăderi ale vânzărilor în ultima lună.
Singurii care nu au fost afectați de noul context vamal sunt cei de la BYD, care au vândut 431 autoturisme și au avut în noiembrie o creștere de 23,1%, potrivit datelor consultate de Profit.ro.
În total, mărcile vândute de companii chinezești pe piața din Germania au însumat în luna noiembrie 2.800 automobile, dintre care doar aproximativ 2000 au fost complet electrice, ajungând la o cotă de 8% din totalul pieței de mașini electrice din această țară, care s-a ridicat la 35.167 vehicule.
Pe întreg anul, chinezii au vândut aproximativ 40.000 de autoturisme în Germania, dintre care 35.000 au fost complet electrice. La acestea se adaugă un număr de circa 7.000 de autoturisme Tesla Model 3, produse în China, dar și alte mașini produse în această țară și vândute de companii europene, cum este cazul modelului Dacia Spring.
Cel mai puternic brand chinezesc din Europa, în acest moment, MG, a vândut în acest an 19.200 de autoturisme în Germania, dar volumul este apropiat de cel înregistrat în perioada similară (ianuarie – noiembrie) în 2023, când erau înmatriculate 18.700 unități. BYD, în schimb, înregistrează o scădere mare, de 33%, față de anul trecut, având cu aproape 1000 de mașini mai puțin decât în 2023.
CITEȘTE ȘI Adevăr sau fake news despre noul Tesla Model Q? Posibila lansare, în 2025O evoluție la fel de slabă, cu un volum redus la jumătate, are și Great Wall Motors, al treilea cel mai mare brand chinezesc de pe piața germană, care a înmatriculat în acest an 2.500 de autoturisme, față de 4.300 în urmă cu un an.
În total, anul trecut, mărcile din China depășeau 46.000 de autoturisme vândute în Germania, ceea ce înseamnă că scăderea pe care o raportează în 2024 este de 14%.
Companiile chinezești au stabilite tarife diferite, în funcție de cuantumul ajutoarelor primite de la stat și de gradul de cooperare cu UE, în timpul investigațiilor pe această temă. BYD plătește 17% tarif suplimentar, adică în total 27%, Geely datorează 18,8% tarife suplimentare pentru mașinile sale, respectiv, 28,8% în total, iar alte companii plătesc între 7,8% (Tesla) și 35,3%.