Constructorul japonez Mitsubishi nu este atras de planul de fuziune dintre Hond și Nissan, în care ar trebui să fie al treilea partener. Cele două companii, Honda și Nissan, au anunțat în decembrie un calendar clar de fuziune și au adus lângă ei și pe directorul Mitsubishi, cu care a fost semnat un acord separat. Presa din Japonia scrie, însă, că managementul Mitsubishi înclină să rămână în afara fuziunii.
Mitsubishi trebuie să ia o decizie până la sfârșitul acestei luni în privința planurilor de fuziune cu Nissan, care este și acționar al său, și cu Honda. Anunțul făcut de Honda și Nissan în decembrie prevede crearea unui holding care să transfere acțiunile celor două companii într-o proporție ce va rezulta în urma evaluărilor de piață ce vor fi făcute.
Conform acordului semnat, Honda ar urma să preia cele mai importante poziții de management al viitoarei companii, ceea ce înseamnă că întreaga tranzacție se transformă într-o achiziție a Nissan de către Honda. Fuziunea ar urma să genereze numeroase sinergii, prin utilizarea de platforme comune, sisteme de achiziții comune, și prin folosirea la comun a uzinelor pe care cele două companii le au în prezent.
Mitsubishi a fost invitată la ceremonia de semnare a acordului dintre Honda și Nissan și a semnat la rândul său un memorandum prin care a admis că va analiza posibilitatea de a participa la procesul de fuziune.
„Cele trei companii au convenit să exploreze posibilitatea de a realiza sinergii la un nivel crescut prin participarea sau implicarea Mitsubishi Motors în integrarea afacerii. Mitsubishi Motors își propune să ajungă la concluzia până la sfârșitul lunii ianuarie 2025 cu privire la participarea sau implicarea în integrarea de afaceri dintre Nissan și Honda”, spune textul memorandumului semnat de Mitsibishi cu celelalte două companii japoneze. Informațiile publicate de presa japoneză vorbesc despre intenția de a-și păstra independența, pe care și-au exprimat-o în ultimele zile managerii Mitsubishi.
Răspunzând întrebărilor transmise de jurnaliști, șefii Mitsubishi au spus că „examinează diferite opțiuni și nu a luat încă o decizie”. Mesajul este similar cu afirmațiilor CEO-ului Takao Kato, care a spus încă de la momentul anunțului fuziunii că decizia finală va fi luată până la finalul lunii ianuarie. Ulterior, Kato a declarat că fuziunea nu este stabilită deja, nu este de la sine înțeleasă, chiar dacă s-a semnat memorandumul cu Honda și Nissan.
CITEȘTE ȘI FOTO Tesla România a deschis comenzile pentru noul Model Y Yuniper. Cât costă și ce schimbări a primitViitoarea companie creată prin fuziunea dintre Honda și Nissan va fi listată pe bursă în 2026, după ce va fi finalizat întreg procesul de transformare a acțiunilor lor. Vânzările cumulate ale celor două companii, de peste 7 milioane de vehicule, vor face din noua entitate al patrulea cel mai mare constructor auto global, cu venituri de aproape 200 de miliarde de euro și aproximativ 20 de miliarde de euro profit anual. Calendarul fuziunii prevede ca în luna iunie să fie semnate documentele oficiale care consfințesc startul tranzacției.
Nissan a deținut 34% din Mitsubishi, până anul trecut, când a vândut un pachet de aproximativ 10% din acțiuni, pentru a face rost de banii necesari bunei funcționări. Acțiunile au fost răscumpărate de Mitsubishi și anulate.
La rândul său, Nissan are o problemă destul de complicată cu Renault, care deține aproape 40% din acțiunile companiei japoneze, în două pachete diferite, 17% direct, restul fiind controlate printr-un trust francez.