La doar câteva zile după ce Profit.ro avertiza că Programul Rabla va începe doar în luna mai, din cauza întârzierii cu care este elaborată documentația necesară, Ministerul Mediului a lansat în dezbatere publică Ghidul Rabla, cu denumirea oficială „Programul pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră”. Cea mai mare surpriză, care a generat deja nemulțumire în rândul companiilor auto, este menținerea tichetului la electrice la nivelul de anul trecut, o valoare care a condus la prăbușirea pieței cu peste 30%.
Noul Ghid care reglementează Programul Rabla de anul acesta a fost lansat în dezbatere publică unde va fi nevoit să rămână timp de 30 de zile, după care să fie aprobat și publicat în Monitorul Oficial. Forma pe care Ministerul Mediului a publicat-o pentru a fi dezbătută nu pare să conțină modificări față de ghidul care a guvernat ProgramuL Rabla în ultimii patru ani.

În primul rând, procesul de acordare de tichete prin care este subvenționată achiziția de vehicule se va face pe site-ul AFM de către solicitanți în aceleași etape ca până acum.
La tipul de autovehicule care pot fi cumpărate pe baza radierii unui vehicul nu se face nicio mențiune privind tipul de motor, ceea ce înseamnă că dorința ministrului mediului de interzicere a motoarelor diesel în Rabla Clasic nu s-a concretizat.

Apar unele modificări la valorile tichetului: 7.000 de lei la motococlete, 10.000 de lei la mașini cu motoare termică și hibrid, 13.000 lei la mașini PHEV sau motocicletă electrică, 25.500 lei la mașini electrice. Faptul că motoarele hibrid sunt în aceeași categorie cu motoarele cu combustie clasice este cel puțin ciudată. De asemenea, faptul că nu crește valoarea tichetului la electrice este în măsură să ridice semne de întrebare față de succesul programului.
De asemenea, rămâne limita de 70.000 de euro, TVA inclus, la mașinile eligibile în Programul Rabla.

Solicitanții își vor putea depune documentația de validare direct în aplicația pe care o va pune la dispoziție Ministerul Mediului. Persoanele juridice au posibilitatea să ceară mai multe ecotichete într-o singură cerere de finanțare și nu au obligația să caseze mai multe vehicule vechi.
Una dintre condițiile finanțării este înmatricularea autovehiculului cumpărat pentru o perioadă de minim trei ani. În caz contrar, finanțarea va fi restituită integral.
Este surprinzătoare mențiunea făcută de reprezentanții Ministerului Mediului în referatul care însoțește Ghidul, potrivit căreia actuala formă a fost "avizat în ședința Comitetului Director al Administrației Fondului pentru Mediu din 17.12.2024", ceea ce face inexplicabilă întârzierea de trei luni a lansării Ghidului în dezbatere publică, în condițiile în care industria auto așteaptă cu nerăbdare acest program.
APIA, una dintre cele două asociații profesionale din industria auto din România, a transmis deja un punct de vedere referitor la Ghidul pus în dezbatere publică de Ministerul Mediului, în care critică condițiile prevăzute în ghid, spunând că acesta „riscă să blocheze definitiv trecerea către electromobilitate în țara noastră”.
„APIA trage un nou semnal de alarmă” se arată în mesajul asociației, care a avansat anterior o propunere prin care cerea ca valoarea tichetului pentru mașini electrice să fie în acest an 8.500 de euro, urmând să scadă treptat în următorii cinci ani.