Giganții industriei auto au arătat o reziliență surprinzătoare după anunțarea noilor tarife comerciale din SUA, datorită faptului că, cel puțin pentru moment, Canada și Mexicul au fost scutite de cele mai dure măsuri impuse prin politica de „tarife reciproce” promovată de președintele Donald Trump, relatează CNBC.
”Tarifele mult așteptate din partea SUA sunt mari și cu aplicare largă, dar, esențial, exclud Canada și Mexicul (cel puțin pentru moment) datorită conformității cu acordul CUSMA/USMCA”, au declarat economiștii de la RBC Capital Markets într-o notă de cercetare.

16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
Totuși, tarifele pentru importurile din Canada urmează să crească începând de joi. Potrivit calculelor RBC, tarifele medii aplicate importurilor auto din Canada vor urca de la 2,5% la aproximativ 3,5%.
”Această creștere este semnificativă, dar pare modestă în comparație cu tarifele dramatic mai mari impuse altor țări”, au adăugat analiștii Nathan Janzen și Claire Fan.
Trump a anunțat anterior o taxă de 25% pentru toate vehiculele importate, în vigoare începând de joi, iar o taxă pentru componentele auto este programată să intre în vigoare pe 3 mai.
Anunțurile contradictorii și bruște ale președintelui privind tarifele au generat neliniște în rândul investitorilor globali, liderilor de corporații și partenerilor comerciali ai SUA.
Acțiunile Volkswagen, Mercedes-Benz Group și BMW, toate din Germania, au înregistrat scăderi de aproximativ 4%, în timp ce acțiunile Stellantis, listate la Milano, companie care deține mărci precum Jeep, Dodge, Fiat, Chrysler și Peugeot, au scăzut cu 8%.
În Statele Unite, acțiunile Ford și General Motors erau în scădere cu aproximativ 4%.
”Incertitudine majoră” în industria auto
Rico Luman, economist senior pentru transporturi și logistică la banca olandeză ING, a declarat joi că reziliența inițială a sectorului auto se explică, parțial, prin clarificarea privind aplicarea taxei de 25%. Totuși, el a avertizat că excluderea temporară a Canadei și Mexicului nu elimină incertitudinile semnificative legate de politica tarifară a SUA.
”Impunerea acestor tarife va duce, cel mai probabil, la creșteri semnificative de prețuri și o scădere abruptă a vânzărilor auto în lunile următoare”, a declarat Luman într-o intervenție video pentru CNBC. El a subliniat că, odată epuizat stocul existent, prețurile vor crește considerabil din cauza marjelor deja restrânse.

Impact ”substanțial” asupra producătorilor auto
Thomas Besson, șeful departamentului de cercetare auto la Kepler Cheuvreux, a declarat pentru CNBC că investitorii vor continua, cel mai probabil, să-și reducă expunerea pe sectorul auto: ”Avem acum confirmarea că va exista un impact substanțial asupra producătorilor, în special pentru Porsche AG, Stellantis și Volvo Cars, dar și pentru Mercedes, BMW și Volkswagen.”
Singura companie auto europeană care pare imună la noile tarife este Renault, care nu are expunere directă pe piața nord-americană, a adăugat Besson.