EXCLUSIV INTERVIU Mihai Bordeanu, director Dacia: Cum poate fi calculată noua taxă auto, pentru mașinile vechi. Cât pot plăti peste 4 milioane de români

Auto/Transporturi   
EXCLUSIV INTERVIU Mihai Bordeanu, director Dacia: Cum poate fi calculată noua taxă auto, pentru mașinile vechi. Cât pot plăti peste 4 milioane de români

Propunerea de taxare și impozitare a automobilelor din România, conform unui proiect realizat de Dacia împreună cu specialiști în taxe și impozite, încearcă să descurajeze achiziția și deținerea de mașini vechi, poluante, prin două component -, una la cumpărare și alta pe parcursul vieții mașinii. Un interviu exclusiv realizat de Profit.ro cu Mihai Bordeanu, director general Dacia, dezvăluie cât vor putea plăti, în perioada următoare, cei peste 4 milioane de români care au mașini mai vechi de 20 de ani.

Profit.ro a anunțat recent, în premieră, că Guvernul pregătește introducerea unei noi taxe auto - VEZI AICI

Urmărește-ne și pe Google News

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

De ce este important Guvernul a mai introdus o taxă auto, transformată ulterior în timbru de mediu, în Guvernul Tăriceanu, pe care a fost însă obligat ulterior, de Curtea Europeană de Justiție, să o restituie integral șoferilor, chiar și după ce forma taxei a fost schimbată de guverne de trei ori. Impactul bugetar pentru restituirea tuturor acestor taxe a fost de 6,5 miliarde lei.

Date despre vechimea mașinilor deținute de români sunt disponibile aici.

Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe și Country Head Romania, care este totodată și director general al uzinei Automobile Dacia, a finalizat un studiu în baza căruia sunt propuse noi impozite auto, care să taxeze mașinile poluante.

„Avem o discuție cu autoritățile în jurul acestei probleme. Am făcut un studiu cu Price Waterhouse acum doi ani și îl actualizăm permanent. Scopul a fost să recomandăm un mod de taxare a achiziției și deținerii de automobile vechi și poluante. Am lucrat cu PWC, pentru a verifica dacă respectă legislația europeană și modul de taxare. Și respectă, există așa ceva în multe țări. Singurul lucru care ne lipsește este decizia politică”, a spus anterior Bordeanu.

Acum sunt prezentate detaliile acestui proiect, după ce și Marcel Boloș, fost ministru de Finanțe și actual ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene, a anunțat prin intermediul Profit.ro că va fi introdusă o taxă nouă pe automobile.

ANUNȚ Veți lua RCA și CASCO direct de pe cloud-ul guvernamental CITEȘTE ȘI ANUNȚ Veți lua RCA și CASCO direct de pe cloud-ul guvernamental

În primul rând, șeful Dacia anunță că proiectul vine cu două componente, una de impozitare anuală, care ar urma să înlocuiască actualul impozit pe care proprietarii de mașini îl plătesc la primărie, și alta de achiziție, care ar urma să fie plătită ca o taxă de mediu.

Contribuție de mediu plus impozit anual

„Noi am început de mai mult timp lucrul la acest studiu de impact, cu privire la acest nou sistem de impozitare a autoturismelor, care e practic esența lui, și propunem și o contribuție de mediu, să-i spunem, la înmatricularea autoturismelor. Asta e o primă componentă și o revizuire a impozitului local.

Practic, prin introducerea unei componente de mediu, în esența studiului sunt două capitole, în care ne uităm o dată la importurile de mașini second-hand, după care ne uităm la deținerea de mașini second-hand”, spune directorul Dacia în exclusivitate pentru Profit.ro.

FOTO BYD accelerează prezența în Europa cu un nou SUV, mai mic și mai ieftin CITEȘTE ȘI FOTO BYD accelerează prezența în Europa cu un nou SUV, mai mic și mai ieftin

În același timp, directorul general al uzinei Dacia din România este tranșant în privința scopului acestui proiect. „Studiul nu-și propune să oprească aceste activități. Nu putem să interzicem oamenilor să aducă mașini la mâna a doua sau să circule cu mașini la mâna a doua.

Dar ținem seama de faptul că avem al treilea cel mai bătrân parc, 80 % din mașini sunt peste 10 ani, o treime dintre mașini sunt peste 20 de ani, că programul Rabla e ineficient, adică ce scoatem pe o parte, intră mult mai mult pe partea cealaltă, deci banii noștri se duc într-o zonă ineficientă și că nici statul nu beneficiază, pentru că multe din mașinile astea care intră sunt nefiscalizate.

Ținând seama de astea, spunem așa: dacă vrei să achiziționezi o mașină la mâna a doua care poluează, va trebui să plătești o contribuție de mediu, iar dacă vrei să ții mașina aia un an, doi, trei, vei plăti anual un impozit, asta e normal, dar acest impozit va avea și o componentă de mediu”.

„E foarte simplu,  E o formulă matematică”

Câteva exemple de calcul, prezentate de Mihai Bordeanu, lasă de înțeles că impozitul propus poate crește gradual în funcție de normele de poluare și de emisiile de CO2, care sunt două lucruri diferite.

Trend pe piața muncii - Începe să apară tot mai mult demisia \ CITEȘTE ȘI Trend pe piața muncii - Începe să apară tot mai mult demisia "din răzbunare"

„În cazul de față în care suntem acum, la impozitul local, dacă deții un autoturism, plătești o sumă care depinde de capacitatea cilindrică. Ei bine, noi, în formula asta, vrem să introducem emisiile de noxe, emisiile de CO2. Există un algoritm aici, destul de complicat de explicat.

În esență, pentru o mașină Euro 6 de ultimă generație, cu emisii reduse de CO2, undeva sub 120 grame, pentru o cilindree de la 1 la 1.000 (păstrăm componenta asta, nu o înlăturăm, ci doar adăugăm ceva la ea) azi plătești 35 de lei, mâine vei plăti 37, deci nu e mare, mașina e nouă, nu poluează.

VIDEO & FOTO Noi detalii despre propulsia e-4x4 hibridă automată ce va fi lansată de Dacia pe Duster și Bigster. Va fi pentru prima dată când clienții Dacia vor avea acces la un Duster 4x4 automat CITEȘTE ȘI VIDEO & FOTO Noi detalii despre propulsia e-4x4 hibridă automată ce va fi lansată de Dacia pe Duster și Bigster. Va fi pentru prima dată când clienții Dacia vor avea acces la un Duster 4x4 automat

Pentru o mașină Euro 2, acum plătești un impozit de 117 lei și în propunerea noastră vei plăti 1.900 lei. Omul care vrea să polueze va avea acest drept. Numai că, în loc să plătească 100 lei, va plăti pentru cea mai poluantă aproape 2.000 de lei”, a exemplificat directorul Dacia cel mai mare impozit la o mașină cu motor de mici dimensiuni.

Directorul Dacia insistă asupra faptului că nu cifrele sunt importante, ci principiul: „Încă o dată, cifrele se discută și nu aș vrea să insistăm foarte mult asupra lor. Aș vrea să insistăm pe algoritm și pe principiul ăsta. E o formulă de calcul, se plătește un impozit în momentul de față, la deținerea mașinii, un impozit local la Direcția Taxe și Impozite Locale.

FOTO Porsche vinde ceasuri prin Orlando Bloom. La ce preț le oferă CITEȘTE ȘI FOTO Porsche vinde ceasuri prin Orlando Bloom. La ce preț le oferă

Dar am vrea să avem o componentă de mediu și am vrea componenta asta să fie destul de importantă pentru cei care poluează mediul cu mașini vechi.

Evident că va fi gradual. Eu am dat cel mai rău caz - Euro 2, pot să fie Euro 3, poate fi Euro 4, poate să fie Euro 5, poate să emită 200 g și așa mai departe, calculul făcut cumva matriceal, astfel încât să respectăm principiul ăsta „Poluezi, plătești” și aici vorbim de impozit”.

Sumele se discută

În plus, directorul Dacia a atras atenția că este importantă componenta de mediu la achiziție. „Încă o dată, un impozit există și azi. Mâine vrem să introducem și contribuții de mediu.

VIDEO Cursă inedită în România, pe un traseu de 1.000 de kilometri, între un Lexus LC500 și mai multe mașini electrice CITEȘTE ȘI VIDEO Cursă inedită în România, pe un traseu de 1.000 de kilometri, între un Lexus LC500 și mai multe mașini electrice

În plus, ne gândim la mașinile care intră în țară. Cu cât ele poluează mai mult, cu atât vor plăti o taxă. Dacă tu aduci o mașină, nu știu, de ultimă generație euro 6, care poluează puțin, în propunerea asta plătești, vei plăti 10 lei, adică aproape nimic în propunerea noastră.

Dar dacă mașina e extrem de mare și extrem de poluantă? Vei plăti până la 500 lei pe an.

Nu sunt sume clare, o spun încă o dată. Sistemul ăsta a propus nu o revoluție a taxării, nu bagă mâna în buzunarul românilor, nu face absolut nimic de felul ăsta, ci pur și simplu stabilește principiile. Sumele se discută”.

Studiul și analizele făcute de Dacia nu i-au omis nici pe cei care nu-și permit mașini mai noi, dar soluția poate veni prin anumite excepții.

Gazele din Marea Neagră - Unde vor fi duse și ce va câștiga România. Planul OMV Petrom CITEȘTE ȘI Gazele din Marea Neagră - Unde vor fi duse și ce va câștiga România. Planul OMV Petrom

„Evident că îi avem în vedere și pe cei care dețin o mașină - nu neapărat din voința lor - foarte veche. Eu știu - au Dacia 1300, deși sunt din ce în ce mai puține și pe cale de dispariție. Sau Logan din 2005, îi luăm în calcul și pe ei, nu le scoatem din buzunar sume extraordinare de bani, dar trebuie să respectăm treaba asta.

Ăsta e un lucru care ține de algoritm de metodă, după care pot interveni măsuri sociale, spre exemplu”.

În privința unui orizont de aplicare a unei noi legislații privind impozitarea, este dificil de apreciat, dar Bordeanu nu susține ideea unei aplicări în grabă. „Dacă punem în practică sistemul ăsta, evident că nu o să insistăm să-l punem din aprilie sau din mai. O să vrem să dăm timp oamenilor, să-l învețe, să se obișnuiască cu el și, dacă pot, să facă altă achiziție de mașină între timp sau să le schimbăm părerea.

FOTO Dosarul Nordis - Vladimir Ciorbă și Laura Vicol scapă de arestul preventiv. Ciorbă a fost plasat sub control judiciar CITEȘTE ȘI FOTO Dosarul Nordis - Vladimir Ciorbă și Laura Vicol scapă de arestul preventiv. Ciorbă a fost plasat sub control judiciar

Putem să facem în așa fel încât să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2026. Asta e, mai degrabă, un aspect tehnic”.

„Vom urma calea legală”

Directorul Dacia reamintește, însă, că fostul ministrul al Mediului, care azi conduce Finanțele, este la curent cu proiectul propus de Dacia.

„Ministrul de Finanțe actual, domnul Tanczos Barna, a fost cumva expus acestui proiect pe vremea când era ministrul Mediului. Evident că s-au întâmplat multe în 2 ani, urmează să reexplicăm, dar e mai actual ca oricând”.

În contextul în care s-a discutat deja despre necesitatea unei noi taxe auto, cel mai probabil propunerea Dacia este pe masa guvernanților.

„Încă o dată: proiectul nu e validat la nivel de guvern, e doar propus. Nu a ajuns la nivel de prim ministru, trebuie discutat cu Ministerul Mediului, va fi discutat cu Ministerul de Finanțe. Încet-încet vom urma calea legală.

Este important că proiectul se înscrie și în măsurile asumate prin PNRR. Majoritatea țărilor din Europa au componenta asta legată de norme și de poluare. Cumva am rămas printre puținii care iau în calcul numai capacitatea cilindrică a unei mașini la impozitare, adică suntem cumva iarăși printre dinozaurii europeni”, concluzionează directorul Dacia.

viewscnt
Afla mai multe despre
mihai bordeanu
dacia românia
taxe masini vechi
impozit auto nou
formula calcul impozit