EXCLUSIV INTERVIU Liviu Bălan, noul Head of Country sector automotive Continental România: Consolidăm poziția României la nivel global. Avem produse dezvoltate complet în România. Automobilul viitorului este aproape

Auto/Transporturi   
EXCLUSIV INTERVIU Liviu Bălan, noul Head of Country sector automotive Continental România: Consolidăm poziția României la nivel global. Avem produse dezvoltate complet în România. Automobilul viitorului este aproape

Continental este una dintre cele mai mari dintre companiile producătoare de componente din lume – și aici intră inclusiv software și sisteme electronice sofisticate – pentru autovehicule.

În România este la 25 de ani de la prima investiție, având toate diviziile de activitate prezente pe piață. Sectorul Automotive rămâne cel mai dezvoltat, acoperind circa jumătate din personal și din activitate.

Urmărește-ne și pe Google News

De la 1 martie, rolul de Head of Country al sectorului automotive din Continental România va fi preluat de Liviu Bălan, în prezent șef al Electronic Suspension Systems Product Center (ESS), care va păstra și această poziție. El va coordona toate activitățile unităților din țară care în prezent fac obiectul unei separări, nu doar în România, ci și la nivel global, de restul activității Continental, respectiv ContiTech și Anvelope.

EXCLUSIV INTERVIU Liviu Bălan, noul Head of Country sector automotive Continental România: Consolidăm poziția României la nivel global. Avem produse dezvoltate complet în România. Automobilul viitorului este aproape

Suntem în Sibiu, de unde veți conduce divizia Automotive din Continental România. Care este motivul alegerii acestui oraș?

Sunt sibian din 2005. Eu sunt născut și crescut în Piatra Neamț, am locuit în Piatra Neamț cred că până în 1994, după care m-am mutat la Iași la facultate. Sunt absolvent al Facultății de Mecanică, Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iași.

VIDEO Boc anunță - Pregătește „Cârtițele” care vor săpa pentru construcția metroului din Cluj CITEȘTE ȘI VIDEO Boc anunță - Pregătește „Cârtițele” care vor săpa pentru construcția metroului din Cluj

Cam toate studiile pe care le am sunt în domeniul mecanicii, transporturi auto, motiv pentru care acolo am absolvit facultatea, acolo am terminat masteratul, acolo am finalizat activitatea de cercetare din cadrul doctoratului.

Iar din 2005 s-a ivit oportunitatea de a mă alătura echipei Continental din Sibiu. Și atunci am început încet-încet să mă dezvolt. Și da, începând cu 1 martie, voi prelua responsabilitatea sectorului Automotive pentru Continental în România.

Ați amintit de doctorat, aveți un doctorat în domeniul Automotive?

Am un doctorat în „Fenomene tribologice în angrenaje”, deci în domeniul mecanic, angrenaje -reductoare nu e o temă strict legată de automotive, e o temă de mecanică din tot ce înseamnă reductoare, cutii de viteze, angrenaje.

Cât de lung a fost și cât de complicat a fost parcursul din Continental, drumul din momentul în care v-ați angajat și până astăzi? V-ați gândit vreo clipă atunci că o să ajungeți director?

Categoric, nu, niciodată, nu știu, în ultimii 20 de ani, niciodată n-am țintit o anumită poziție, n-am zis că vreau să ajung într-un anumit loc.

ULTIMA ORĂ Dacia Spring a depășit vânzările Tesla Model 3 și revine în Top 10 Electric. Veste proastă pentru Tesla: Model Y nu mai este cel mai vândut automobil electric din Europa CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Dacia Spring a depășit vânzările Tesla Model 3 și revine în Top 10 Electric. Veste proastă pentru Tesla: Model Y nu mai este cel mai vândut automobil electric din Europa

Pentru mine, cel mai important a fost să îmi placă ce fac. Să-mi placă mediul în care lucrez. Să vin dimineața la birou cu plăcere. Și să fiu convins că în momentul în care plec acasă seara să știu că am făcut tot ce am putut mai bine în ziua respectivă pentru job.

Dacă eu sunt mulțumit în momentul în care plec seara acasă că am luat deciziile corecte și că am făcut - indiferent că sunt decizii uneori mai populare, câteodată este, poate, o decizie mai dificilă - dacă sunt convins că am făcut ceea ce trebuie pentru companie, eu sunt mulțumit.

Și au fost, practic, totdeauna proiecte care m-au ținut motivat și mi-au plăcut foarte mult.

Dacia a depășit din nou Renault în Europa. Cresc vizibil vânzările chinezilor de la SAIC CITEȘTE ȘI Dacia a depășit din nou Renault în Europa. Cresc vizibil vânzările chinezilor de la SAIC

Care a fost primul job?

La primul job, în 2005, am fost team leader, așa am fost angajat, ca team leader, și coordonam o echipă cu care realizam toate simulările necesare pentru sistemele de frânare. Făceam la momentul respectiv simulări mecanice, simulări hidraulice, electromagnetice, tot felul de calcule necesare pentru procesul de cercetare - dezvoltare a sistemelor de frânare.

După aceea, în 2006, am preluat responsabilitatea tuturor activităților de mecanică - design în cadrul centrului de cercetare - dezvoltare din Sibiu. În 2008 am preluat responsabilitatea întregului centru de cercetare - dezvoltare. Din 2008 până în 2019, împreună cu echipa, evident, că nu sunt doar rezultatele mele, am crescut acest centru de cercetare - dezvoltare.

Practic, l-am preluat la 300 de ingineri, când am plecat eram 1.200. Era o singură clădire, numai asta în care ne aflăm acum.

VIDEO Un avion American Airlines aterizează de urgență după o amenințare cu bombă CITEȘTE ȘI VIDEO Un avion American Airlines aterizează de urgență după o amenințare cu bombă

Acum avem 3 clădiri pentru cercetare - dezvoltare. Practic am crescut de la 6.000 de metri pătrați, la 25.000 de metri pătrați, infrastructură pentru cercetare - dezvoltare.

Și în tot acest timp, care a fost cea mai dificilă și provocatoare misiune pe care ați avut-o?

Cred că cel mai provocator moment a fost în momentul în care am făcut pasul către activitatea din Hanovra, din 2020. Din ianuarie am preluat rolul de manager pentru cercetare - dezvoltare, pentru un produs în cadrul Continental, Electronic Suspension Systems, iar odată cu mutarea acolo, practic, am preluat responsabilitatea globală pentru tot ce înseamnă cercetare – dezvoltare pentru acel produs.

La momentul respectiv, situația era destul de dificilă ca business pentru produsul respectiv a trebuit să restructurăm, să reanalizăm cum vrem să conducem acel business mai departe. Astăzi sunt extrem de încântat să văd rezultatele muncii de atunci.

Wizz Air pierde în Austria - Trebuie să restituie pasagerilor anumite taxe. Mesajul companiei CITEȘTE ȘI Wizz Air pierde în Austria - Trebuie să restituie pasagerilor anumite taxe. Mesajul companiei

Din 2023, practic, sunt responsabil nu numai pentru cercetare, dezvoltare pentru business ul respectiv, ci sunt responsabil pentru întreg business-ul Electronic Suspension System. Practic e și rolul cu care m-am întors din Germania la Sibiu.

EXCLUSIV INTERVIU Liviu Bălan, noul Head of Country sector automotive Continental România: Consolidăm poziția României la nivel global. Avem produse dezvoltate complet în România. Automobilul viitorului este aproape

Bun, acum ați preluat conducerea pe toată țara. Ce presupune activitatea asta, cât de complicată este și ce înseamnă?

Preiau responsabilitatea sectorului Automotive. Deci nu intră sectorul de anvelope și Conti Tech. Discutăm doar despre tot ce înseamnă automotive, înseamnă coordonarea activităților în România ale acestui sector.

ULTIMA ORĂ FOTO Șeful Dacia a dezvăluit prima schiță a viitorului automobil electric al mărcii, ce va fi produs în Slovenia sau România CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ FOTO Șeful Dacia a dezvăluit prima schiță a viitorului automobil electric al mărcii, ce va fi produs în Slovenia sau România

Aici discutăm despre locația din Iași, unde avem un centru de cercetare dezvoltare, discutăm despre Sibiu, Timișoara, Brașov.

Practic avem două unități de producție și patru unități de cercetare - dezvoltare.

Câți oameni lucrează în toate unitățile astea?

Continental România avea la final de an 2023 peste 20.300 de angajați. Nu am în acest moment cifre exacte pentru sectorul Automotive, dar pot să vă spun că avem în acest sector o parte consistentă din toată activitatea.

Și față de activitatea pe care ați avut o până acum, preponderent în zona de cercetare, cu ce se schimbă sau cât de complexă devine activitatea în momentul ăsta?

Este o schimbare. Până în anul 2023, în mare parte am fost responsabil de activități de cercetare -dezvoltare, dar nu numai. Pe lângă activitatea de cercetare - dezvoltare care era majoritară, am avut și echipe de quality și echipe de industry engineering, în general, și echipele de project management. Lumea asta în afara activității de cercetare - dezvoltare n-a fost complet nouă. Și lucrurile astea le-am început încă din Sibiu.

De prin anul 2012 - 2013, adică nu eram chiar străin de subiecte, iar începând cu 2023, conducând business-ul Electronic Suspension Systems, am în subordinea mea tot ce înseamnă funcțiile legate de business, plecând de la producție, calitate, industrializare, cercetare, dezvoltare.

Cumva, bagajul de cunoștințe în tot ceea ce privește conducerea unui business deja l-am acumulat și rulez, de aceea cred că pot să am un aport destul de important, având experiența acumulată în Germania, cred că pot să am un aport însemnat conducând activitățile în România și în principiu sunt cam aceleași condiții pornind de la producție, cercetare - dezvoltare și toate celelalte funcții conexe cu business-ul nostru.

Fabrica Tesla din Germania a produs anul trecut doar la jumătate din capacitate. Alte trei uzine BMW, Mercedes și VW au înregistrat rate reduse de utilizare CITEȘTE ȘI Fabrica Tesla din Germania a produs anul trecut doar la jumătate din capacitate. Alte trei uzine BMW, Mercedes și VW au înregistrat rate reduse de utilizare

Puteți să-mi spuneți câteva din proiectele importante pe care la care lucrează compania în România și care nu sunt secrete în momentul de față. Pe care le preluați în momentul de față și pentru care aveți responsabilitate?

Practic, sunt toate produsele și tehnologiile pe care le dezvoltăm în cadrul Continental. Targetul nostru este să dezvoltăm produse cu un impact în zona de safety, de confort, de conectivitate, de interacțiune între vehicul și trafic sau celelalte autovehicule.

Avem în România, la Electronic Suspension Systems, produse legate de autonomus driving, avem produse legate de sistemul de frânare, avem o contribuție destul de mare la nivel global, din România.

În ultimii ani am tot primit, ca jurnalist o mulțime de informații din partea Continental despre produse de genul acesta care se dezvoltă în România. Cât de intensă este activitatea pe zona asta de cercetare pentru diverse sisteme la care inginerii din România lucrează, în colaborare sau exclusiv în România? Cât de mare este acest portofoliu de produse?

Depinde foarte mult de la business la business, de la produs la produs. Avem produse pentru care avem responsabilitatea completă în România și pentru care pentru anumiți clienți dezvoltăm complet în România respectivele produse.

Dar sunt produse și sectoare în care poate componenta software este realizată în România sau poate componenta hardware este realizata în România. Sunt foarte multe produse și proiecte care rulează complet în România. Și sunt mândru de activitatea colegilor noștri și de impactul pe care îl are la nivel global.

Puteți să-mi dați un exemplu de astfel de produse?

Da, produsele Electronic Suspension Systems, pentru foarte mulți clienți, sunt dezvoltate în Sibiu.

Avem sisteme de cameră, de radar folosite pentru autonomous mobility, autonomous driving, sunt dezvoltate în România, sistemele de frânare sunt dezvoltate în România. High performance computer, electronic control units, sunt foarte multe produse care dezvoltate în România.

FOTO ANUNȚ DN1 București – Ploiești va fi lărgit CITEȘTE ȘI FOTO ANUNȚ DN1 București – Ploiești va fi lărgit

Aș vrea să discutăm și despre contextul global, și mă refer aici la toată industria auto, nu doar la cea de componente. Cum vedeți situația din momentul de față în industria de auto, în special cea din Europa? Care este punctul de vedere al specialistului, din interior?

Întreaga industrie - și Continental nu poate să aibă o părere diferită - este într-o perioadă de transformare. Sunt șase mega tendințe pe care le vedem în momentul de față în industria auto și pe care le luăm în calcul, cu care dezvoltăm produsele pentru generația de mâine, în tot ceea ce privește mobilitatea.

Una dintre mega tendințe este inovația, inovația exponențială. Am observat, în ultimii 10 ani, cât de mult s-a transformat industria auto, cât de mult s-a transformat un autovehicul. Din punctul nostru de vedere, ritmul în care inovația va pătrunde în cadrul industriei auto va fi din ce în ce mai ridicată.

Societatea se dezvoltă, iar cerințele și așteptările clienților de la tot ce înseamnă industria auto și mobilitate sunt diferite. Ce mai observăm iarăși la nivel global este faptul că regiunile încep să aibă cerințe diferite și noi trebuie să ne adaptăm produsele cât mai aproape de cerințele regiunii respective.

Sustenabilitatea e un subiect extrem de important pe care îl luăm în calcul pentru tot ce înseamnă industria auto pe viitor, schimbările demografice, migrarea către zona urbană, de asemenea va schimba mult industria auto, iar noi, prin tehnologiile pe care le dezvoltăm, produsele pe care le dezvoltăm, trebuie să răspundă nevoilor pieții în viitor.

VW va testa sistemul de baterii de schimb pentru mașinile electrice, în parteneriat cu CATL CITEȘTE ȘI VW va testa sistemul de baterii de schimb pentru mașinile electrice, în parteneriat cu CATL

Automobilul electric a transformat foarte mult industria auto și, bineînțeles, și activitatea Continental. În ce măsură schimbările de tehnologie au fost legate de automobilul electric sau nu? Ar fi venit toate aceste tehnologii de ultimă generație și care acum un deceniu păreau SF, dacă nu venea mașina electrică?

Cred că da, din punctul meu de vedere. Din perspectiva continental o bornă importantă a fost în 2021, când toată zona asta de Powertrain Development în cadrul Continental a fost separată printr-un spin off și s-a format Vitesco Technology. Din acel punct, nu mai există o legătură extrem de strânsă între produsele pe care le dezvoltă Continental și sistemul de propulsie al autovehiculului.

Dezvoltăm tehnologii și soluții tehnice aplicabile vehiculelor, indiferent de sistemul de propulsie. Dacă ne uităm la sistemul de frânare, la suspensia autovehiculului, la senzori, la autonomous driving, la sistemele respective, practic, pot fi aplicate pe orice fel de vehicul, indiferent de ce sistem de propulsie are.

Aplicația Photoshop va fi disponibilă, gratuit, pe telefon CITEȘTE ȘI Aplicația Photoshop va fi disponibilă, gratuit, pe telefon

Și asta este strategia Continental, să putem aduce toate produsele și tehnologiile noastre în orice vehicul va fi dezvoltat în viitor.

EXCLUSIV INTERVIU Liviu Bălan, noul Head of Country sector automotive Continental România: Consolidăm poziția României la nivel global. Avem produse dezvoltate complet în România. Automobilul viitorului este aproape

Totuși, mașina electrică a venit cu un avânt foarte mare și știm bine că în ultimul an ceva n-a mers. Oamenii s-au speriat, probabil. Care sunt provocările industriei de componente în mod special și a industriei auto în general, din această perspectivă, a automobilului electric?

Sunt practic două topicuri la care specialiștii din industrie ar trebui să aloce atenție.

Dintr-un punct de vedere, discutăm despre autonomie și apoi despre timpul de încărcare a bateriilor. Astea sunt provocări, dar repet, e cumva în afara sferei mele de activitate, e pur și simplu o părere personală ca utilizator de vehicul, nu ca specialist în domeniu.

VIDEO România se înarmează cu un nou tip de drone la Marea Neagră. Primul sistem vine anul acesta. Modelul a fost folosit deja în Ucraina CITEȘTE ȘI VIDEO România se înarmează cu un nou tip de drone la Marea Neagră. Primul sistem vine anul acesta. Modelul a fost folosit deja în Ucraina

Dar din punct de vedere al industriei, care ar fi provocările acestui moment? Pentru că s-a trecut la propulsia electrică, s-a implementat, acum este într-un proces așa de tranziție, care va dura probabil mai mult. Și, totuși, lucrurile nu sunt perfecte, nu se aliniază pe predicțiile anterioare.

Mi-e greu să vă dau un răspuns la obiect, atât timp cât nu sunt implicat în fenomenul de dezvoltare, în problemele care apar în momentul dezvoltării. Doar aș specula dacă aș da un răspuns.

Compania pentru care lucrați a luat o decizie în ultima perioadă să-și restructureze activitatea tocmai din perspectiva asta a industriei auto care și-a reconsiderat planurile de lansări electrice. Cum vedeți activitatea din România și activitatea Continental în general, în contextul ăsta al industriei auto care se reinterpretează, se reinventează?

Exact cum vă povesteam și mai devreme, pentru Continental avem cele 6 mega tendințe și pentru noi e foarte important ca sistemele pe care le dezvoltăm și mă refer la toate, și cele de siguranță rutieră, și cele care asigură confortul și conectivitatea, să poată să fie aplicate în orice tip de vehicul. Și să servească nevoile utilizatorului final.

Care va fi sistemul de propulsie și care sunt challenge-urile, cel puțin în momentul de față, n-aș putea să am o opinie oficială.

Cum vedeți activitatea Continental în ultimii 10 ani și care e perspectiva pentru următorii 10 ani, și mă refer la Continental România, în primul rând?

Continental s-a dezvoltat foarte mult în ultimii 10 ani, în România. Eu zic că cifrele vorbesc de la sine și dacă discutăm de investițiile făcute de Continental din 1999 până la finalul anului 2023, cred că discutăm de undeva la 2,3 miliarde de euro investiții în România, discutăm despre mai bine de 20.000 de angajați.

CONFIRMARE Nouă cotă redusă a TVA la mai multe produse CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Nouă cotă redusă a TVA la mai multe produse

Continental s-a dezvoltat foarte mult în România și România s-a dezvoltat foarte mult în ultimii 10 ani, din punctul meu de vedere.

Și ne dorim și pe viitor să avem o dezvoltare durabilă, sustenabilă. Atât ca țară, dar și ca o companie care își desfășoară activitatea în România. Cu siguranță, planurile noastre sunt pentru dezvoltare în continuare.

Depinde foarte mult de proiectele care vor fi alocate către România în următorii ani.

Îmi puteți spune 2 - 3 repere de top pe care le-a atins Continental în România în ultimii 10 ani? 2 - 3 repere de care este mândră compania, care au marcat creșterea aici în România?

Eu zic că investiția realizată în România, dacă ne uităm în Timișoara, la infrastructura pe care o aveam în cercetare - dezvoltare și în producție, la fel în Sibiu, unde planificăm foarte curând să inaugurăm cel de al 7-lea modul de producție, care e în construcție acum, la fel, la Iași avem o infrastructură extraordinară, echipa pe care o avem în România, inclusiv la Brașov, a demonstrat că, la nivel global, putem contribui ca orice altă țară sau ca orice altă regiune.

Putem să uităm în performanța fiecărei unități. Centrele de cercetare dezvoltare sunt, și în Brașov, Iași, în Sibiu, și în Timișoara, sunt extrem de bine echipate cu o infrastructură foarte bine pusă la punct, ingineri foarte bine pregătiți, sunt lucruri pe care Continental a realizat în România.

Care sunt țintele pentru următoarea perioadă?  Din punct de vedere al companiei, dar și din al dumneavoastră, ca proaspăt desemnat director.

Principala țintă este să consolidăm poziția României la nivel global, în cadrul Continental. Evident că nu e momentul potrivit să discutăm despre proiectele ce vor rula în viitor din punct de vedere tehnic, având o doză de confidențialitate în spate, dar cu siguranță planul nostru este să dezvoltăm mai departe organizația din România.

GRAFICE Frații Pavăl (Dedeman), cei mai activi cumpărători de imobiliare din ultimii ani. Tranzacțiile așteptate la finalizare în primul trimestru din 2025, un record pentru ultimii 5 ani CITEȘTE ȘI GRAFICE Frații Pavăl (Dedeman), cei mai activi cumpărători de imobiliare din ultimii ani. Tranzacțiile așteptate la finalizare în primul trimestru din 2025, un record pentru ultimii 5 ani

Pentru mine, pe termen scurt ar fi consolidarea poziției României în la nivel global și, a apărut în presă deja, există un proces de separație pentru întreaga activitate Automotive, în derulare, și e foarte important să conducem acest proces într-un mod profesionist.

E foarte important să dezvoltăm spiritul antreprenorial al colegilor, e foarte important să ne axăm pe inovație, pe viitor. E foarte important să contribuim la tot ce înseamnă industria auto pe viitor în România.

Cum vedeți mașina în viitor, undeva în viitorul îndepărtat?

Cred că inteligența artificială o să joace un rol extrem de important. O văd conectat cu un ecosistem extrem de larg, văd foarte mult serviciu de mobilitate dezvoltat.

Văd foarte mult tot ce înseamnă componenta software - evident și componenta hardware are rolul ei și este extrem de importantă - dar văd componenta software jucând un rol major, funcționalitățile pe care o să aibă autovehiculul pe viitor cu siguranță o să fie total diferite de ce avem astăzi.

Se discută foarte mult despre automobilele fără șofer. S-a investit foarte mult în asta pe baza unor cercetări de piață, dar lucrurile n-au avansat așa cum se anticipa. De ce credeți că s-a întâmplat asta?

Probabil așteptările au fost prea ambițioase. S-a subestimat complexitatea, efortul necesar pentru a dezvolta astfel de tehnologii.

Tehnologia avansează într-un ritm galopant și noi lucrăm la sisteme de autonomous mobility. Nu suntem foarte departe de momentul respectiv.

Când o să vedem la poarta companiei o mașină fără șofer, care să vă ia și să vă ducă la restaurant?

Nu m-aș hazarda să vă dau un răspuns și vă explic și de ce. Îmi aduc aminte că am participat, cu mulți ani în urmă, la conferințe, cu specialiști care spuneau 2024, 2025, 2030 tehnologia o să ajungă la o un anumit nivel și-așa mai departe... Sunt foarte mulți factori care influențează soluția finală pe care o vedem pe piață, circulând pe șosele.

Din punct de vedere al tehnologiei, din punct de vedere al manevrabilității autovehiculului, din punct de vedere al comunicării cu mediul, tehnologia este avansată.

Dacia Sandero începe anul în forță, pe primul loc în Europa. Dacia Duster, pentru prima dată lider în segmentul B-SUV CITEȘTE ȘI Dacia Sandero începe anul în forță, pe primul loc în Europa. Dacia Duster, pentru prima dată lider în segmentul B-SUV

E mașina viitorului mai aproape de cât ne imaginăm?

Din punct de vedere tehnologic, da. Să vedem cât de pregătită e societatea să o implementeze, dar tehnologic suntem aproape.

Cât de bună este relația Continental cu Sibiul? Suntem în Sibiu, lucrați aici de aproape 20 de ani.

Eu zic că legăturile cu tot ce înseamnă comunitatea sibiană sunt extraordinare, din punctul meu de vedere.

Ca infrastructură, ca dimensiune a organizației, ca impact în societate și în oraș, eu zic că suntem departe, și sper să nu fiu subiectiv, suntem de departe o soluție extrem de atractivă pentru întreaga comunitate sibiană.

O să vă mai extindeți aici, în Sibiu?

Avem modulul 7 acum, pe care îl finalizăm. Și următorii pași depind foarte mult,  exact cum vă explicam, de ce proiecte vom avea cadrul Continental.

Eu zic că avem un potențial bun în față.

Este important ca industria auto să-și revină?

E foarte important așa cum e importantă transformarea în derulare și e foarte important să reușim să ne transformăm, ideal ar fi, mai repede decât se transformă industria, încât să putem răspunde nevoilor pe viitor.

Cred că asta e cheia. Și sunt sută la sută convins, pentru că luând în calcul echipele pe care le avem în Continental, competențele pe care le avem, infrastructura pe care o avem, tot ce am realizat până acum, avem toate ingredientele să fim o companie de succes pe termen lung.

viewscnt
Afla mai multe despre
continental romania
liviu balan continental
interviu liviu balan
continental automotive
cercetare dezvoltare continental