România a fost și în 2024, pentru al treilea an consecutiv, cel mai important furnizor de benzină al Ucrainei, rafinăria Petrobrazi continuând să fie principala sursa de alimentare a Kievului. Proprietarul acesteia, OMV Petrom, și-a majorat cu aproape 40% cantitățile livrate Kievului de la 206 mii tone în 2023 la 283 mii tone în 2024, conform analizei Profit.ro.
Principalul concurent pe piața ucraineană de benzină al OMV Petrom a fost, ca și anul trecut, compania poloneză PNK Orlen, care și-a crescut la rândul său livrările de la rafinăria pe care o deține în Polonia cu 60%, ajungând la 240,4 mii tone.

13 martie - Maraton Securitate energetică
25 martie - Eveniment Profit.ro IMM - Micii antreprenori, prinși în mijlocul tensiunilor economice și sociale
3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
Numai că PNK Orlen mai deține o rafinărie și în Lituania, rafinărie care, la rândul său, și-a majorat cu 56% exporturile de benzină în Ucraina, ajungând la 235,9 mii tone.
Împreună, cele 2 rafinării deținute de PNK Orlen în Polonia și Lituania au furnizat o cantitate de 476,3 mii tone de benzină, mai mare decât cea livrată de OMV Petrom.
Cotele de piață ale principalelor companii furnizoare de benzină în Ucraina (Sursa: A-95)
Pentru al treilea an consecutiv, România a rămas principala țară care a furnizat anul trecut benzină Kievului, cu o cantitate totală de 307 mii tone (o pătrime din importurile ucrainene, din care un procent de 92% a fost livrat de OMV Petrom), urmată de Polonia, cu 276 mii tone (din care 87% - PNK Orlen).
Fluxul a fost asigurat de același OKKO și WOG. Compania pe care au format-o a fost AMIC Energy.

Potrivit companiei de consultanță ucrainene A-95, principalul motiv pentru reorientarea importurilor de benzină din sud (în special Grecia, care a pierdut cotă de piață) spre vest este un preț mai bun pentru produs în țările în care prețurile se bazează pe cotațiile din țările baltice, mai redus decât cele mediteraneene. În al doilea rând, surplusul de benzină din Europa de Nord, care a apărut ca urmare a scăderii exporturilor către Africa, devine din ce în ce mai vizibil.
“Condițiile nefavorabile menționate mai sus pe piața benzinei au creat o situație dificilă pentru OMV Petrom, care amenința să provoace exod al clienților către furnizorii din nord. Conform informațiilor disponibile, în 2025 producătorul român a fost nevoit să revizuiască prețurile în scădere și astfel a reușit să oprească exodul a doi importanți clienți, OKKO și AMIC, mai puțin al WOG”, susține presa ucraineană.
Potrivit directorului Grupului de consultanță ucrainean A-95, Serghei Kuyun, creșterea volumelor exportate de OMV Petrom, în pofida condițiilor de piață dificile, nu s-a produs de la sine, ci este rezultatul muncii extrem de eficiente a echipei de trading a companiei românești.
„OMV Petrom a demonstrat un stil de afaceri neortodox, complet necaracteristic marilor companii, tranzacțiile putând fi încheiate literalmente într-o singură zi”, a explicat expertul A-95.

Importurile de benzină ale Ucrainei din 2024 s-au ridicat la 1,24 milioane de tone și corespund volumelor din 2021. Diferența este că în urmă cu 4 ani 85% (1 milion de tone de benzină) sosea via Belarus.