Creșterea producției de motoare la fabrica Ford de la Craiova, pentru a evita returnarea unei noi părți din ajutorul de stat acordat producătorului american, precum și posibilitatea dezvoltării unor capacități de producție pentru automobilele electrice vor fi subiectele de discuție dintre premierul Dacian Cioloș și președintele Ford, Mark Fields, au declarat pentru Profit.ro surse oficiale.
Premierul Cioloș începe duminică o vizită oficială în SUA, iar luni, la Detroit, se va întâlni cu reprezentanții mai multor companii americane cu investiții sau proiecte de dezvoltare în România. Astfel, Cioloș va vizita complexul Ford și va avea o întâlnire cu președintele și directorul executiv al Ford Motor Company.
Compania Ford a preluat în 2007 compania Automobile Craiova și a plătit statului român 57 de milioane de euro pentru preluarea a 72,4% din capitalul societății. Comisia Europeană a considerat însă că tranzacția implică un ajutor de stat ilegal, iar compania americană a achitat în plus 27 de milioane de euro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În 2012, Ford și statul român au revizuit contractul de privatizare, pe fondul crizei economice internaționale, iar atunci compania americană estima investiții de 618 milioane de euro în secția de autovehicule și de 250 de milioane de euro în cea de motoare.
Conform acordului, România a acordat Ford un ajutor de stat în valoare de 75 de milioane de euro, respectiv 38 de milioane de euro pentru secția de autovehicule și 37 de milioane de euro pentru proiectul de investiții destinat fabricării de motoare.
Părțile au convenit totodată că dacă până la finele anului 2017 producția fabricii de la Craiova este mai mică de 810.000 de automobile, respectiv 1,5 milioane de motoare, Ford va rambursa, proporțional cu gradul de nerealizare, ajutorul de stat primit pentru fiecare proiect de investiții.
În ultimii doi ani, uzina de la Craiova a trebuit să disponibilizeze angajați, iar cei rămași au fost nevoiți să accepte înghețarea salariilor și, chiar anul acesta, mai multe săptămâni de șomaj tehnic.
CITEȘTE ȘI Guvernul vrea să deschidă 10.000 prize pentru mașini electrice și oferă cumpărătorilor câte 20.000 leiFord produce la Craiova automobilul B-Max și motorul EcoBoost de 1 litru, având o capacitate de producție de 350.000 de autovehicule și tot atâtea motoare. Producția anuală de automobile nu atinge însă nici 100.000 de unități, iar pentru a respecta din angajamentele legate de producție, Ford va începe, în partea a doua a anului 2017, producția unui nou vehicul, respectiv Ford EcoSport.
Surse oficiale au declarat pentru Profit.ro că premierul Dacian Cioloș va discuta cu reprezentanții Ford modalitatea de compensare a producției scăzute înregistrate de fabrica de la Craiova în ultimii ani.
“Conducerea Ford dorește să evite reducerea ajutorului de stat, urmând să compenseze scăderea producției de automobile cu creșterea volumului de motoare fabricate la Craiova”, au declarat sursele citate.
Atitudinea flexibilă în această privință a Guvernului este legată și de faptul că statul român este departe de a fi asigurat infrastructura rutieră necesară din punct de vedere logistic activității Ford de la Craiova.
“Premierul Cioloș va promite Ford că autostrada Craiova-Pitești va fi considerată o prioritate în implementarea Master Planului pentru Transporturi, iar autoritățile vor accelera realizarea a două centuri rutiere, în două puncte importante de pe acest traseu, respectiv la Slatina și la Balș”, au precizat sursele amintite.
CITEȘTE ȘI ROMATSA pregătește o licitație pentru soft-ul sistemului de căutare și salvare, la peste doi ani de la accidentul din ApuseniÎn condițiile în care, anul trecut, fostul premier Victor Ponta dădea ca sigură desemnarea unui constructor pentru Craiova-Pitești, conducerea CNADNR a anunțat recent, în schimb, că nu există finanțare prevăzută pentru acest proiect în următorii ani. CNADNR ia în calcul deocamdată doar realizarea centurilor ocolitoare la Slatina și Balș, pentru care caută încă soluții de finanțare.
Singurul sprijin concret în privința infrastructurii cu care se duce Cioloș în SUA constă doar într-o șosea de circa trei kilometri, de la fabrica din Craiova la drumul național, care va fi reabilitată la solicitarea companiei Ford.
Cioloș va încerca totodată să îi convingă pe americanii de la Ford să înceapă dezvoltarea unor capacități de producție destinate automobilelor electrice, în contextul în care Guvernul vrea să deschidă în următorii ani 10.000 de prize pentru încărcarea mașinilor electrice și, pentru a încuraja cumpărarea unei mașini electrice, acordă un ecotichet în valoare de până la 20.000 de lei, așa cum este arătat într-un document prezentat sâmbătă de Profit.ro.
“Prim-ministrul va încuraja Ford să dezvolte anumite capacități de producție destinate automobilelor electrice, în ideea ca, în viitorul apropiat, la fabrica de la Craiova să se și producă astfel de mașini”, au arătat surse oficiale.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Brico Dépôt renegociază contracte de închiriere, pe care le consideră supraevaluateUltimele date oficiale indică faptul că numărul mașinilor electrice și hibride noi cumpărate în România anul trecut a fost 332, în creștere cu 111% comparativ cu 2014, ceea ce, în opinia guvernanților, indică un interes crescut al românilor pentru achizițoinarea unor astfel de autoturisme. Numărul mașinilor ecologice reprezintă însă doar 0,5% din totalul autovehiculelor noi comercializate în aceeași perioadă.
Premierul Dacian Cioloș se va afla în Statele Unite ale Americii, în perioada 22-25 mai, într-o vizită de lucru anunțată în exclusivitate de Profit.ro încă din februarie, urmând a se întâlni cu vicepreședintele SUA, Joseph Biden.
La Washington, Cioloș are programate discuții și cu secretarul Agriculturii, Tom Vilsack, secretarul Comerțului, Penny Pritzker, secretarul Energiei, Ernest Moniz, și cu administratorul Agenției americane pentru dezvoltare internațională (USAID), Gayle Smith.