România vrea să taxeze mult mai sever automobilele vechi și poluante, după ce timp de peste un deceniu politicienii au refuzat să accepte o astfel de „povară” în ochii electoratului. Impozitarea autovehiculelor pe baza nivelului de emisii este uzuală în Europa și va fi total diferită de taxa de poluare a Guvernului Tăriceanu, care se aplica doar la înmatricularea unui vehicul.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Recent, directorul Dacia România, Mihai Bordeanu, a declarat că a transmis Guvernului României de mai mult timp o propunere de taxare a mașinilor vechi și poluante, care să echilibreze în mod logic banii cheltuiți pe programele de tip Rabla, de casare a acestor mașini.
![VIDEO Un autobuz al Societății de Transport București a luat foc în trafic](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33217/21924689/2/foc.jpg?width=151)
„Suntem ca la o inundație, scoatem apa, dar nu reparăm țeava care s-a spart. Așa e și cu Rabla. E un stimulent pentru achiziții de mașini noi, dar nu lucrăm la cauze, achiziția și deținerea de mașini foarte vechi, achiziția nefiscalizată, cu samsari, oameni care nu plătesc taxe. Mașina e veche, dar statul nu o taxează, ne taxează pe noi cu mașini noi” a spus Mihai Bordeanu.
Anunțul făcut acum de Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, în exclusivitate pentru Profit.ro, vorbește despre „o lege care să taxeze mijloacele de transport poluante”, care acoperă în acest fel exact propunerea și solicitarea celor din industria auto românească.
Potrivit surselor Profit.ro, o viitoare lege destinată vehiculelor poluante ar urma să introducă un impozit majorat pentru automobile, în funcție de emisiile poluante ale acestora, în special CO2, și, eventual, de normele Euro în care se încadrează autovehiculul.
![Wizz Air lansează reduceri în România](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33217/21923670/1/wizz-air-a321.jpg?width=151)
În acest fel, taxa pe care românii o pot aștepta nu va mai fi o taxă de achiziție, așa cum a fost taxa de primă înmatriculare sau taxa de poluare, cum s-au numit anterior taxele lui Tăriceanu, care urmărea cu acestea să blocheze importul de mașini second-hand din Germania, ci una de deținere, pe toată durata vieții unui vehicul, care ar trebui să descurajeze achiziția oricărui automobil cu emisii ridicate, indiferent dacă este nou sau vechi.
„Cu o astfel de structură, de tip impozit anual, taxa nu va mai fi în pericol să fie declarată discriminatorie de instanțele europene, pentru că nu îngrădește nimănui achiziția sau deținerea unui automobil mai vechi, indiferent de locul de unde îl cumpără, ci îl impozitează în funcție de gradul de poluare al acestuia”, a declarat pentru Profit.ro o persoană care este la curent cu propunerea transmisă Guvernului de Dacia.
Cele mai multe dintre țările din UE au diferite sisteme de taxare bazată pe emisii, începând cu taxele calculate pe baza consumului, la cumpărare (cum este în Austria) și terminând cu impozitele anuale.
![FOTO Toyota crește autonomia lui Prius PHEV și îi instalează noi tehnologii](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33217/21923033/1/2025priusphev-1.jpg?width=151)
În Belgia, cumpărătorii plătesc atât la achiziție, până la 2.500 de euro, dacă mașina depășește 146 grame/km, dar și pentru deținere, bazat pe emisiile peste 122 g/km.
În Daenemarca, taxa începe de la 88 de euro anual, pentru un consum de peste 2 litri/100 km și ajunge la 3.000 de euro anual, pentru consumuri care depășesc 22 litri/100 km.
În Finlanda, taxa bazată pe emisiile de CO2 este anuală și are valori între 53 de euro și 654 de euro, în funcție de nivelul emisiilor.
![Dacia a pus frână pe piața din Germania, dar a reușit să depășească Toyota](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33217/21924935/1/ip1011862.jpg?width=151)
În Franța este în vigoare sistemul malus/bonus, care taxează suplimentar mașinile anual, cu suma de 160 de euro, pentru depășirea pragului de 190 g/km, plus o componentă de impozit care adaugă câte un euro pentru fiecare gram de CO2 între 21 și 50 grame/km sau 29 de euro pentru fiecare gram peste 270 g/km. Mașinile sub 21 grame/km sunt scutite.
În Germania, la impozitul anual bazat pe capacitatea cilindrică a motorului se adaugă o componentă CO2 care înseamnă 2 euro pentru fiecare gram de CO2, începând de la 95 de grame în plus. Asta înseamnă că o mașină care emite 145 grame/km, cum este de exemplu vechiul Duster 1.3 TCe 150 4WD, are o componentă de impozit bazată pe CO2 de 100 de euro anual.
În Grecia, proprietarii de autovehicule plătesc între 90 de cenți și 3,72 euro pe gram de CO2 emis/km, pentru mașinile cu peste 90 grame emisii. Grecia are și o taxă de achiziție bazată pe CO2.
Și Irlanda are un sistem de impozitare anual care începe de la 120 euro pentru zero grame CO2, adică mașini electrice, și ajunge la 2350 euro pentru motoarele cu peste 226 grame/km.
![EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Revine taxa auto pentru mașini poluante. Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene anunță: Impact destul de mare, sunt peste 8 milioane mijloace de transport](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33217/21925435/1/bolos.jpg?width=151)
Italia taxează mașinile doar la achiziție, cu sistem bonus/malus, care înseamnă până la 2.500 euro plată unică pentru mașinile care depășesc 250 grame CO2/km.
Letonia impozitează mașinile nepoluante (între 51 – 95 grame CO2) cu 12 euro anual, dar impozitul urcă până la 756 euro anual, pentru cele care depășesc pragul de 95 de grame.
De asemenea, Luxemburg, Malra, Olanda, Portugalia au componente ale impozitului anual care se calculează în funcție de emisiile de CO2 din documentația mașinii.
![Serviciile online ale Playstation, întrerupte în toată lumea. Jucătorii protestează sau glumesc: „E timpul să o cunosc pe femeia cu care m-am căsătorit acum cinci ani”](http://i0.1616.ro/media/2/2621/33216/21927752/2/fortnite-game.jpg?width=151)
Croația, Cehia, Finlanda, Franța, Irlanda, Italia, Malta, Olanda, Portugalia, Slovenia, Spania au taxe de achiziție care se calculează prin diferite formule bazate pe emisiile de CO2.
De asemenea, vehiculele grele plătesc taxe importante în funcție de emisiile de CO2, cum este noua taxă din Germania, care înseamnă 200 de euro pentru fiecare tonă de CO2 emisă anual. Aceasta a fost introdusă la cererea UE și ar trebui să se regăsească într-o formă sau alta în toate țările membre.