Cu tendințe puternice de scădere pe unele dintre marile piețe ale UE, vânzările de automobile din Europa au o nouă lună pe minus, în noiembrie, ducând situația întregii piețe pe cele 11 luni la un nivel similar cu cel de anul trecut. Nu la fel de stabil se arată segmentul electric, unde s-a înregistrat o scădere de aproape 10 procente în noiembrie, situația fiind acum la peste -5% după 11 luni.
Înmatriculările de automobile noi din UE au scăzut în luna noiembrie cu 1,9%, la 886.816 autoturisme înmatriculate, ca urmare a faptului că Franța (-12,7%), Italia (-10,8%) și alte piețe importante s-au confruntat cu tendințe negative în ultima lună. România face și ea parte din acest grup al țărilor cu declin al vânzărilor de automobile, cu o scădere de peste 8 procente în noiembrie, având 10.237 de unități înmatriculate. Cu tot cu UK și țările EFTA, Europa a înmatriculat 1,05 milioane vehicule, cu 2% mai puține decât în urmă cu un an.
După 11 luni, cifrele arată o situație stabilă, (+0,4%), cu 9,7 milioane de autoturisme înmatriculate, cele mai mari scăderi în volume fiind în Franța (-3,7%), Germania (-0,4%) și Italia (-0,2). România are în continuare mai multe autoturisme înmatriculate decât în urmă cu un an, pe intervalul ianuarie – noiembrie, cu 137.298 unități, corespunzător unei creșteri de 4,2%, iar rezultatul ar putea fi conservat până la finalul anului.
Cea mai mare problemă a pieței auto din Europa rămâne segmentul electric, care are în acest moment o tendință evidentă de scădere, după ce inițial s-a discutat doar despre frânare a creșterii.
În total, noiembrie a adus un volum de 130.757 autoturisme cu propulsie exclusiv electrică, ceea ce înseamnă o scădere de 9,5% față de noiembrie 2023, situația fiind susținută de tot mai multe țări unde acest segment scade. Cel mai bun exemplu este România, cu 59,1% scădere pe electrice, la 492 unități înmatriculate, față de 1.203 câte erau în urmă cu un an. Cel mai mare impact îl au țări precum Germania (-21,8%) și Franța (-24,2%). Din acest motiv, cota de piață a acestui segment a scăzut la 15%, de la 16,3% câte era anul trecut.
Ca urmare a evoluției negative din ultimele luni, în acest moment piața de automobile electrice are un volum mai mic cu 5,4% față de cel din 2023, în perioada similară, adică 1,30 milioane vehicule electrice, față de 1,37 milioane în 2023. În România, scăderea este de 35,9%, cu 8.435 mașini 100% electrice, pe intervalul respectiv, cu aproape 5.000 de unități mai puțin decât în 2023.
Din păcate, și pe segmentul de PHEV s-a înregistrat o scădere mare în noiembrie, -8,8%, mai multe piețe fiind în spatele acestei scăderi (Franța, Belgia, Italia), volumul total înmatriculat fiind de 683.244 unități.
Singura creștere de pe segmentele electrificate este cea a hibridelor clasice, care au un avans de 18,5%, cu o cotă de piață de 33,2% și un volum total de 2,9 milioane unități în noiembrie, sugerând indiscutabil trendul cererii pieței europene.
În ceea ce privește situația în clasamentul vânzărilor a mărcii Dacia, aceasta a înregistrat o creștere de 2,6% în ultima lună, cu 45.362 unități înmatriculate în UE, ceea ce îi asigură în acest moment un avans de 1,5% față de anul trecut, pe cele 11 luni care au trecut, cu un volum de 485.311 unități, cu aproximativ 7.000 de mașini în plus față de anul trecut.