Numirea lui Oliver Blume într-o funcție paralelă, în fruntea VW Group, în 2022, a stârnit încă de la început numeroase comentarii critice, în special din partea unora dintre acționarii Porsche și ai VW AG. Mulți s-au întrebat unde va munci mai puțin și, din acest motiv, i s-a spus „CEO-ul part-time”. Acum, acționarii Porsche pregătesc schimbarea lui, după ce primii doi directori ai companiei, de finanțe și de vânzări, își negociază deja plecarea.
Oliver Blume este următoarea victimă a deciziei Consiliului de Supervizori al Porsche AG de a schimba radical conducerea companiei, potrivit informațiilor din presa germană, care citează surse din interior. La începutul săptămânii, compania a anunțat oficial că a început discuțiile cu Lutz Meschke și Detlev von Platen pentru încheierea contractelor acestora înainte de termen. Joi, este programată ședința în care vor fi anunțate deciziile.
Tot joi este așteptată și o decizie în privința unui înlocuitor al lui Olvier Blume, care în ultimii doi ani și jumătate a condus compania Porsche AG de la distanță, adică din biroul de CEO pe care îl ocupă în clădirea VW Group. Deși acționarii și investitorii au fost nemulțumiți, el a fost menținuț cu promisiunea că are suficient timp și energie pentru a conduce ambele companii. Și-a desemnat de altfel și un adjunct, pe Lutsz Meschke, CFO al Porsche, ca director operațional și responsabil cu managementul companiei în activitatea de zi cu zi.
Rezultatele din ultimii doi ani arată, însă, că lucrurile n-au mers așa cum sperau cu toții. Vânzările au scăzut și, probabil, cifrele din contabilitate nu arată nici ele mai bine. Anul 2025 a fost deja creionat de manageri ca unul cu condiții dificile, care ar putea aduce noi scăderi ale vânzărilor.
Din acest motiv, acționarii au ajuns în punctul în care pun piciorul în prag. Wolfgang Porsche, cel mai important și influent membru al familiei care poartă numele fondatorului companiei, este cunoscut ca un lider intransigent. Faptul că a decis, împreună cu ceilalți acționari și membri ai Consiliului de Supervizori să decapiteze întreg managementul arată cât de serioasă este această trăsătură a lui și cât de mult contează compania pentru familiile Porsche și Piech, care au pierdut deja miliarde de euro din cauza scăderilor din 2024.
Oliver Blume va rămâne managerul VW Group, asta este cert pentru că el este unanim recunoscut ca unul dintre cei mai buni din industria auto. A început un amplu program de restructurare și reorganizare a companiei, program care merge bine, s-a soldat cu un acord istoric încheiat cu sindicatele și pregătește deja ieșirea grupului dintr-o perioadă mai puțin fastă. La Porsche, însă, se pretește un nou CEO, iar numele lui trebuie să vină din cercul restrâns al managerilor verificați deja de acționari.
Doar două nume se califică și s-au vehiculat deja în ultimele zile. Este vorba în primul rând despre Klaus Zellmer, actualul CEO al Skoda, care are performanțe induscutabile în Cehia, cu o carieră solidă în VW Group. Al doilea posibil înlocuitor al lui Blume este Gernot Dollner, care acum conduce Audi, după ce a fost șeful strategiei de produse al Porsche și al grupului. Este de asemenea o persoană de încredere și cu performanțe dovedite. Un al treilea candidat, Peter Bosch, care conduce divizia de software Cariad și care a condus cu succes Bentley, dar șansele sale sunt mai reduse.
Consiliul de Supervizori ai Porsche AG este format, în mare, din reprezentanți ai acționarilor, având o putere deplină pentru decizii de numire a managerilor și de aprobare a deciziilor strategice.
Președintele Consiliului este Wolfgang Porsche, cel care este și președinte al Porsche Automobil Holding SE, vehiculul de investiții prin intermediul căruia familiile Porsche și Piech controlează acțiunile VW și Porsche. Este considerat eminența cenușie a familiei, el fiind membru în Consiliul de Supervizare încă din 1978, conduce Porsche AG ca președinte din 2007 și este de asemenea membru în Consiliul de Supervizare al VW AG.
Porsche a raportat un volum de vânzări de 310.718 automobile, pentru anul 2024, în scădere cu 3 procente față de 2023. Rezultatul a fost pus pe seama situației din China, cea mai mare piață auto din lume, în care obiceiurile de cumpărare s-au schimbat simțitor în ultimii 4 – 5 ani. Aici, Porsche a pierdut, raportat la anul anterior, peste 23.000 de clienți, o valoare foarte mare care reprezintă 28% din totalul vânzărilor pe această piață.