Companiile care își transportă produsele la nivel global nu sunt pregătite să revină pe ruta comercială prin Marea Roșie, în urma acordului de încetare a focului din Gaza, din cauza incertitudinilor legate de posibilele atacuri ale rebelilor Houthi din Yemen, au declarat directori din industrie, citați de Reuters.
Liderul grupării Houthi din Yemen a afirmat joi că mișcarea susținută de Iran va monitoriza implementarea acordului de încetare a focului dintre Israel și Hamas și va continua să atace navele sau Israelul în cazul încălcării acestuia.
Gruparea Houthi a efectuat peste 100 de atacuri asupra navelor comerciale din noiembrie 2023, scufundând două nave, capturând alta și ucigând cel puțin patru marinari, declarând că acționează în solidaritate cu palestinienii din Gaza.
Impactul asupra transporturilor globale
Intensitatea acestor atacuri a perturbat transportul maritim global și a determinat modificarea rutelor comerciale.
Directori din industriile de transport maritim, asigurări și retail au declarat pentru Reuters că riscurile sunt prea mari pentru a relua tranzitul prin strâmtoarea Bab al-Mandab, care leagă Golful Aden de Marea Roșie și prin care trec exporturile din Golf și Asia către piețele occidentale, înainte de a intra în Canalul Suez.
”Nu voi pune niciunul dintre produsele mele pe o navă care trece prin Marea Roșie pentru o perioadă de timp. Voi cheltui mai mult și voi trimite totul pe ruta din jurul Africii. Pur și simplu nu merită riscul,” a declarat Jay Foreman, CEO al Basic Fun, o companie americană care furnizează jucării către retaileri precum Walmart și Amazon.
Matt Castle, vicepreședinte al grupului logistic C.H. Robinson, a precizat că industria nu va înregistra o revenire semnificativă la tranzitul prin Canalul Suez pe termen scurt.
El a menționat dificultățile legate de obținerea asigurărilor pentru mărfuri, din cauza riscurilor ridicate percepute, precum și constrângerile de timp necesare pentru implementarea unor noi planuri de transport maritim.
Craig Poole, director general al Cardinal Global Logistics, a declarat că, dacă rebelii Houthi încetează atacurile, transportatorii ar putea începe să testeze ruta în al doilea trimestru, pentru a se asigura că încetarea focului este respectată.
Surse din securitatea maritimă au precizat că orice promisiune din partea grupării Houthi de a opri atacurile ar fi tratată cu precauție, companiile optând pentru teste inițiale pentru a evalua riscurile.
Costuri ridicate și riscuri de război
Primele suplimentare pentru asigurările de risc de război, percepute pentru navele care tranzitează Marea Roșie, au crescut costurile cu sute de mii de dolari pentru un voiaj de șapte zile.
Surse din industria asigurărilor au declarat vineri că aceste prime variază între 0,6% și 2% din valoarea navei, în cazul în care aceasta are legături cu Israelul sau SUA, și că nu au înregistrat modificări semnificative în ultimele luni.
Companii precum Wallenius Wilhelmsen și H&M au anunțat că monitorizează situația și că nu vor relua tranzitul prin Marea Roșie până când nu va fi sigur.