Cumpărătorii de automobile au migrat deja de mulți ani către segmentele de SUV-uri, abandonând încet caroseriile tradiționale. Dar preferințele lor au ținut cont atât de bugetele pe care le au la dispoziție, cât și de caracteristicile pe care le oferă fiecare clasă de SUV-uri.
Segmentul SUV-urilor subcompacte, așa numitele B-SUV, a fost și în 2024 cel mai vândut pe teritoriul țărilor UE, reușind să atragă aproximativ 20% din totalul automobilelor vândute în acest an, în primele 11 luni ale anului, potrivit datelor statistice analizate de Profit.ro.
Este segmentul care generează și profituri consistente constructorilor auto, pentru că mașinile sunt produse cu costuri mai mici și se vând la prețuri apropiate de cele din categoria superioară. Acesta este și motivul pentru care sunt lansate noi modele pe bandă rulantă și planurile pentru următorii 2 – 3 ani nu duc lipsă de noi modele.
În total, segmentul B-SUV a însumat în acest an 2,04 milioane de unități, cu 2,7% mai multe decât în urmă cu un an. Segmentul are un lider nou, Toyota Yaris Cross (180.000 unități, +10%), dar care s-ar mai putea schimba la finalul lunii decembrie, dacă vreo minune va determina modelul de pe locul al doilea, VW T-Roc, liderul de anul trecut, să obțină o creștere masivă, după ce în primele luni a obținut o scădere de 1,1%.
Pe de altă parte, T-Roc a vândut și circa 10.000 de exemplare decapotabile, care în mod normal nu sunt incluse în statisticile segmentului SUV-urilor, dar care contează, până la urmă, pentru același model.
În acest segment se află și Dacia Duster, în creștere de formă după lansarea celei de-a treia generații. Cu 157.000 de unități și o creștere de aproape 10%, SUV-ul produs la Mioveni s-a clasat pe locul 3 și, cel mai probabil, așa va încheia anul.
Tot în acest segment, se află și Ford Puma, pe locul 5, cu 140.000 de unități și 6 procente scădere, inversând, practic, locurile cu Duster.
CITEȘTE ȘI Ciolacu: Inaugurarea a peste 200 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, obiectiv pentru 2025Alte nume populare se găsesc în acest segment: Peugeot 2008, Renault Captur, VW T-Cross, Skoda Kamiq, Hyundai Kona și noua vedetă, MG ZS.
SUV-uri compacte
Al doilea cel mai vândut segment al SUV-urilor este cel compact, care reunește și el unele dintre cele mai populare mașini ale momentului din Europa. În total, în acest segment s-au vândut în primele 11 luni ale anului 1,88 milioane de unități, un volum stabil față de cel de anul trecut. Liderul segmentului C-SUV este VW Tiguan, la fel ca anul trecut, cu un volum de 179.000 de mașini vândute și o creștere de 11 procente față de anul trecut.
Deși părea că îi va lua locul celebrului Golf, Tiguan nu a reușit această performanță și se află doar pe locul 8 în topul celor mai vândute mașini în acest an. În urma lui, dar la o distanță destul de mare, se află cele două modele surori ale grupului Hyundai: Kia Sportage și Hyundai Tucson, cu 158.000 și, respectiv, 142.000 de unități, dovedind că beneficiază de o combinație aproape perfectă de tehnologie, design și preț, în preferințele europenilor.
CITEȘTE ȘI Lovitură pentru Turcia - UE anulează marca „TurkAegean”. Furie și jenă la AtenaCelelalte SUV-uri compacte populare în 2024 sunt Nissan Qashqai, cândva cel mai vândut SUV din Europa, Ford Kuga, singurul care oferă trei tipuri de propulsie diferită, combustie, hibrid și PHEV, Skoda Karoq, Peugeot 3008 și Cupra Formentor.
Tot în acest segment este inclusă de analiști și Dacia Jogger, o mașină situată la intersecția dintre SUV și MPV, având suficiente trăsături de crossover, pentru a putea fi comparată cu modele mai scumpe din segment. Cu peste 81.500 de unități vândute în acest an, mașina produsă din toamna acestui an în Maroc se află pe locul 10 în clasamentul C-SUV.
Al treilea cel mai numeros segment de SUV-uri a fost în acest an nu cel de clasă medie, așa cum s-ar aștepta mulți, ci cel al SUV-urilor compacte premium, care include modelele cele mai accesibile ale mărcilor considerate premium. Liderul segmentului este, fără drept de apel din partea celei mai mari părți a concurenței, BMW X1, fiind și cel mai ieftin SUV de la marca bavareză.
CITEȘTE ȘI VIDEO Biden: Los Angeles-ul incendiat seamănă cu o scenă de războiCu 106.000 unități vândute în primele 11 luni ale anului, X1 a avut un adevărat boom al vânzărilor în acest an, cu o creștere de 33%.
Pe locul al doilea se află cele două versiuni de caroserie ale lui Audi Q3, cea clasică și Sportback, care au vândut împreună aproximativ 105.000 de unități, fiind la un pas să-i ia titlul modelului BMW. Următorul clasat, un rival puternic al celor două, Mercedes GLA, n-a vândut decât 64.700 unități, dar a reușit de asemenea o creștere viguroasă, de 21,5%.
În acest segment sunt prezente cu volume importante și trei SUV-uri electrice cunoscute: BMW iX1 (47.800 unități), Mercedes EQA (39.000 unități) și Volvo EX40 (37.900 unități). În total, s-au vândut 719.000 de SUV-uri compacte premium, în intervalul ianuarie – noiembrie.
CITEȘTE ȘI Noile vedete europene ale pieței de mașini electrice atrag atenția cu prețuri accesibile, dar Dacia Spring nu se lasă și rămâne cea mai ieftinăSUV-uri de clasă medie
Cu peste 650.000 de exemplare vândute în acest an, segmentul D-SUV, al SUV-urilor de clasă medie a fost doar al patrulea ca volum, având pe primul loc și liderul absolut al acestui tip de caroserie, de-a lungul tuturor claselor. Este vorba despre Tesla Model Y, care a vândut 182.000 de unități și care a fost la un pas să fie depășit de Yaris Cross și Tiguan.
Model Y este unul dintre puținele SUV-uri care au înregistrat scăderi în 2024: -21% față de anul trecut înseamnă o scădere mare a interesului cumpărătorilor, care au migrat către motorizări hibride. Pe locul al doilea în segment se află Skoda Kodiaq, cel mai accesibil SUV cu lungimi de peste 4,70 metri, iar pe locul al treilea stă Toyota RAV4, un model aflat la limita dintre segmentele compact și mediu, având 76.500 exemplare vândute.
CITEȘTE ȘI România confirmă două cazuri de metapneumovirus umanSkoda Enyaq, SUV-ul electric al cehilor, Peugeot 5008 și Nissan X-Trail se numără printre principalii competitori.
Varianta premium a D-SUV a însumat în 2024 puțin peste 500.000 de exemplare și a avut ca lider și în acest an celebrul Mercedes GLC, un simbol al ideii de SUV premium în Europa. Cu 88.500 unități vândute, acesta a depășit Volvo XC60, dar și rivalul de o viață, BMW X3 și Audi Q5. În acest segment se regăsesc, cu volume deloc mici, și exoticele Audi Q4 e-tron și Porsche Macan.
SUV-uri foarte mari și foarte mici
Segmentul cel mai puțin popular este cel al SUV-urilor mari, cu un total de 76.200 exemplare, unde lideri sunt Kia Sorento (13.800 unități) și VW Touareg (13.700 unități). Mult mai bine vândute sunt versiunile premium ale segmentului, în care lideri sunt BMW X5, cu 42.000 de exemplare și Mercedes GLE, cu 36.600 exemplare.
Tot aici se află și Volvo XC90, Porsche Cayenne, Range Rover și Audi Q8. În total, segmentul însumează 324.000 de automobile vândute.
O mențiune pentru mini-SUV-uri, o clasă mai puțin percepută ca fiind SUV-uri, pe bună dreptate, dar care, cu trăsăturile lor, reușesc să atragă tot mai mulți clienți. Liderul Fiat Panda este cel mai bun exemplu, iar volumul vândut de acesta, peste 110.000 unități, demonstrează popularitatea sa.
CITEȘTE ȘI Dan Șucu și Adrian Sârbu au vândut MediafaxPe locul al doilea se află un model foarte nou pe piață, Toyota Aygo X, dar care a atras în acest an peste 90.000 de unități. Suzuki Ignis este, de asemenea, un crossover de clasă A, care a reușit să atragă 33.500 clienți în acest an, iar Dacia Spring poate fi inclus în această categorie, chiar dacă designul său este, după facelift, mult mai puțin apropiat de ideea de crossover.
Spring a vândut în 2024 17.000 de exemplare și se menține în top 10 al vânzărilor clasei A, pe locul 9.
Dacă facem un clasament special peste toate segmentele de SUV-uri, avem pe locul 1 VW T-Roc (cu toate versiunile de caroserie), pe locul al doilea Tesla Model Y, pe locul al treilea Toyota Yaris Cross, pe locul patru VW Tiguan, Kia Sportage pe locul 5 și Dacia Duster, locul 6. Ford Puma se află pe locul 9 în clasamentul general al SUV-urilor europene.
Poziție | Model | Vânzări |
1 | VW T-Roc | 187.707 |
2 | Tesla Model Y | 181.781 |
3 | Toyota Yaris Cross | 179.322 |
4 | VW Tiguan | 178.696 |
5 | Kia Sportage | 158.368 |
6 | Dacia Duster | 157.205 |
7 | Peugeot 2008 | 151.096 |
8 | Hyundai Tucson | 142.145 |
9 | Ford Puma | 139.276 |
10 | Renault Captur | 134.044 |
11 | Nissan Qashqai | 130.044 |
12 | Fiat Panda | 114.262 |
13 | Toyota C-HR | 109.656 |
14 | BMW X1 | 106.534 |
15 | VW T-Cross | 104.346 |
16 | Ford Kuga | 98.260 |
17 | Skoda Kamiq | 94.824 |
18 | Skoda Karoq | 90.916 |
19 | Peugeot 3008 | 90.679 |
20 | Hyundai Kona | 90.270 |
21 | Toyota Aygo X | 90.106 |
22 | Mercedes GLC | 88.482 |
23 | Cupra Formentor | 87.781 |
24 | MG ZS | 86.631 |
25 | Nissan Juke | 83.454 |
26 | Skoda Kodiaq | 83.015 |
27 | Dacia Jogger | 81.530 |
28 | Volvo XC60 | 80.939 |
29 | Toyota RAV4 | 76.510 |
30 | VW Taigo | 75.060 |
(c) Profit.ro