Propulsia cu hidrogen, pe baza pilelor de combustie, este considerată de mulți specialiști ca fiind soluția viitorului în transporturi. Astăzi, această tehnologie nu este doar scumpă, dar și imposibil de aplicat în regiuni în care alimentarea cu hidrogen este încă o problemă. China pare însă că a depășit acest obstacol, după cum reiese din declarațiile celor de la Bosch, care au început deja producția de sisteme de celule cu hidrogen.
În Europa, pilele de combustie, așa-numitul sistem fuel-cell, reprezintă încă un subiect din zona SF, pentru multă lume, inclusiv pentru mulți politicieni. Investițiile timide ale unor constructori în această direcție n-au reușit să miște prea mult industria auto, iar o utilizare pe scară largă a propulsiei cu hidrogen în segmentul autoturismelor pare încă utopic.
Practic, în Europa singurele preocupări pentru dezvoltarea de vehicule cu hidrogen sunt cele ale Stellantis și Renault, dar numai pe segmentele de vehicule comerciale. BMW a investit în ultimii ani într-un proiect, cu ajutorul sprijinului primit de la Toyota, una dintre puținele mărci care oferă de mai mult timp un automobil cu propulsie pe hidrogen, Mirai. Hyundai este cea de-a doua marcă cu o astfel de propunere, dar ambele sunt mai degrabă experimentale, decât producătoare de profit.
Situația este cu totul alta în China, arată o serie de declarații făcute de șeful de dezvoltare al Bosch, Mathias Pillin, care spune că unitatea de producție deschisă de companie în China s-a dezvoltat deja serios și a ajuns să livreze un număr mare de sisteme de celule. Anul trecut, spune Pillin, într-un interviu pentru Automobilwoche, Bosch a livrat 1.500 de sisteme, iar în 2024 se așteaptă ca numărul lor să ajungă la 2.000 de unități, cu prognoze și mai bune pentru 2025.
Dezvoltarea de sisteme de fuel-cell în China și producția de serie a început pentru Bosch în 2021, când a semnat documentele pentru înființarea unui joint-venture cu o companie locală, Qingling Motors, producător de vehicule comerciale. Prima flotă de testare a fosta gata în acel an, iar producția de serie a debutat în scurt timp.
Experții chinezi estimează în acest moment că pe străzile din China vor circula în 2030 peste un milion de vehicule cu celule de combustie de hidrogen. Chiar dacă majoritatea va fi formată din vehicule comerciale, numărul autoturismelor echipate cu această tehnologie va fi substanțial.
CITEȘTE ȘI VIDEO Cum este produs la Mioveni cel mai puternic motor auto fabricat vreodată în RomâniaÎn 2023, în China au fost vândute aproximativ 6.000 de autovehicule echipate cu sisteme fuel-cell, în creștere cu 72% față de 2022. Guvernul chinez a anunțat că-și propune ca până la finalul lui 2025 să circule pe străzi 50.000 de autovehicule cu hidrogen,
Un sistem bazat pe pilele de combustie are, practic, două subsisteme. Unul este cel care transformă hidrogenul, prin intermediul pilei de combustie, în energie electrică, produsele reziduale fiind exclusiv apa sub formă de vapori. Energia rezultată este trimisă apoi către cel de-al doilea sistem, cel de propulsie.
Acesta este, practic, similar cu cel de pe actualele mașini electrice, cu deosebirea esențială că bateria de tracțiune nu mai are nevoie de capacități atât de mari ca în prezent, fiind suficiente capacități comparabile cu cele ale mașinilor PHEV. Avantajele unui astfel de sistem de propulsie sunt evidente: emisii de CO2 zero și viteze de încărcare foarte mici, similare cu cele necesare în prezent pentru alimentarea cu benzină. Obstacolele sunt și ele clare: prețul de producție și rețeaua de hidrogen, dar ambele sunt în curs de îmbunătățire.
CITEȘTE ȘI VIDEO Cum este produs la Mioveni cel mai puternic motor auto fabricat vreodată în RomâniaȘeful de dezvoltare al Bosch spune că în China există condiții de piață mult mai bune decât în Europa, fiind mult mai ușoară creșterea business-ului. Există o infrastructură de încărcare mult mai dezvoltată și interes foarte mare din partea constructorilor.
Bosch se pregătește să investească 2,5 miliarde de euro în tehnologia pilelor de combustie, în următorii doi ani și țintește vânzări de cinci miliarde de euro, cifre care se bazează inclusiv pe producătorii din Europa, chiar dacă ritmul de aici este mult mai lent. Daimler Truck sau Volvo Truck sunt două dintre companiile cu investiții în domeniu, dar pentru moment faptul că în Europa nu sunt decât puțin peste 200 de stații de încărcare reprezintă o piedică majoră.