Boardul editorial al Financial Times avertizează că producătorii europeni “au ratat startul” în tranziția la mașini electrice și sunt forțați acum să le ieftinească, altfel riscă o criză pe acest segment, deoarece chinezii fac EV-uri tot mai ieftine și chiar mai bune
Tarife mai mari pentru vehiculele electrice (EV) produse din China au intrat în vigoare săptămâna aceasta, dar protecționismul nu este o soluție, avertizează Financial Times într-o analiză privind situația în care se află industria auto europeană, care se confruntă acum cu nevoia de a reduce costurile prin reducerea capacității și a locurilor de muncă. “Guvernele trebuie să accepte că menținerea deschisă a fabricilor cu pierderi nu va face decât să întârzie sau să deraieze o tranziție de succes la noua tehnologie”, avertizează FT. Acum, europenii se confruntă cu restructurări similare celor din SUA, după criza financiară din 2008, arată BiziDay.
De asemenea, jurnaliștii britanici îndeamnă la adoptarea unor politici “mai inteligente”. UE a interzis vânzarea de mașini noi cu motoare cu ardere internă începând cu 2035, iar standardele înăsprite de emisii vor obliga producătorii de automobile să vândă din ce în ce mai puține până atunci. “Dar, după cum a remarcat luna trecută raportul lui Mario Draghi privind competitivitatea, UE a stabilit ținte fără o strategie industrială adecvată pentru a le atinge”, subliniază boardul editorial al FT.
Industria auto este responsabilă pentru 6% din locurile de muncă din UE. Vânzările europene încă nu au revenit la nivelurile de dinainte de pandemie, într-un moment de cotitură pentru industria auto, când se face tranziția de la mașinile cu motoare cu ardere internă la cele electrice. Această încetinire a permis rivalilor chinezi să facă un pas uriaș în Europa și să vândă un număr mare de mașini.
Deși marii producători germani de automobile sperau că intrarea pe piața auto europeană a Chinei va ajuta la tranziția către vehiculele electrice, producătorii chinezi au obținut un avans tehnologic semnificativ și subvenții uriașe, care i-au plasat în fața producătorilor europeni. “Producătorii chinezi au înțeles mai repede că valoarea vehiculelor electrice stă mai mult în softuri și tehnologii avansate, decât în mecanică. În Europa, cel mai ieftin EV nou a costat anul trecut aproape dublu față de cea mai ieftină mașină cu motoare cu ardere internă. În China, a costat cu 8% mai puțin. Vehiculele electrice din China nu sunt doar mai accesibile decât cele din Europa, ci sunt adesea mai bune”, arată FT.
Producătorii europeni recunosc, astfel, că industria are nevoie de o restructurare. Volkswagen, cel mai mare producător de automobile din UE, se confruntă cu probleme din cauza micșorării pieței, a vânzărilor reduse de mașini și a concurenței în creștere. Din acest motiv, a amenințat cu închiderea a trei fabrici din Germania și disponibilizări, pentru a-și reduce cheltuielile.
Situația este tensionată și în alte țări europene, cum ar if Italia, unde politicienii fac presiuni asupra Stellantis, care deține Fiat, Peugeot și Opel, pentru a menține deschisă uzina Fiat din Torino, în ciuda scăderii vânzărilor. FT avertizează că sunt necesare investiții în rețele de încărcare și introducerea unor stimulente financiare, pentru a încuraja consumatorii să renunțe la mașinile clasice și să achiziționeze electrice, așa cum se întâmplă în China. De asemenea, este nevoie ca costurile de producție să fie reduse, iar mașinile electrice ieftinite, mai avertizează FT, care conchide: “Nu este încă prea târziu pentru industria auto din Europa să reducă decalajul privind EV. Dar China are un avans substanțial”.