Aproape jumătate (49%) dintre autobuzele noi vândute în Europa în anul 2024 au fost cu emisii zero (motoare electrice sau pe hidrogen), depășind obiectivele fixate de Uniunea Europeană în normele privind emisiile de CO2 ale autobuzelor, susține ONG-ul Transport & Environment, informează AFP.
„Succesul autobuzelor cu emisii zero se datorează reglementărilor europene, care au transmis în mod clar pieței că zilele motorizării diesel sunt numărate”, a declarat Marie Chéron, expertă pentru T&E France, citată în comunicatul publicat luni de ONG-ul Transport & Environment.

Potrivit textelor UE, autobuzele urbane ar urma să ajungă la emisii zero de CO2 în 2035, scrie Agerpres.
„Dacă tendința actuală va continua, 100% dintre noile autobuze urbane achiziționate în 2027 vor fi cu emisii zero”, estimează Transport & Environment.
Mai multe măsuri adoptate au favorizat, de asemenea, avansul autobuzelor cu motoare electrice și pe hidrogen în detrimentul motorizării diesel, precum zonele cu emisii reduse decretate de municipalități.
Există însă mari disparități în Europa, subliniază Transport & Environment, în condițiile în care, anul trecut, trei țări au achiziționat numai autobuze electrice noi: Țările de Jos, Islanda și Finlanda. Pe locurile următoare sunt Norvegia și Luxemburg, unde 99%, respectiv 98%, dintre autobuzele noi înmatriculate în 2024 au fost modele electrice.
„Estonia se distinge printr-o tranziție deosebit de rapidă, în condițiile în care 84% dintre noile autobuze înmatriculate în 2024 au fost modele electrice, comparativ cu 0% în 2023”, subliniază Transport & Environment.
Imediat după Estonia se situează România, unde 82% dintre noile autobuze înmatriculate în 2024 au fost modele electrice, iar 10% au fost modele hibride.
Pe de altă parte, Franța este la coada clasamentului, în condițiile în care 33% dintre noile autobuze înmatriculate în 2024 au fost modele electrice, sub media la nivelul uniunii Europene (46%).

Una dintre posibilele explicații pentru această întârziere este alegerea unor anumite colectivități, precum l’Ile-de-France, de a miza pe motoarele pe gaz și biogaz. În condițiile în care 39% dintre autobuzele noi înmatriculate în 2024 rulau pe gaz, Franța este una dintre principalele țări care mizează pe această energie.
Germania înregistrează și ea întârzieri, cu doar 25% dintre autobuzele noi modele electrice, în timp ce alte mari piețe europene pentru autobuze urbane sunt în frunte, precum Spania (57%) și Marea Britanie (56%).
La coada clasamentului se află Grecia, unde doar 9% dintre noile autobuze înmatriculate în 2024 au fost modele electrice, urmată de Lituania (5%), Ungaria (4%) și Slovacia (0%).