Anxietatea de autonomie și stațiile de încărcare insuficiente sunt cele două motive principale pentru care oamenii amână decizia de cumpărare a unui automobil electric. Dacă pentru primul motiv e nevoie de baterii mai performante, pentru cel de-al doilea lucrurile se pot îmbunătăți chiar și peste noapte. Tesla a decis în urmă cu un an să-și deschidă stațiile pentru posesorii de automobile electrice ale altor mărci. Ceea ce pentru Tesla a fost o sursă de bani, pentru șoferi a fost o mare ușurare.
Un studiu realizat de JD Power arată că extinderea stațiilor de încărcare disponibile pentru șoferii de automobile electrice, odată cu deschiderea pentru public a rețelei Supercharger, a reprezentat un motiv uriaș de creștere a satisfacției. Experiența proprietarilor de automobile electrice a devenit brusc mai bună, în primele șase luni ale acestui an, crescând cu 10 puncte, până la 664, pe o scară până la 1000, aducând pentru prima dată o creștere consecutivă timp de două trimestre.
Efectul remarcat de studiul amintit a avut trei factori principali: investiția de 5 miliarde de dolari făcută de guvernul federal în construirea de stații rapide pe autostrăzi, investițiile companiilor de energie și ale constructorilor auto pentru îmbunătățirea și extinderea propriilor rețele, dar al treilea și cea mai rapid factor a fost deschiderea rețelei Supercharger a Tesla.
Ford a fost prima companie care a încheiat un acord cu Tesla și a echipat deja mașinile sale cu adaptor capabil să încarce bateriile la sistemul folosit de Supercharger, North American Charging Standard (NACS).
„Tesla a condus industria în crearea unui sistem de încărcare mare, fiabil și eficient și suntem încântați să ne putem uni forțele într-un mod care să beneficieze clienții și adoptarea generală a vehiculelor electrice”, spunea anterior Marin Gjaja, director în cadrul Ford Model e. „Rețeaua Tesla Supercharger are o fiabilitate excelentă, iar mufa NACS este mai mică și mai ușoară. În general, acest lucru oferă clienților o experiență superioară.”
Alte companii au anunțat ulterior că vor instala adaptoare pe mașinile existente și vor produce de-acum înainte mașinile cu prize capabile să se conecteze la Supercharger. Șoferii de mașini non-Tesla au declarat, de altfel, în cadrul studiului, că experiența în aceste stații este net superioară celei din stațiile publice, la toate capitolele, ușurința de utilizare, viteza de încărcare, disponibilitatea de puncte de încărcare, facilități, curățenie. Un efect contrar s-a înregistrat însă pentru șoferii Tesla, a căror satisfacție a scăzut, din cauza aglomerării stațiilor, pierzându-și totodată acel statut exclusivist pe care îl dețineau anterior.
Rețeaua Supercharger are peste 28.000 de puncte de încărcare în SUA, acestea fiind deschise rând pe rând pentru mărcile de mașini electrice care au dorit să acceseze rețeaua, în baza unor acorduri încheiate. Ford anunța, în urmă cu mai bine de un an, că într-o primă fază șoferii de mașini electrice ale mărcii vor avea acces la circa 12.000 de stații, care se vor adăuga celor peste 10.000 de stații ale rețelei Ford.
CITEȘTE ȘI FOTOGRAFII SPION: Dacia Bigster și Duster testează noua tracțiune 4x4 electrică. Premiera, peste câteva săptămâni, la ParisÎn Europa, rețeaua Supercharger are peste 1200 de stații care oferă câteva mii de puncte de încărcare. Pentru mai bine de 7000 de puncte, Tesla a reușit să obțină o finanțare de la UE, cu ajutorul căreia să crească performanțe ale acestor stații. Aproximativ 70% din rețeaua Tesla din Europa este disponibilă mașinilor altor mărci, pentru încărcare. Șoferii au nevoie doar de aplicația Tesla și de o modalitate de plată inclusă în aplicație.