Compania aeriană low-cost Wizz Air și-a revizuit în scădere estimările de profit anual, pentru a doua oară în ultimele șase luni, din cauza costurilor ridicate asociate problemelor cu motoarele GTF Pratt & Whitney și a incertitudinilor economice, informație care a provocat o scădere accentuată a acțiunilor, cu până la circa 13%, transmite Reuters.
În urma anunțului, acțiunile Wizz Air au scăzut joi cu 12,7% joi dimineață, fiind printre cele mai afectate din sectorul aviatic european, recuperând pe parcurs o parte din pierderi, pentru a închide în declin cu 4,8%, scrie News.ro.
Transportatorul listat la Bursa din Londra estimează acum un profit net anual între 250 și 300 de milioane de euro pentru anul financiar care se încheie în martie 2025, față de prognoza anterioară de 350-450 de milioane de euro.
”Wizz Air continuă să fie afectată de menținerea la sol a aproximativ 20% din flotă, din cauza problemelor bine documentate ale motoarelor GTF. Acest lucru este vizibil în performanța noastră privind costurile unitare”, a declarat CEO-ul Jozsef Varadi.
Probleme operaționale și costuri mai mari
Wizz Air a raportat o pierdere operațională de 75,9 milioane de euro în al treilea trimestru, față de o pierdere de 180,4 milioane de euro în aceeași perioadă a anului trecut. Totuși, analiștii consultați de LSEG estimaseră inițial un profit operațional de 10,6 milioane de euro, ceea ce evidențiază impactul negativ al problemelor cu motoarele.
Analiștii au fost surprinși de nivelul ridicat al costurilor, care sunt legate de deprecierea aeronavelor și creșterea cheltuielilor de întreținere. Totuși, unii experți consideră că reducerea ritmului de creștere a flotei ar putea avea și un efect pozitiv, deoarece Wizz Air ar trebui să gestioneze mai puține datorii.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Apare „rovinieta de Brașov””Ne așteptam la o revizuire negativă a profitului, dar costurile mai mari decât anticipam ridică semne de întrebare privind perspectivele viitoare ale companiei”, a declarat Dudley Shanley, analist la Goodbody.
Speranțe pentru 2025, dar problemele persistă
Sectorul aerian european speră la un 2025 mai stabil, după un an 2024 marcat de costuri ridicate, instabilitate geopolitică și constrângeri de capacitate. Unele companii aeriene, inclusiv Wizz Air, au fost nevoite să cheltuie sume semnificative pe leasing de aeronave cu echipaj (wet lease) pentru a menține rutele esențiale.
CEO-ul Jozsef Varadi a recunoscut că problemele tehnice vor continua să afecteze compania pentru încă doi-trei ani, dar consideră că nu vor urma alte avertismente de profit.
”Aceasta ar trebui să fie ultima avertizare de profit – problema cu care ne confruntăm este una foarte specifică”, a declarat Varadi pentru Reuters.
Chiar și așa, performanța bursieră a Wizz Air rămâne una dintre cele mai slabe din rândul companiilor aeriene europene, reflectând presiunile financiare și dificultățile operaționale persistente.